תלמה (מותג)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־09:41, 20 באוגוסט 2018 מאת מנצפך (שיחה | תרומות) (יבוא מוויקיפדיה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מפעל תמ"י במפרץ חיפה

תלמה היא מותג מזון בבעלות יוניליוור ישראל המתמחה בייצור מוצרי דגנים ומגוון רחב של מוצרי מזון וחטיפים. תלמה הוקמה בשנת 1947 כמחלקת הממרחים של חברת תמ"י (תוצרת מזון ישראלית), אז התמחתה בייצור ממרחים ורטבים. מאז השיקה לאורך השנים מגוון רחב של מוצרים, חלקם חדשים לשוק הישראלי. כיום ממשיכה תלמה בייצור חלק ממוצריה הוותיקים, לצד פיתוח וחיזוק תחום הדגנים אותו היא מובילה מאז 1985 עם נתח שוק של כ-60 אחוז (לפי מדד נילסן 2013).[1] מוצרי תלמה מיוצרים במפעליה אשר בחיפה, חדרה וערד בהם מועסקים מאות עובדים. מוצרי תלמה מיוצאים לכ-20 מדינות ברחבי העולם.

היסטוריה

תלמה נוסדה כמחלקה לייצור ממרחים בחברת בלו בנד שהתמחתה בייצור מרגרינה. הבעלים, ד"ר ארנולד הילדסהיימר, אשר התמחה בייצור מרגרינה במפעל יוניליוור בגרמניה, האמין שהמוצר, אשר טרם נמכר בארץ באותה תקופה, מתאים לצרכים של הצרכן הישראלי. לאור ההצלחה, הוחלט להרחיב את המפעל ששכן בתחילה בחצר בית החרושת "שמן" בחיפה, ואת מגוון המוצרים.

  • בשנת 1938, הקים ד"ר ארנולד הילדסהיימר בשיתוף עם יוניליוור, במפרץ חיפה, את מפעל המרגרינות בלו בנד.[2] באותה שנה נמכר המפעל לחברת תוצרת מזון ישראלית (תמ"י).[3]
  • בשנת 1947 הוקמה מחלקה לשיווק וייצור במפעל שכונתה בשם תלמה. המפעל התחיל לשווק מרגרינה חדשה בשם גולד-בנד, שהכילה גם חלב. שמו ואריזתו של המוצר שידרו יוקרתיות ואיכותיות למוצר צריכה בסיסי, וזאת הפעם הראשונה בארץ בו נעשה פרסום דרך מיתוג מוצר. באותה שנה הושק גם ממרח המיונז "תלמה".
  • בשנת 1951 ייצור מיונז תלמה עובר למפעל במפרץ חיפה.
  • בשנת 1963 שונה שם החברה ל"תוצרת מזון ישראלית" ובקיצור תמ"י. מהקמת המדינה עד לשנה זו, הצליחה החברה לבסס עצמה כחברה בעלת כושר ייצוא רב, והשיקה מוצרים רבים תחת המותג תלמה, ובהם מיונז, ממרח צמחי, קוביות ואבקות מרק, ממרח שוקולד, רוטב לסלט ושומן צמחי לטיגון.
  • בשנת 1965 זכתה בפרס היצואן המצטיין, עם שווקים רבים באירופה.
  • בשנת 1975 נמכרה תמ"י לאיש העסקים ג'ורג' פקטור.
  • בשנת 1992 רכשה חברת CPC הבינלאומית 51% ממניות תמ"י, ובהמשך (1997) השלימה ורכשה את מלוא המניות ושינתה את שם החברה ל-תמ"י בסטפודס.[4][5]
  • בשנת 1996 רכשה יוניליוור העולמית את חברת ויטקו הישראלית ושינתה את שמה לליוור (חברה לייצור מוצרים בתחום טיפוח הבית והטיפוח האישי).
  • בשנת 2000 רכשה יוניליוור העולמית גם את השליטה בחברת המזון בסטפודס. בעקבות רכישה זו מיזגה יוניליוור את הפעילות בתמ"י בסטפודס וליוור ל"יוניליוור ישראל".[6]

מיתוג ושיווק

בשנת 1947 החלה לפעול בתמ"י מחלקה שפיתחה את המותג "תלמה", שהתמקד בייצור מוצרי מזון כגון מיצים, ממרחים ומיונז. משנת 1985 החלה תלמה לפתח דגני בוקר ישראליים, קטגוריה שכמעט ולא הייתה קיימת בישראל, למעט מספר מצומצם של מוצרים מיובאים.[7]

בשנת 2011 נבחר עומרי כספי, שחקן הכדורסל הישראלי הראשון ב-NBA, כפרזנטור של מותג הדגנים של תלמה.[8] בינואר 2011 השיקה תלמה גישה פרסומית חדשה עם עומרי כספי. הקמפיין נשא את הסיסמאות "קורנפלקס של אלופים" ו"אתה תסמן את המטרה, אנחנו ניתן לך את הכוח". בנוסף, הקורנפלקס עוצב באריזה חדשה עם תמונתו של עומרי כספי. במאי 2012 האריך כספי את החוזה שלו כפרזנטור של מותג הדגנים תלמה בשנה נוספת.[9]

