שיחה:הרב שלום דובער וולפא/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

הספרים יחי המלך ויחי המלך המשיח

16
חיים צבי (שיחהתרומות)

קודם כל החוברת עוסקת בדיני מלכים להרמב"ם מטרתה של החוברת כפי שהגדיר מחברה הרב וולפא שיח' היא להסביר מדוע ע"פ הלכה לרבח מליובאוויטש יש גדר של מלך המשיח. כך הדברים גם הובנו בשעתו ע"י כל קורא והדבר יצר גל של תגובות גם בעיתונות (במו עיני ראיתי..)

אמת, בשנת תשמ"ה סירב הרבי להדפיס את החוברת אולם בשנת תשנ"ב אישר הרבי בתנאי שידידים יעברו על החוברת ויבדקו שאין דברים שעלולים לרחק וכו'.

בשנת תשנ"ג הדפיס הרב וולפא חוברת בשם "יחי המלך המשיח" שמטרתה להסביר מפורשת שהרבי הוא המשיח (דרך אגב, הסכמתו של הגר"ע יוסף מעטרת את החוברת) להוצאת חוברת זו נתן הרבי את ברכתו הק'.

אפרון (שיחהתרומות)
חיים צבי (שיחהתרומות)

מה זה אומר? סליחה על הבורות..

אפרון (שיחהתרומות)

למעשה "קורא לו" לבוא לכאן" - יוצר סימון בסמל של הפעמון ליד השם משתמש המופיע למעלה כך חיים צבי, עיין עזרה:תיוג.

עשוי לנחת (שיחהתרומות)

תודה אפרון.

חיים צבי מנסה לחלק בין "ההגדרה שהרבי משיח" ל"דברים שעלולים לרחק".. אז לעובדות:

הספר יחי המלך ענינו לבאר יסוד הלכתי, שכאשר רואים יהודי שהוא בחזקת משיח, יש חיוב לזהותו.


בשנת תשמ"ה הוכן הספר כך, בתוספת כמה רמזים אקטואליים. הרבי שלל נחרצות את הוצאת הספר, משום אותה הגדרה שנתן הכותב. הרבי אכן כתב שאין הבעיה רק בעמודים ספציפיים, אלא "תוכן כל הספר חדור בהנ"ל". כי אכן מטרתו של המחבר הייתה ליצור שיח סביב משיחיותו של הרבי.


הרבי לא אישר בשנת תשמ"ה ואף נזף בהעלאת הרעיון, משום שההגדרה שנתת (לדבריך בשם המחבר) היא זו שגורמת ריחוק.

בשנת תנש"א עלתה השאלה שוב (כמדומה ע"מ ר' מנחם ברוד, שלא חיפש כהרב וולפא לחולל בלגן, אלא רק את התוכן העיוני), וכתב הרבי שאם יושמטו אותם ענינים בדיוק, כלומר: תושמט הגדרה זו שנתן חיים צבי, אז יהיה אפשר להדפיס.

. הרבי הדגיש שלא יעשה זאת הוא אלא ידידים מבינים.

ולכן ישבו שלשה עורכים, אחד מהם ברוד, וניפו את הספר. ברוד כתב ששיטת העבודה הייתה שהספר יהיה יכול להיכתב גם כאילו נכתב לפני מאות שנים, וללא כל הקשר אקטואלי.

לאחר מכן נשלח הספר לרבי, והרבי עודד את ההדפסה. (את כל זה סיפר הרב ברוד בשבועון כפר חב"ד. אני חושב שישנו גם באיזשהו מקומן ברשת).

לאחר מכן נשלחה חוברת לרבי 'קבלת פני משיח', שמטרתו הייתה לעודד את ענין 'קבלת המלכות' הרבי שלל את ההדפסה נחרצות מאותו נימוק.

הספר יחי המלך המשיח נדפס שנה אחרי, מבלי לשאול את הרבי כלל, והוא אכן עוסק בדברים כאלו מפורשות. (יש אומרים שבמענה למישהו שרצה לתרגם את הספר המודפס לספרדית הרבי אישר בניע ראש).

עשוי לנחת (שיחהתרומות)

אגב, כל הנ"ל הן עובדות ברורות שאין עליהם חולק ולית דין צריך בשש. אם תרצה תוכל למצאם גם בחבדפדיה, אם כי קצת מסולפות כדרכם. הויכוח אם ישנו הוא רק מחמת בורותו של ר' חיים צבי.

אפרון (שיחהתרומות)

יש לשמור על שיח נעים.

יענקל'ע (שיחהתרומות)

ההסכמה של הרב עובדיה היא על יחי במלך והוא לקח אותה לספר יחי המלך המשיח שהרי הורה לא להדפיסו אלא למסור להגהה כפי שעשה בפועל.

בתשנ"ב שלחו קבוצת נשים מכתב לרבי עם תואר מלך השיח ושמקבלות את הרבי וכו' והרבי ענה שנת' ות"ח. רשד"ו שאל אצל הרבי אם ניתן להדפיס אתת יחחי החלך המשיח והרבי ענה לו בחריפות שכבר דובר ע"ז וכו'.

