נורת'רופ F-5

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף F-5 טייגר)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נורת'רופ F-5 "פרידום פייטר" / "טייגר II"
Northrop F-5E (Tail No. 01557) 061006-F-1234S-073.jpg
מטוס F-5E טייגר II של חיל האוויר האמריקאי מדגמים מאוחרים יותר
מאפיינים כלליים
סוג מטוס קרב
ארץ ייצור ארצות הברית
יצרן נורת'רופ
טיסת בכורה 30 ביולי 1959
תקופת שירות 1962
צוות 1
יחידות שיוצרו דגמים A,B ו-C: ‏ 847.
דגמים E ו-F‏: 1,399
ממדים
אורך 14.45 מטר
גובה 4.08 מטר
מוטת כנפיים 8.13 מטר
שטח כנפיים 17.28 מטר רבוע
משקל ריק 4,349 קילוגרם
משקל טעון 7,157 קילוגרם
משקל המראה מרבי 11,214 קילוגרם
ביצועים
מהירות מרבית 1,700 קמ"ש (מאך 1.6 או 917 קשר)
טווח טיסה מרבי 1,405 קילומטר
סייג רום 15,800 מטר (51,800 רגל)
חימוש
תותחים 2 תותחי 20 מילימטר מדגם M39A2
טילים מגוון חימוש ב-7 תחנות.
הנעה
2 מנועי טורבו סילון ג'נרל-אלקטריק J85
תרשים
F5-E Tiger II.svg

הנורת'רופ F-5 טייגר II (לדגמים E ו-F) המוכר גם בכינוי פרידום פייטר (לדגמים A ו-B) הוא מטוס קרב סילוני על קולי מתוצרת חברת נורת'רופ שתוכנן בשנות ה-1950 המאוחרות. המטוס היה קטן, פשוט וזול יחסית למטוסי קרב אמריקאים באותה התקופה כגון ה-F-4 פנטום ולכן היה מטוס ייצוא מוצלח שהתאים לחילות קטנים יחסית. חיל האוויר האמריקאי לא ראו במטוס כלי מלחמה מתאים, אך רכשו כ-1,200 מטוסי אימון מדגם T-38 טאלון שהוא פיתוח ישיר של ה-F-5.

המטוס היווה את נקודת ההתחלה לתכנון המטוס נורת'רופ YF-17 ולפיתוח של הF/A-18 הורנט. חברת נורת'רופ פיתחה גם גרסה מתקדמת הנורת'רופ F-20 טייגר-שארק שיועדה להחליף את ה-F-5, אך החברה לא הצליחה למצוא לו לקוחות.

מטוס הקרב האיראני

בחודש אוגוסט 2018 הציגה איראן את מטוס ה'קוסאר' (Kowsar) שלטענתה הוא מטוס קרב חדיש 'מהדור הרביעי' שהיא תכננה פיתחה וייצרה בכוחות עצמה ללא כל סיוע מבחוץ, עם זאת מומחי תעופה מערביים שבדקו את התצלומים וסרטי הווידיאו של מטוס הקרב אומרים כי מדובר בשדרוג ה-F-5F Tiger. אמנם נראה כי למטוס הוספו כמה מערכות דיגיטליות שמשפרות במעט את טיסתו וביצועיו, אולם הוא איננו מסוגל להתמודד עם מטוסי קרב חדישים.

תופעה דומה להכרזתם בשנות התשעים על מטוס האזרח'ש.

מפעילים

מפעילים נוכחיים

מפעילים בעבר

קישורים חיצוניים