תנועות מצלמה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תנועת מצלמה הוא מושג בצילום וידאו המתאר מצב שבו המצלמה מצלמת ונעה לכיוון מסוים בו זמנית. ישנם שני סוגי תנועת מצלמה: "סטטיות" ו"נעות". יש אפשרות להשתמש בכמה תנועות בו זמנית, לדוגמה: תנועת "פאנינג" יחד עם "זום".

תנועות מצלמה סטטיות

בתנועות אלה המצלמה נשארת מקובעת במקומה על הרצפה ונעה אך ורק על ציר (בדרך כלל של חצובה) אופקי או אנכי.

פאנינג

המושג נובעה מהמילה פנורמה. זוהי תנועה אופקית של המצלמה. התנועה דומה לסיבוב של הראש מצד לצד (כמו סימון המילה "לא"). תנועה זו עשויה לשמש לסריקת אובייקטים רחבים שלא יכולים להיכנס לתוך הפריים במלואם, למעקב אחר תנועת אובייקט הנמצא בתנועה רוחבית, או למעבר בין אובייקט לאובייקט צידי.

טילט

תנועה אנכית של המצלמה. התנועה דומה להזזה של הראש מלמטה למעלה (כמו סימון המילה "כן"). בתנועה זו המצלמה מוטה לכיוון מעלה או מטה. תנועה זו משמשת כדי להראות אובייקטים שלא נכנסים לפריים כמו בניינים גבוהים.

זוּם

שינוי גודל הפריים על ידי שינוי מרחק עדשת הזום מהאובייקט המצולם. זו אינה תנועת מצלמה במובן המילולי של המושג מפני שהמצלמה נשארת סטטית לגמרי. ישנה התקרבות או התרחקות מנושא הצילום באמצעות שינוי מיקום עדשה במערך העדשות של המצלמה.

  • "זום אין" (על פי האקדמיה ללשון העברית: הֲצָרָה) - תנועה המגדילה את האובייקט המוצג בפריים ומייצרת תחושת התקרבות לאובייקט המצולם.
  • "זום אווט" (על פי האקדמיה ללשון העברית: הַרְחָבָה) - תנועה המקטינה את האובייקט המוצג בפריים, מרחיבה את סביבתו ומייצרת תחושה של התרחקות מהאובייקט.

"זום" היא אינה תנועת מצלמה המדמה התרחשות ראייתית טבעית, שכן ההתקרבות או ההתרחקות מהמאובייקט נוצרת על ידי כניסה פנימה ללא התקרבות פיזית (בניגוד לתנועת "דולי" הדומה להתקרבות פיזית לאובייקט או להתרחקות ממנו). השימוש בזום הוא על כן שימוש אמנותי או פורמליסטי המעבה את התחושה בה מתמקדת הסצנה בסרטים העלילתיים או האקספירמנטלים. בסרטים תיעודיים וחדשותיים משמשת התנועה למיקוד תשומת הלב באלמנט מסוים או להגדלת טווח הכיסוי של הפריים. שילוב של תנועת זום ודולי לשם שימור גודל האובייקט המצולם והגדלת או הקטנת הסביבה המופיעה ברקע פותח על ידי אירמן רוברטס והתפרסם בזכות השימוש בו בסרטו של אלפרד היצ'קוק 'ורטיגו'. שילוב זה נקרא לא פעם 'אפקט ורטיגו'.

תנועות מצלמה נעות

בתנועות אלה המצלמה נעה בזמן התנועה דבר שגורם להם להראות טבעיות יותר. המצלמה נעה בדרך כלל בעזרת ציוד שונה שמאפשר תנועות שונות ויציבות כגון:

  • דוֹלִי - Dolly - מעיין עגלה (שעליה מורכבת המצלמה) הנעה על מסילה.
  • סטדיקאם - Steadicam - ריתמה שמחוברת לגופו של הצלם ומאפשרת תנועה יציבה עם המצלמה - בניגוד לצילום כתף.
  • מנוף - Crane - מאפשר תנועה במרחב.

דולי

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – דולי (צילום)

תנועה פיזית של המצלמה לכיוון ימין, שמאל, קדימה ואחורה. התנועה בדולי נראית טבעית בגלל שהמצלמה עצמה נעה והפרספקטיבה בין הרקע לאובייקט עצמו לא משתנה בניגוד לתנועת "זום". התנועה יכולה להעשות על ידי עגלת "דולי", מסילה (Track), על ידי "סטדיקאם", או בצילום כתף או יד.

פדסטל

תנועה דומה לתנועת הדולי - אך המצלמה נעה מעלה ומטה, בדומה לתנועת מעלית.

מנוף (Crane)

תנועה פיזית של המצלמה לכיוון מעלה או מטה. תנועה זו מבוצעת בדרך כלל על ידי מנוף (Crane) או "מצלמת-רחף".

תנועות צילום נוספות

דולי-זום

בדולי זום נעשית תנועה דולי פיזית לאחור ובו זמנית "זום אין", ולהפך. תנועה זו יוצרת מצב שבו האובייקט המצולם נשאר בגודל קבוע אך גודל הרקע משתנה. תחילה נקרא האפקט "Vertigo" בשל השימוש שנעשה בו בידי צלם הסרט ורטיגו בבימויו של אלפרד היצ'קוק.

אפקט זה נקרא גם "זולי" (באנגלית: ZOLLY), שילוב המילה "זום" ו "דולי".

מעקב

מעקב אחרי אדם בדרכו בעזרת "סטדיקאם". תנועה זו עוקבת אחרי אדם כאשר הוא עובר במקומות צפופים והומי אדם, לדוגמה: מטבח במסעדה גדולה בסרט החבר'ה הטובים.

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0