אאומורי (עיר)
סמל אאומורי | |
קו-החוף של אאומורי | |
מדינה | יפן |
---|---|
חבל | טוהוקו |
מחוז | אאומורי |
ראש העיר | אקיהיקו אונודרה |
תאריך ייסוד | 1 באפריל 1898 |
שטח | 824.52 קמ"ר |
גובה | 2 מטרים |
אוכלוסייה | |
‑ בעיר | 293,442 (2013) |
‑ צפיפות | 356 נפש לקמ"ר (2013) |
קואורדינטות | 40°49′N 140°45′E / 40.817°N 140.750°E |
אזור זמן | UTC +9 |
אתר האינטרנט של העיר | |
אָאוֹמוֹרִי (ביפנית: 青森市) היא עיר ביפן, השוכנת בחלקו הצפוני של האי הונשו, ועיר הבירה של מחוז אאומורי.
אטימולוגיה
מילולית, משמעות שמה של העיר היא יערות כחולים (ניתן לפירוש גם כיערות ירוקים), ושם זה נחשב על ידי רבים כמתייחס ליער קטן שהתקיים בסמוך לעיר והיה לסימן-יבשה בעבור הדייגים. תאוריה אחרת מעלה את האפשרות שהשם אולי נגזר משפת האיינו.
היסטוריה
האזור של העיר יושב נרחבות כבר בתקופות פרהיסטוריות, ואתרים רבים מתקופת ג'ומון נמצאו באזור על ידי ארכאולוגים. האתר המפורסם ביותר באזור זהה הוא אתר סאני-מאריואמה. במהלך תקופת הייאן האזור היה שייך לשבט פוג'יווארה הצפוני, אך עדיין היה מיושב באימישי. לאחר נפילת שבט פוג'יווארה הצפוני בתקופת קאמאקורה, האזור עבר לידי שבט נאנבו.
בתקופת סנגוקו האזור עבר לידי אויבם, שבט צוגורו, אשר טירתו הייתה בנאמיוקה.
לאחר תחילת תקופת אדו, אאומורי היה אזור קטן בשטח הירוסאקי ונקרא אוּטוֹ (善知鳥村). העיירה נבנתה מחדש ב-1626 בידי מוריאמה יאשיצ'ירו, תחת הוראות של הדאימיו צוגרו נובוהירה אשר נתן לעיר את השם אאומורי, אך השם לא נקלט בשימוש עד לשנת 1783. לאחר רסטורציית מייג'י בוטלה שיטת ההאן ונוצרו שישה מחוזות שונים בתוך השטח של אאומורי המודרנית. כל המחוזות הללו אוחדו ב-1871 למחוז אחד אשר לא שרד זמן רב. בעקבות האיבה המתמשכת בין השבט לשעבר צוגרו ממערב והשבט לשעבר נאנבו ממזרח, הועברה בירת המחוז מהירוסאקי לאאומורי, הממוקמת יותר במרכז המחוז, והמחוז נקרא על שמה ב-23 בספטמבר 1871. למרות זאת, אאומורי לא קיבלה את תוארה כעיר, אלא רק ב-1 בספטמבר 1898.
משרד ההתיישבות היפני החל לבצע שימוש במעבורות מאאומורי להקודאטה בהוקאידו ב-1872. בספטמבר 1891 חוברה אאומורי לטוקיו בידי רכבת כחלק מפתיחת רכבת טוהוקו המרכזית. רכבת או המרכזית נפתחה בדצמבר 1894. הפיתוח המודרני של אאומורי נבע בעיקר ממעמדה כבירת המחוז. המחלקה השמינית של הצבא היפני הקיסרי הוצבה באאומורי החל מ-1896. בשנת 1902 נעלמו 199 חיילים מתוך 210 חיילים במזג האוויר הקר במהלך תרגיל צבאי כאשר הם ניסו לעבור את הרי האקודה, דבר שנודע כתקרית הרי האקודה.
חלק גדול מהעיר נשרף בשרפה גדולה שהתרחשה ב-3 במאי 1910. למרות זאת העיר המשיכה להתפתח וב-1924 הורחבו שירותי הנמל. ב-1926 החלו לעבור בעיר אוטובוסים. מטוסים החלו לבצע טיסות מהעיר ואליה בשנת 1937.
לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, ב-28 ביולי 1945, הופצצה אאומורי בידי הצבא ארצות הברית. התקפה זאת בוצעה נגד החיילים באאומורי וכן נגד האזרחים אשר גרו בעיר. ההתקפה גרמה ל-1,767 הרוגים, והרסה 88% מהעיר.
בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה, נבנתה אאומורי כמרכז פוליטי וכמרכז פרסום. העיר חוברה לטוקיו בידי כביש מהיר ב-1979. ב-1 באוקטובר 2002 הוכרזה העיר כעיר ליבה, דבר שזיכה אותה באוטונומיה יחסית.
ב-1 באפריל 2005 אוחדה העיירה נאמיוקה לתוך אאומורי, אך אאומורי איבדה חלק מנאמיוקה לטובת פוג'יסאקי ב-1 בספטמבר 2007.
ערים תאומות
- הקודאטה, הוקאידו (מ־1989)
- קצ'קמט, באץ'-קישקון, הונגריה (מ־1994)
- פאיאומגתאק, ג'יונגג'י-דו, קוריאה הדרומית (מ־1995)
- דאליין, ליאונינג, הרפובליקה העממית של סין (מ־2004)
גלריה
-
גשר מפרץ אאומורי (מימין) ומרכז התיירות של מחוז אאומורי (משמאל) בלילה)
-
בנין העירייה של אאומורי
-
תצוגת במה ניידת בפסטיבל נבוטה המתקיים בעיר כל קיץ
-
הכניסה למוזיאון לאמנות באאומורי (אדריכל: ג'ון אאוקי)
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: אאומורי (עיר) |
- אתר האינטרנט הרשמי של אאומורי (באנגלית)
25032353אאומורי (עיר)