אייר אינדיה
![]() | |||||||||||||
בואינג 777-337ER של אייר אינדיה | |||||||||||||
נתונים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
תקופת הפעילות | 1932–הווה (כ־93 שנים) | ||||||||||||
מיקום המטה |
![]() | ||||||||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
airindia.in |


אייר אינדיה (אנגלית Air India; הינדי एर इंडिया) היא חברת התעופה הלאומית של הודו. בסיסה הראשי נמצא בנמל התעופה של העיר מומבאי.
החברה וחברות הבת שלה מבצעות טיסות מטען ונוסעים למעל 100 יעדים פנימיים ובינלאומיים.
תולדות החברה
החברה נוסדה בשנת 1932 על ידי קונצרן טאטא בשם "טאטא איירליינס" וביצעה בתחילתה טיסות דואר עבור "אימפיריאל איירווייז". לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנת 1946, הפכה החברה לחברה ציבורית ושינתה את שמה לאייר אינדיה. בשנת 1948, לאחר עצמאות הודו, 49% ממניות החברה עברו לבעלות ממשלת הודו. ב-8 ביוני אותה שנה המריאה טיסתה הבינלאומית הראשונה של החברה ממומבאי ללונדון דרך קהיר וז'נבה. בשנת 1960 קנתה החברה את מטוס הסילון הראשון שלה מדגם בואינג 707 שנכנס לשירות בקו מומבאי-לונדון-ניו יורק.
בשנת 2004 ייסדה החברה את חברת הבת לטיסות במחיר נמוך "אייר אינדיה אקספרס". בשנת 2007 החליטה ממשלת הודו לאחד את חברת התעופה "אינדיאן איירליינס" לתוך חברת אייר אינדיה ויצרה חברת אחזקות בשם National Aviation Company of India המאגדת את אייר אינדיה נוסעים, אייר אינדיה טיסות מטען, אייר אינדיה אקספרס, אינדין איירליין ואייר אינדיה רגיונל (לשעבר אליאנס אייר).
בשנת 2017 עקב חובות של יותר מ-8 מיליארד דולר, חתם נשיא הודו על תוכנית למכירת החברה[1].
צי המטוסים
צי המטוסים של החברה נכון ליוני 2018
כלי טיס | בצי | בהזמנה | נוסעים | הערות | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
F | J | Y | |||||
איירבוס A319 | 22 | — | — | 8 | 114 | 122 | |
— | — | 144 | 144 | ||||
איירבוס A320-200 | 12 | — | — | — | 168 | 168 | |
— | 12 | 138 | 150 | ||||
איירבוס A320neo | 19 | — | — | 12 | 150 | 162 | |
איירבוס A321-200 | 20 | — | — | 12 | 170 | 182 | |
בואינג 747-400 | 4 | — | 12 | 26 | 385 | 423 | |
בואינג 777-200LR | 3 | — | 8 | 35 | 195 | 238 | |
בואינג 777-300ER | 15 | — | 4 | 35 | 303 | 342 | |
בואינג 787-8 | 27 | — | — | 18 | 238 | 256 | |
סה"כ | 122 | — |
אייר אינדיה אקספרס
ערך מורחב – אייר אינדיה אקספרס

אייר אינדיה אקספרס היא חברה בת של אייר אינדיה המפעילה טיסות במחיר נמוך לכ-30 יעדים. נכון לינואר 2013, צי המטוסים של החברה מונה 21 מטוסים מדגם בואינג 737-800 המכילים כ-186 מקומות ישיבה.
פעילות החברה בישראל
בין השנים 1998-1996 הפעילה החברה קו ישיר בין מומבאי לנמל התעופה בן-גוריון.[2] ב-16 במאי 2017 הייתה אמורה החברה להתחיל בהפעלת 3 טיסות שבועיות מנמל התעופה בדלהי לנמל התעופה בן-גוריון,[3][4][5] אבל בגלל מסלול הטיסה שהיה אמור לעבור מעל מדינות עוינות, ישראל ביטלה את האישור לקו, והחברה לא הסכימה להאריך את המסלול עקב שיקולים כלכליים. הקו נפתח שוב בחודש מרץ 2018. טיסתה של "אייר אינדיה" לישראל מקצרת בשעתיים את מסלול הטיסה, מאחר שנתיב הטיסה עובר מעל עומאן וערב הסעודית. ב-15 ביולי 2018, תחל החברה להפעיל טיסה רביעית בשבוע.[6]
קישורים חיצוניים
מדיה וקבצים בנושא אייר אינדיה באתר Airliners.net
בניית המטוס האיירבוס A-320neo של החברה, סרטון באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ↑ "למכירה: חברת תעופה בינלאומית עם חוב של 8 מיליארד דולר". TheMarker. נבדק ב-2017-07-12.
- ↑ אייר אינדיה כבר הפעילה קו לישראל בעבר
- ↑ דני שדה, בקרוב: אייר אינדיה תשיק את קו ת"א-הודו, באתר ynet, 21 בפברואר 2017
- ↑ "קו תעופה חדש בין ישראל והודו". פורט2פורט. נבדק ב-2017-03-02.
- ↑ אייר אינדיה הגישה בקשה לטיסות מדלהי בהודו לנתב"ג - גלובס, באתר Globes
- ↑ מיכל רז-חיימוביץ', אייר אינדיה בדרך לטיסה רביעית בקו ת"א-דלהי, באתר Globes
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] אייר אינדיה23349160