אוזניות מבטלות רעש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דוגמא לאוזניות מבטלות רעש של חברת סוני

אוזניות מבטלות רעש הן אוזניות שמפחיתות קולות לא רצויים מהסביבה באמצעות ביטול רעשים אקטיבי. שיטה זו שונה מאוזניות פסיביות, שהדגש בהן הוא על צמצום הרעש הסביבתי, ושמשתמשות בטכניקות כמו בידוד רעשים.

ביטול רעשים מאפשר להאזין לתוכן מבלי להגביר את עוצמת הווליום. הן גם יכולות לסייע לאנשים המעוניינים בשקט כמו נוסע שרוצה לישון במטוס. בתעופה, אזניות מסוג זה מגבירות את יחס תוכן השמע לרעש באופן משמעותי ביחס לאזניות מצמצמות רעשים או ללא אזניות כלל, מה שמקל על שמיעת מידע חשוב כמו הוראות בטיחות. אוזניות מבטלות רעשים יכולות לשפר את איכות ההאזנה עד כדי ביטול מוחלט של הסחת דעת סביבתית.[1]

תאוריה

אוזניות מעוגלות אוטמות לחלוטין את אוזנו של הלובש אותן. זו דוגמה לבידוד רעשים פסיבי.

כדי לבטל את הרעש בתדרים נמוכים, משתמשות אוזניות מבטלות רעשים בבקרת רעשים פעילה. הן כוללות מיקרופון המודד את צלילי הסביבה, שיוצרים צורה גלית, ומשלבות אותם בכל תוכן אודיו שהמשתמש מעוניין לשמוע.

מרבית האוזניות מבטלות הרעשים בשוק יוצרות את צורת הגל מבטלת הרעשים בזמן אמת עם טכנולוגיה אנלוגית. במקביל, במוצרי בקרת רעש ורטט פעילים אחרים משתמשים בעיבוד דיגיטלי.

כדי למנוע מרעש בתדרים גבוהים להגיע לאוזן, תלויות רוב האזניות בבידוד רעשים. לסאונד בתדר גבוה יותר יש אורך גל קצר יותר, וביטול צליל זה דורש איתור מכשירים לגילוי קרוב יותר לעור התוף של המשתמש, דבר שהוא יותר מסובך מהטכנולוגיה של ימינו, ויסבך את האלקטרוניקה של האוזניות.

אוזניות מבטלות רעשים מפרטות את כמות הרעש שהן מסוגלות לבטל לפי דציבלים. מספר זה עשוי לשמש להשוואה בין אוזניות, אבל לא מייצג או מציין את הפחתת הרעש בתדרים שונים.

בתעופה

בשנות ה-50, ד"ר לורנס ג'יי. פוגל בנה מערכות והגיש פטנטים על ביטול רעשים אקטיבי עבור תחום התעופה. מערכות אלו נועדו להפחית את הרעש עבור טייסים באזור תא הטייס במטרה לסייע לתקשורת עמם ולהגן על השמיעה שלהם. פוגל נחשב לממציא ביטול הרעשים האקטיבי והוא תכנן את אחת ממערכות האוזניות מבטלות הרעש הראשונות. בהמשך, תכנן וילארד מייקר דגם פעיל לבקרת רעשים אשר יועד לאוזניים להגנה מתקדמת על השמיעה. אוזניות לביטול רעשים זמינות כיום לרוב.[2]

מספר חברות תעופה מספקות אוזניות לביטול רעשים לנוסעים במחלקת העסקים והמחלקה הראשונה שלהן. ביטול רעשים יעיל במיוחד עבור נטרול רעשי המנוע. במקרים אלה האוזניות זהות בגודלן לאוזניות רגילות.

ככלי לשינה

בשנים האחרונות עלה השימוש באוזניות מבטלות רעשים כאמצעי לשינה.[3] אוזניות מבודדות או מבטלות רעשים מסייעות להשיג בידוד טוב יותר של צלילי הסביבה, דבר שמסייע במיוחד לאנשים שסובלים מהפרעות שינה ובהן נדודי שינה.

חסרונות

אוזניות מבטלות רעשים כוללות בתוכן את חסרונות מסוימים, ובהם:

  • הן יקרות יותר בהשוואה לאוזניות רגילות.
  • ביטול רעשים פעיל דורש חיבור לחשמל, המסופק לרוב ביציאת USB או סוללה שיש להחליף או לטעון. ללא חשמל, חלק מהדגמים לא מתפקדים גם כאוזניות רגילות.
  • ביטול רעשים עשוי להוריד את איכות השמע ולהוסיף רעש בתדר גבוה, בהשוואה להפחתת רעשים שעשויה להביא לאיכות שמע גבוהה יותר.[4]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוזניות מבטלות רעש בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0