תיאטרון מאלי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בניין התיאטרון
פסל של אלכסנדר אוסטרובסקי בחזית התיאטרון

תיאטרון מאלירוסית: Малый театр - "מאלי תאטר" - התיאטרון הקטן) הוא תיאטרון הממוקם במרכז מוסקבה בירת רוסיה. מבנה התיאטרון תוכנן על ידי האדריכל אוסיפ בובה.

להקת התיאטרון כוללת 700 עובדים מהם כ-100 שחקנים, נגני התזמורת הסימפונית, מקהלה ועובדים נוספים. ליד התיאטרון פועל בית הספר למשחק.

היסטוריה

המאה ה-19

התיאטרון הראשון במוסקבה הוקם בשנת 1776 בעקבות רישיון שנתנה הצארינה יקטרינה הגדולה וביוזמת היזם האנגלי מייקל מדוקס. בראשית דרכו הציג התיאטרון בבתים פרטיים של אצילים רוסיים, והתיאטרון כלל 13 שחקנים בלבד. בשנת 1780 נרכש מבנה תיאטרון פטרובקה לצורך הצגת מחזות ואופרות. בשנת 1803 התיאטרון פוצל לתיאטרון אופרה ובלט ותיאטרון דרמה. בשנת 1805 ניזוק תיאטרון פטרובקה בשריפה שפרצה מספר דקות לפני תחילת האופרה "הסירנה של הדנייפר". מבנה חדש הוקם בכיכר ארבאט בשנת 1808. מבנה זה נשרף בשריפה הגדולה של מוסקבה בעת כיבוש העיר על ידי נפוליאון בונפרטה. מעשית עד לשנת 1824 התיאטראות פעלו תחת הנהלה משותפת ושירותים לוגיסטיים משותפים.

בשנת 1824 נבנה המבנה הנוכחי, הממוקם בכיכר התיאטרון. המבנה תוכנן על ידי האדריכל בווט. עם הזמן השתרש השם "תיאטרון מאלי" (תיאטרון קטן) למבנה. (גם תיאטרון בולשוי ממוקם באותו כיכר. שנה זו נחשבת לשנה הראשונה של פעילות התיאטרון. בשנים 18381840 הבניין הורחב וחלוקת החלל הפנימי שונתה.

במחצית הראשונה של המאה ה-19 היו פאבל מוצ'אלוב ומיכאיל שצ'פקין בראש סגל שחקני התיאטרון. שני שחקנים גדולים אלה שיתפו פעולה בהצגת המחזה "צער מתוך חכמה" של אלכסנדר גריבוידוב ובמחזות על פי ניקולאי גוגול. התיאטרון היה קשור מאוד לאלכסנדר אוסטרובסקי. המחזאי בעצמו השתתף בחזרות וכל 48 מחזותיו הועלו על במת התיאטרון. לתיאטרון היה שם לא רשמי "הבית של אוסטרובסקי".

בשנת 1870 החלה הקריירה של שחקנית רוסית ידועה, מריה ירמולובה שהשתתפה בהצגות התיאטרון במשך כ-50 שנה. לקראת סיום המאה ה-19 - תחילת המאה ה-20 החל תיאטרון מאלי לאבד את מקוריותו. בשנת 1898 הוקם סניף של התיאטרון - "התיאטרון החדש" בו הוצגו מחזות בהשתתפות השחקנים הצעירים ושל במאים צעירים שחיפשו דרכים לחידוש התיאטרון. בשנת 1907 "התיאטרון החדש" נסגר וחלק משחקניו נקלטו בתיאטרון מאלי. בתקופה זו כלל סגל התיאטרון, בנוסף לירמולובה, שחקנים כאלכסנדר יוז'ין, אלכסנדרה יבלוצ'קובה, אלכסנדר לנסקי ועוד.

לאחר מהפכת אוקטובר

לאחר מהפכת אוקטובר המשיך תיאטרון מאלי במסורת הצגת מחזות קלסיים מאת מחזאים רוסים מהמאה ה-19 ומחזאים אירופאיים. בשנת 1918 נפתח ליד התיאטרון בית ספר לשחקנים שפועל עד היום. לאור כך שהתיאטרון לא הציג מחזות של מחזאים סובייטים, הופעל לחץ לסגור אותו, אך לאור עמדתו של הקומיסר לענייני התרבות אנטולי לונאצ'רסקי התיאטרון לא נסגר ובשנת 1926 הציג לראשונה מחזה של מחזאי סובייטי קונסטנטין טרניוב. במהלך שנות ה-30 נסגרו תיאטראות שעסקו בחיפושי דרכים חדשות באמנות ושחקניהם נקלטו בחלקם בתיאטרון מאלי. בבסיס הרפרטואר של התיאטרון היו מחזות קלסיים של מחזאים רוסיים מהמאה ה-19. בתקופת חייו של אנטון צ'כוב מחזותיו כמעט ולא הועלו על במת תיאטרון מאלי. החל משנות ה-30 תיאטרון החל לשלב ברפרטואר מחזות מאת צ'כוב.

בשנות ה-50 התיאטרון המשיך במסורת אך תוך שילוב זהיר של מחזות של מקסים גורקי ומחזאים סובייטים נוספים. העדר מחזות על הנושאים האקטואליים היה מורגש אך לתיאטרון היה קהל משלו. סגל התיאטרון כלל בין היתר את איגור אילינסקי, אלינה ביסטריצקאיה, מיכאיל צריוב, מיכאיל ז'ארוב ורבים נוספים.

גם היום התיאטרון ממשיך להעלות על הבמה בעיקר מחזות קלסיים. על במת התיאטרון מתקיים פסטיבל שנתי "אוסטרובסקי בבית אוסטרובסקי". החל משנת 1988 עומד בראש התיאטרון יורי סולומין שנקלט בתיאטרון בשנת 1957 והיה בין השחקנים הבולטים של התיאטרון.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תיאטרון מאלי בוויקישיתוף


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0