תקשורת שיווקית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תקשורת שיווקית (MARCOM - Marketing Communications) היא תקשורת תומכת-מכירות, המסייעת להשגת המטרות העסקיות של הארגון. היא כוללת את כל סוגי אמצעי התקשורת בהם ניתן להשתמש כדי להעביר מסרים לקהל היעד, החל משילוט, ביגוד או מחזיקי מפתחות נושאי לוגו, דרך חומר מודפס, מצגות או וידאו, ועד הפקת תערוכות ואירועים אחרים ללקוחות.

תקשורת שיווקית נחלקת לחמישה מרכיבים: פרסום, קידום מכירות, יחסי ציבור, שיווק ישיר ומכירה אישית.

בהגדרתה הרחבה ביותר, תקשורת שיווקית היא כל דבר שמסוגל לשאת לוגו ו/או להעביר מסר משפיע חיובי אל קהל המטרה. תאורטית, הגדרה זו צריכה לחול על כל ערוצי השיווק, כולל סוכנים, חנויות וכדומה. בפועל, כל חברה קובעת לעצמה את גבולות התקשורת השיווקית בהתאם להבנתה ולצרכיה, כולל חלוקתה של עבודת ה-MARCOM בינה לבין ספקים חיצוניים, ו/או בין פונקציות המטה לבין השטח. חשוב שהמסר העובר דרך מרכיבי התקשורת יהיה אחיד ומתואם, על אף שמדובר במרכיבים שונים בעלי מאפייני תקשורת שונים.

מכיוון שמטרות עסקיות משתנות בדרך כלל על-פי קהלי מטרה, מוצרים, שפות, תרבויות וכו', תקשורת שיווקית טובה חייבת להיות גמישה אך בו בזמן גם קשוחה. גמישה - להתאמות מקומיות, אולם קשוחה - בתוך סטנדרטים ברורים ובדיוק באותה "הופעה" ("Look & Feel") בכל המקומות ובכל סוגי המדיה. אחידות זו תורמת משמעותית גם ליצירת מיתוג (Branding) תוך חיסכון באמצעים תדמיתיים. כמו כן, כל ארגון מחליט מהו התקציב המופנה לתקשורת השיווקית ומה החלוקה התקציבית בין מרכיבי התקשורת.

תקשורת שיווקית תדמיתית עושה בדרך כלל שימוש באמצעים אסטרטגיים כמו פרסום, יחסי ציבור, קידום מכירות ומכירה אישית. כדי להשיג מטרות ממוקדות, עדיפים בדרך כלל אמצעים טקטיים כמו טלמרקטינג, דיוור ישיר, סמינרים, תערוכות והדגמות, שמופעלים כלפי קבוצות מאד מוגדרות איתן ניתן להחזיק קשר גם בהמשך ("Follow Up"), בין היתר על מנת למדוד באופן ברור את תוצאות המאמץ השיווקי.

תקשורת שיווקית אופטימלית חייבת לשלב אמצעים ולשאוף ליצירת תגובה או דו-שיח. אחרת, בהגדרה, אין זו תקשורת (Communications) אלא אמירה (Promotion) חד-כיוונית.

במקרים רבים והולכים כוללת התקשורת השיווקית גם מרכיבים של תקשורת פנים-ארגונית, בעיקר כדי לייצר הבנה ושיתוף פעולה טוב יותר סביב מטרות עסקיות ושיווקיות אבל בתחומים רחוקים מעט יותר כמו התקשורת הדרושה לגיוס עובדים חדשים או לשימור הקיימים.

תקשורת שיווקית משולבת

תקשורת שיווקית משולבת משקפת גישה שיווקית מודרנית המסנכרנת בין אמצעי התקשורת השונים על מנת להעביר מסר אחיד לקהל המטרה[1]. בניגוד לגישה הישנה והמסורתית שעושה שימוש בכלים תקשורתיים אחדים על מנת להעביר את המסר, באמצעות גישה שיווקית משולבת, ניתן למצות את מירב הפוטנציאל מכל כלי תקשורת בפני עצמו וביחד עם שאר הכלים התקשורתיים[2] כמו יחסי ציבור, פרסום, קידום מכירות, שיווק ישיר, תקשורת פנים ארגונית, עיצוב אריזות ושיווק דיגיטלי. זאת על מנת להעביר מסר אחיד,עוצמתי וחזק.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תקשורת שיווקית בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Don Schultz, IMC Receives More Appropriate Definition, Marketing News, 2004
  2. ^ George Belch, Advertising: An integrated marketing communication perspective, McGraw Hill, 2014
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0