שיווק באינטרנט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שיווק באינטרנט הוא שימוש באינטרנט לצורך שיווק, מיתוג, פרסום וקידום מכירות של מוצרים, שירותים ורעיונות.

הבדלים בולטים בין שיווק באינטרנט לשיווק מסורתי

בניגוד לשיטות שיווק מסורתיות, קיימים כמה יתרונות משמעותיים לשיווק מודרני באינטרנט:

  • דיוק ברמה גבוהה: בניגוד לשלט או פרסומת ברדיו למשל, פרסומים באינטרנט יכולים להופיע אך ורק בפני קהל היעד הרלונטי אלינו. במרבית מערכות הפרסום הגדולות (Facebook ו-Adwords למשל) ניתן להגדיר קהלים על פי אזורים גאוגרפיים מדויקים, גילאים, התנהגויות ואף תחומי עניין רלוונטיים.
  • ניתן לפרסם בסכומי כסף מאוד נמוכים: בניגוד לשלט או משבצת בעיתון, ניתן לפרסם בסכומי כסף מזעריים של עשרות ומאות שקלים בלבד על מנת לבדוק אם הפרסום עובד.
  • ניתוח נתונים וסטטיסטיקות מדויקות: בשיווק דיגיטלי באינטרנט, ניתן למדוד באופן מדויק את תוצאות הפרסום שלנו. בדיוק כמה לקוחות ומי מהם הגיע דרך הפרסום.

אפיקים מרכזיים

שיווק באינטרנט מתחלק כיום לכמה אפיקים מרכזיים:

בדרך כלל נעשה שימוש בשילוב של מספר אלמנטים, למשל: באנר המקשר למיניסייט, או סרטון פרסומת המועלה כווידאו-בלוג או בתוך מאמר, כשהקישור מופץ בדואר אלקטרוני או ברשתות החברתיות.
באינטרנט נעשה שימוש רב בשיווק ויראלי - כאשר עיקר הפעילות בהעברת המסר נעשית על ידי קהל היעד.

שיווק באינטרנט מהווה כיום את אחד המרכיבים העיקריים של מסחר אלקטרוני (E-Commerce). ככל שמתפשטת רשת האינטרנט ונעשית פופולרית, הופך השיווק באינטרנט ליותר אטרקטיבי לעסקים גדולים וקטנים כאחד.

אחד המאפיינים החשובים בשיווק דיגיטלי הוא התוכן (Content) - כאשר מקובל שהמשווק מייצר תוכן חינמי במרחב הדיגיטלי והאינטרנטי, המושך ומניע אליו לקוחות באופן פסיבי (בגישת Pull), להבדיל מהגישה "הרגילה" שמחפשת לקוחות באופן אקטיבי (Push) באמצעות פרסום (בעיתון, בפלאייר, בטלמרקטינג, ברדיו). גישת התוכן השיווקי הזו נקראת "שיווק פנימי" (Inbound Marketing).

היסטוריה

תחילתו של השיווק באינטרנט בתחילת שנות ה-90, בדמות אתרי אינטרנט טקסטואליים פשוטים, שהציעו מידע חינם על מוצרי צריכה. ההתפתחות הבאה הייתה בכיוון של פרסומות טקסט ומאוחר יותר גם פרסומות גרפיות באתרי אינטרנט. ככל שמנועי החיפוש הפכו דומיננטיים, הם הפכו לכוח מרכזי בעולם האינטרנטי, ולמנוף עיקרי בעולם השיווק המקוון. מנוע החיפוש גוגל, שנוסד בשנת 1998, אחראי לקפיצת מדרגה נוספת בתחום. מערכת הקישורים הממומנים של גוגל (Google Adwords) הפכה במהרה לפלטפורמת הפרסום המקוונת הגדולה בעולם. הדומיננטיות של גוגל בשוק מנועי החיפוש, הביאה להיווסדן של חברות רבות המתמחות בקידום אתרי אינטרנט במנועי חיפוש.