יענקל'ע (שיחהתרומות)

א"כ נמצא שחסידות חב"ד אינה עומדת מאחורי הספר יחי המלך המשיח והנכתב בו

עשוי לנחת (שיחהתרומות)

א. לא מדויק. מופיע שם שהוא נתן אישור להדפיס את הסכמתו גם בספר זה, אם כי ככה"נ הוא לא ממש קרא אותו. ב. איני יודע לאיזה נשים כוונתך. בכל אופן אין קשר לנידון ספריו של נשיא הערך. ג. גם לא מדויק, כנ"ל הוא שאל על חוברת אחרת, קיצונית פחות. הספר יצא רק בתקופת המחלה. מבלי לשאול. ד. כמובן.

זיכער (שיחהתרומות)

חקרתי מעט את הנושא, ועלה בידי אשר:

א. הרב עובדיה יוסף זצ"ל אכן נתן הסכמה לספר יחי המלך המשיח, וא"א לדעת אם קרא הנכתב בו אם לאו.

ב. הרבי מלובביץ' זצ"ל התנגד להדפסת תוכן הספר יחי המלך המשיח ולכן הורה לרב וולפא להעביר את הספר יחי המלך להגהת רבנים שישמיטו הקטעים הבעייתיים.

ג. הצד המתון של חב"ד (שבפועל יותר עומד מאחורי דבריו של הרבי זצ"ל) מתנגד להדפסת הספר יחי המלך המשיח, אם כי אינו סובר שהוא דבר מושלל שהרבי הוא אכן מלך המשיח, והיינו כהוראת הרבי זצ"ל לרב ולפא שלא להדפיס את הספר שמתאר אותו כמלך המשיח.

[ד. היה כינוס נשים של חב"ד בו הם כתבו לרבי זצ"ל מכתב ע"כ וליד שמו של הרבי הוסיפו א התואר 'מלך המשיח' והרבי אעפ"כ ענה בתגובת "תשואות חן" ע"ד הכינוס, הרב ולפא לקח מענה זה כאישור גם ע"כ שכתבו 'מלך המשיח' אשר ע"כ שאל אצל הרבי זצ"ל אם יכול להדפיס את ספרו וכנ"ל].

לסיכום: א. יחי המלך- הסכמה של הרבי זצ"ל בתנאי שיהיה הגהה על הדברים. ב. יחי המלך המשיח- התנגדות של הרבי זצ"ל.

עשוי לנחת (שיחהתרומות)

הפעם דייקת יותר: א. ייתכן. ב. מדובר בשני ספרים שונים לגמרי בתוכנם. הספר השני התחיל להיכתב רק בימי מחלת הרבי, ולא הוכנס אליו מעולם. ג. אכן הצד המתון מתנגד, אבל שני הספרים אינם מודפסים כיום. הספר הראשון אכן לא תיאר בפירוש את הרבי כמשיח. ד. איני חושב שיש קשר בין הדברים, אולי כן.

זיכער (שיחהתרומות)

ב. תכנו של הספר (עכ"פ עיקרו) היה בוודאות אצל הרב וולפא עוד מתחילת שנות תש"מ ולזה התנגד הרבי והורה להשמיט על ידי הגהה של שלושה רבנים. ג. הספרים קיימים היום. ד. אם זכורני נכונה הרב וולפא אף כותב בפירוש בספרו יחי המלך המשיח שמענה זה הוביל אותו להדפיס את הספר.

(בנוגע לסעיף ב' - אמנם הספר מעולם לא הוכנס אל הרבי, אך כל אחד שהכיר את הרב וולפא ידע מה תוכן הספר, ולכן הורה לו הרבי להשמיט את הקטעים על ידי הגהה וכו', ופשוט).

עשוי לנחת (שיחהתרומות)

שוב, מדובר בשני ספרים שונים. ב. זה הספר הראשון. השני הרי מיוסד כולו על ה'פסק' של תשנ"ב. ונערך כנראה אז. ג. קיימים בספריות אך לא מודפסים. ד. אם אכן כן כתב הרי שזו שטות מופלגת מצדו.

זיכער (שיחהתרומות)

אני יודע היטב שאלו הם שני ספרים שונים, אך כפי שכתבתי תוכנו של הספר השני היה אמור להיכלל בספר הראשון. ב. כפי שכתבתי לעיל. ד. איני חושב שזו 'שטות מופלגת' מצדו להדפיס ספר על זהות משיח לאחר שראה מענה של הרבי שתומך (לפי הבנתו במענה) בפרסום זהותו כמשיח, ואדרבה.

זיכער (שיחהתרומות)

כעת ראיתי ב'פולמוס המשיחיות בחב"ד' שמביאים מה שכתבתי לעיל שהספר הראשון במתכונתו המקורית עסק בנושא זהותו של משיח והרבי הגיב בחריפות נגד זה.

קובנא (שיחהתרומות)
חסיד חב"ד (שיחהתרומות)

?

אין נושאים ישנים יותר