Open Charge Point Protocol

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Open Charge Point Protocol (OCPP) הוא פרוטוקל תקשורת בין עמדות טעינה לרכב חשמלי (EV) לבין מערכת ניהול מרכזית, הידועה גם כרשת עמדות טעינה. הגרסה המקורית נכתבה על ידי Joury de Reuver ופרנק Buve. [1][2]

הגרסה האחרונה היא גרסה 2.0. (גרסאות OCPP)

הפרוטוקול הוא יוזמה של קרן ELaadNL [3] בהולנד. מטרתו הייתה ליצור פרוטוקול פתוח המאפשר לתחנות טעינה ולמערכות ניהול מרכזיות לתקשר זה עם זה.

הפרוטוקול נמצא בשימוש ע״י מספר רב של ספקי עמדות טעינה ומערכות ניהול מרכזיות בכל רחבי העולם. [4]

החל משנת 2019 נדרש שימוש ב-OCPP (או שווה ערך) בכל עמדת טעינה חדשה בבריטניה כדי לעמוד בדרישות תוכנית הטעינה של כלי רכב חשמליים. [5]

יתרונות

בעלי עמדות טעינה, תלויים פחות בספקי מערכות ספציפיים - אם יצרן עמדות טעינה יפסיק להתקיים, ניתן לעבור לרשת אחרת מבוססת OCPP. מתן אפשרות ללקוחות עמדות טעינה בחירה וגמישות להשתמש בכל רשת בכל עמדת טעינה תעודד, באמצעות כוחות השוק, יצרני עמדות טעינה וספקי רשתות להתחרות על מחיר, שירות, וחדשנות - כל אלו יעודדו ביקוש לעמדות טעינה. התוצאה הסופית היא יתרון משמעותי לנהגי רכבים חשמליים והתרחבות של תשתית עמדת הטעינה.[6] [7]

OCPP גם מקל על יצירת רשת אחידה המשתמשת במגוון של עמדות טעינה שונות שכן ישנה דרישה למערכת הפעלה אחת בלבד. התומכים ב-OCPP גם מציינים הפחתה בעלויות הפיתוח מאחר שתוכנה המיועדת לספק פונקציונליות נוספת תצטרך להיות מפותחת רק פעם אחת ולא מספר פעמים כדי להתאים לכל מערכת הפעלה אינדיבידואלית. OCPP גם יקל על אינטראופרביליות בישראל ובמקומות אחרים, ותצמצם את התחזוקה במערכות.

חלק האבטחה של OCPP מגדיר ארכיטקטורת הכוללת הנחיות יישום לעמדות הטעינה ועבור מערכת הניהול המרכזית. הארכיטקטורה הוצגה לראשונה בשנת 2018 וכעת היא בגרסתה השלישית. יישום נכון של הנחיות אבטחה אלו יכול להגן מפני כמה מתרחישי ההתקפה הנפוצים יותר, כולל חטיפת שרת, האזנת תקשורת והתחזות לתחנת טעינה .[8]

תהליך הסמכת OCPP

קיימת תוכנית הסמכת OCPP, שבאמצעותה יצרני נקודות הטעינה ומערכות הניהול יכולים לקבל אסמכה ליישומי OCPP 1.6 שלהם לפי מפרט ה-OCPP הרשמי. הסמכת אבטחה נפרדת המאמתת את התאימות לארכיטקטורת האבטחה זמינה גם כן.

תוכנית הסמכה זו תסייע ליצרני המטענים ויצרני מערכות הניהול להציג בפני לקוחותיהם סטטוס ברור של יישום ה-OCPP שלהם.

לעת עתה רק גרסת הפרוטוקול 1.6 יכולה להיבדק במלואה ולהיות מוסמכת. גרסאות OCPP ישנות יותר מ-OCPP 1.6 (כגון OCPP 0.7, OCPP 1.2 ו-OCPP 1.5) וכן OCPP 2.0 אינן מכוסות תחת תוכנית ההסמכה הנוכחית. הבדיקות בפועל מבוצעות על ידי מעבדות בדיקה עצמאיות. עד כה, OCA בחרה שלוש מעבדות: DNV-GL, KSGA ו-Dekra, אשר קיימות בצפון אמריקה, אירופה ובאסיה.

כדי לקבל אישור OCPP, המערכת הנבדקת חייבת לעבור בהצלחה את שתי הקטגוריות הבאות של מבחנים:

1. מבחני התאמה: המערכת נבדקת מול כלי בדיקת התאימות של OCPP. הכלי מריץ מבחנים שונים שאינם אמורים להיכשל במהלך מבחני הסמכה. בעזרת אימותים אלה הכלי מוודא אם המערכת נבדקת מיישמת את מפרט ה-OCPP בצורה נכונה.

2. מדידות ביצועים: מספר ערכי ביצועים של המערכת הנבדקת נמדדים ונותנים מושג כיצד המכשיר מתנהג בסביבת מעבדה. פרמטרי הביצועים מצוינים על ידי הספק בהצהרת התאמה ליישום הפרוטוקול (Protocol Implementation Conformance Statement).

ניתן למצוא רשימה מלאה של כל החברות המוסמכות OCPP באתר Open Charge Alliance (OCA) .[9] רק חברות מוסמכות רשאיות להשתמש בלוגו ההסמכה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "Welcome to t Charge Alliance". Ocppforum.net. נבדק ב-2013-10-12.
  2. ^ "Flexibility and OCPP". EV Connect. 2013-08-05. אורכב מ-המקור ב-2013-10-03. נבדק ב-2013-10-12.
  3. ^ "ElaadNL". ElaadNL. נבדק ב-2019-05-23.
  4. ^ "Open Charge Point Protocol & OCPP Organization". Greentransportation.info. 2013-08-08. נבדק ב-2013-10-12.
  5. ^ "Guidance - Electric Vehicle Homecharge Scheme: minimum technical specification". gov.uk. 2020-10-20. נבדק ב-2021-04-21.
  6. ^ "Open Charge Point Protocol OCPP". Infrastructure.switchev.co.uk. אורכב מ-המקור ב-2012-06-21. נבדק ב-2013-10-12.
  7. ^ "EVConnect" (PDF). Energy.ca.gov. נבדק ב-2013-10-12.
  8. ^ "Open Charge Point Protocol (OCPP) Security Explained". WEVO (באנגלית אמריקאית). 2022-10-17. נבדק ב-2022-10-17.
  9. ^ "Certified companies - Open Charge Alliance". www.openchargealliance.org. נבדק ב-2022-10-17.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0