התפתחות סמליל המותג "תלמה":

מוצרים

קורנפלקס תלמה

הקורנפלקס הישראלי הראשון פותח על ידי תלמה בשיתוף עם קבוצה של מהנדסי מזון מאנגליה. בראשית, התמקדה החברה בהתאמת המוצר לטעמו של הקהל הישראלי ובחינוך השוק לצריכת מוצר זה. בעקבות הפופולריות של דגני הבוקר ונוכח הביקוש הרב הוחלט להשקיע בייצור קו מיוחד של דגנים מצופים ודגנים ממולאים. עם ההתפתחות הטכנולוגית והעלייה בדרישת קהל הצרכנים למוצרי נישה, יצא לשוק המוצר "כריות" בשנת 1994 – פרי פיתוח ישראלי, מקורי וחדשני גם ברמה העולמית.

מותגי דגני הבוקר של תלמה

  • קורנפלקס - פתיתי תירס קלויים.
  • קורנפלקס מלא - פתיתי תירס קלויים עם קמח תירס מלא
  • קורנפלקס בטעמים – שקדים ודבש, דבש, וניל, קקאו.
  • קורנפלקס של אלופים (מותג ששיווקו החל בשנת 2000),[10] בשני טעמים: פתיתי תירס קלויים ופתיתי תירס בטעם דבש.
  • ברנפלקס – פתיתי חיטה מלאה וסובין.[11]
  • ברנפלקס ללא תוספת סוכר – פתיתי חיטה מלאה וסובין ללא תוספת סוכר.
  • ברנפלקס קרנצ'ים – דגנים מחיטה מלאה ושיבולת שועל מלאה, ללא תוספת סוכר.
  • ברנפלקס פינוקים – פתיתי חיטה מלאה וסובין פריכים עם תוספות כגון קוקוס, אננס, בננה, פפאיה, צימוקים וחמוציות.
  • מיקספלקס פלוס – פתיתי דגנים מלאים, אשכולות גרנולה פריכים ותוספות של פירות טרופיים, פירות יבשים ואגוזים.
  • דליפקאן ודליאגוז – פתיתי שישה דגנים מצופים דבש, עם אגוזים מתוקים ופרוסות שקדים. דליפקאן יוצר עוד בשנת 1995 ודליאגוז הוא מוצר ייחודי שנוצר לאחרונה.
  • חטיפי דגנים – חטיפי אנרגיה.

דגני הבוקר של תלמה לילדים

  • כריות – דגנים ממולאים קרם.
  • שוגי – שוגי הקלאסי (שוגי מצופה סוכר ושוגי מופחת סוכר), ושוגי פיצי (פצפוצי אורז תפוחים).
  • קוקומן – דגני בוקר בטעם שוקולד בצורות שונות: כדורים, צדפים, חום לבן (צדפים בטעם שוקו ווניל), פצפוצים וכוכבים.
  • עוגי – דגנים בצורה ובטעם של עוגיות עם פצפוצים בטעם שוקולד.

מוצרים נוספים

תחת המותג "תלמה" מיוצרים היום גם ממרחים בכשרות בד"צ העדה החרדית כגון:

  • מיונז אמיתי עם 65% שומן.
  • חרדל אמיתי.
  • ממרחים מופחתי שומן כגון "כמויונז" - פחות מ1/2 מכמות השומן במיונז וסדרת ממרחי "מיוקל" עם 5% שומן.
  • חטיף "כיפלי" במגוון טעמים (ביניהם: בצל, גריל, מעושן, פיצה, צ'יפס וצ'יפס קטשופ).

פרשת הסלמונלה

ב-27 ביולי 2016 נחשף כי החברה מסתירה מהציבור וממשרד הבריאות שחיידק הסלמונלה התגלה במפעלם בערד חודש קודם לכן. תחילה טענו בתלמה ששום מוצר מזוהם לא הגיע לרשתות השיווק, אך ב-4 באוגוסט 2016 פירסמה החברה הודעה לציבור, לפיה יצאו ממפעלה ושווקו לציבור אריזות קורנפלקס הנגוע בחיידקי סלמונלה. על פי נתוני יוניליוור, 643 משטחים - כ-150 אלף מוצרים - זוהמו בפרשת הסלמונלה. מתוכם יצא לצרכנים משטח אחד שבו היו 240 מוצרים, כל יתר המוצרים הנגועים לא יצאו מתחומי המפעל.[12] בעקבות כך שלח משרד הבריאות צוות מקצועי לבצע בדיקה מקיפה במפעל, וזה ביטל זמנית את היתר ה-GMP שניתן לחברה.[13]

פעילות חברתית

חברת יונילוור הפעילה את תוכנית "תפור עלי" לקידום הבריאות בבתי הספר ובגני ילדים, בשיתוף עם משרד הבריאות ומשרד החינוך.[14]

קישורים חיצוניים

  • תלמה, באתר יוניליוור ישראל

הערות שוליים