אהבת חינם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אהבת חינם כמושג, הוא דבר חדש בעולם המושגים היהודי, שהתפתח כמושג הופכי למושג שנאת חינם המוזכר בתלמוד כסיבה לחורבן בית שני.[1] המושג נמצא לראשונה בדברי תורתו של רבי יחזקאל מקוזמיר, שאמר: "כמו שחורבן בית המקדש היה ע"י שנאת חנם, כן לתקן זה צריך אהבת חנם, שכל אחד מישראל יאהב את חבירו בחנם"[2].

גם הרב קוק השתמש במושג והוא מופיע בין השאר בספרו "אורות הקודש": "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם..."[3][4]. לרב קוק גם מיוחס המשפט "מוטב שאכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם"[5][6].

המושג התפשט[7] בקרב הציבור, והוא מהווה בסיס לסיסמאות הדוגלות בריבוי אהבה. כך למשל, הסיסמה "אהבת חינם טוב לעולם" המופצת על ידי חסידי ברסלב.

המושג גם מופיע תדיר בכתבי הרב מנחם מנדל שניאורסון מחב"ד הקורא להרבות באהבת חינם[8].

הרב אליהו בקשי דורון כתב שמשמעות של "חינם" במושג "אהבת חינם" שונה ממשמעותו במושג "שנאת חינם". בעוד באחרון המשמעות היא בלא סיבה, בראשון הוא ללא תמורה[9].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף ט עמוד ב
  2. ^ נדפס בספר "נחמד מזהב" (פיוטרקוב תרס"ז) עמ' 77, וכן הובא בספרו של נכדו, האדמו"ר הראשון ממודז'יץ, "דברי ישראל", פרשת בחקותי ד"ה ואתכם.
  3. ^ אורות הקודש, חלק ג' עמוד שכג-שכד
  4. ^ וראו גרסה קצת שונה ב-אפרים צורף, ‏חיי הרב קוק, מוסד הרב קוק, תש"ז, עמ' 192, באתר HebrewBooks
  5. ^ שמחה רז, איש צדיק היה, ירושלים: הוצאת לינא, תשל"ג, עמ' 309
  6. ^ משפט דומה לזה, "מוטב שאכשל מאה פעמים באהבת ישראל חינם מאשר פעם אחת בשנאת ישראל חינם", מיוחס לאדמו"ר מויזניץ, הרב ישראל הגר (אהבת ישראל), בספר "נר ישראל" (מאמרים שראו אור בביטאון צעירי ויז'ניץ בין השנים תשנ"ב-תשס"ב).
  7. ^ ראו למשל: הכנסיה הגדולה במה כחה?, הכרם - תשט"ו, עמ' 41, באתר HebrewBooks, כינוס של אגודת הרבנים קורא לתשובה, הפרדס - נובמבר 1990, עמ' 27, באתר HebrewBooks
  8. ^ לקוטי שיחות - ז (ויקרא), עמ' 326, באתר HebrewBooks
    לקוטי שיחות - לד (דברים), עמ' 229, באתר HebrewBooks
  9. ^ בנין אב, סימן ע"ח, באתר HebrewBooks
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0