כיום, בניית אתר אינטרנט המציע מידע ושירותים מקוונים ושיווקם באינטרנט, הם בגדר הכרח לכל חברה או ארגון שרוצים להתחרות בשוק כלשהו.

יתרונות השיווק באינטרנט

היתרונות העיקריים של שיווק האינטרנט ביחס לשיווק הערוצים מסורתיים הם:

  • מדידוּת: הצלחת הקמפיין המקוון מדידה יחסית, באמצעות ניטור תנועה באתרים. ניתן למדוד אילו משתמשים הגיעו מהיכן, אלו ביצעו רכישה וכיוצא בזה.
  • זמינות: האינטרנט זמין לצרכנים פוטנציאליים רבים שיכולים למצוא בו מידע זמין ולבצע רכישה בכל שעה ובכל מקום מבלי לצאת מהבית.
  • חיסכון: שיווק באינטרנט מאפשר לחברות לצמצם את כמות אנשי המכירות והשיווק שלהם ובכך לחסוך בהוצאות.
  • בינלאומיוּת: שיווק באינטרנט טומן בחובו פוטנציאל מהיר יחסית להרחבת העסק משוק מקומי לשווקים בינלאומיים.
  • שיתוף הצרכנים: שיווק באינטרנט מאפשר שיתוף של הצרכנים במגוון דרכים, כגון: הצעת רעיונות לחידוש/שיפור, יצירת מסרים תקשורתיים (תמונות, סרטונים, טקסט) וקידום העסק באמצעות המלצה ו/או שיתוף במידע.

חסרונות

  • הטרדה של משתמשים: משתמשים רבים מוטרדים על ידי דואר זבל ובמדינות רבות נשקלים צעדי חקיקה בנושא.
  • איכות הקישור של הלקוח: קישור איטי מאט את הגישה לחומר לא טקסטואלי.

מודלים של מסחר מקוון ותוכנית שיווק באינטרנט

ישנם מספר מודלים עסקיים על פיהם ניתן לנתח את המכירות באינטרנט:

  • Business to Business - B2B: חברות העושות עסקים עם חברות אחרות.
  • Business to Consumer - B2C: חברות שמוכרות לצרכנים פרטיים.
  • Peer to Peer - P2P: משתמשים פרטיים המוכרים זה לזה.

בניית תוכנית שיווק באינטרנט

תוכנית שיווק באינטרנט מתייחסת למטרות השיווקיות של הארגון ולאופי הייחודי של רשת האינטרנט. הרשת לא דומה לערוצים אחרים והיא גם מתפתחת בקצב אחר. תוכנית שיווק אינטרנט צריכה להתייחס ולתת מענה לנושאים הבאים:

  1. אפיון והגדרת קהל המטרה באינטרנט. קהל זה יכול להיות שונה מקהל המטרה הסטנדרטי של החברה.
  2. הגדרת המטרות שיווקיות של החברה בפעילות דרך האינטרנט? (למשל: בניית בסיס נתונים, העמקת קשר עם לקוחות קיימים, הגברת כמות הפניות הטלפוניות עבור מוצרים א', ב' וג').
  3. הגדרת הכלים בהם יעשה שימוש באתר החברה כדי להשיג את המטרות.
  4. קבלת החלטות ביחס לחלוקת תקציב הפרסום העומד לרשות החברה בין ערוצי הפרסום השונים אשר זוהו כרלוונטיים. (פרסום במנועי חיפוש, פורטלים, אתרי צד ג', פורומים וכיוצא בזה).
  5. הגדרת עמודים מקושרים באתר, אליהם יופנו הגולשים מקמפיינים פרסומיים, והחלטות ביחס לבנית עמודי נחיתה ייעודיים על פי חלוקה של קהלי מטרה לקהלי משנה.
  6. אפיון טכנולוגיות מתקדמות היכולות לסייע ככלי שיווקי לחברה.
  7. הגדרת פרמטרים למדידת הצלחת הפעילות.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • רוני הורוביץ ואריאל הוכשטנדט, שיווק באינטרנט, הוצאת מנטור, תל אביב, 2005

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שיווק באינטרנט בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31186216שיווק באינטרנט