אתנומוזיקולוגיה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אתנומוזיקולוגיה הוא ענף במוזיקולוגיה העוסק בחקר המוזיקה האתנית או גם באנתרופולוגיה מוזיקלית. בראשית הדרך בשלהי המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 נקרא ענף מחקר זה בשם מוזיקולוגיה השוואתית. ענף זה עסק אז במוזיקה שאינה שייכת למוזיקה הקלאסית בתרבות המערב אלא למסורות מוזיקליות עממיות ופולקלור שנמסרו בעל פה. בנוסף לכך עם חלוף השנים התרחב תחום הפעילות של האתנומוזיקולוגיה גם למוזיקת עולם, ג'אז, פופ ועוד, גם הזמר עברי נחקר במסגרת זו.

המחקר האתנומוזיקולוגי עוסק בהקשר התרבותי הישיר בסביבה הטבעית של מושא המחקר, חלק חשוב במחקר זה מתבצע בעבודת שדה, איסוף של חמרים מוזיקליים ומידע נוסף מן השטח בעיקר על ידי הקלטות שדה.

למעשה האתנומוזיקולוגיה החלה במקביל עם התפתחותם של האמצעים והאפשרות לבצע הקלטות קול באמצעות מכשירי הקלטה ניידים כמו הפונוגרף והגרמופון. מכשירי ההקלטה איפשרו שיחזור, נגינה, פיענוח ויצירת תעתיק לתוים (Transcription), וכן יצירת יחידות ביבליוגרפיות מוקלטות שעליהם מסתמך המחקר. יחידות הקלטה אלו נשמרות בדרך כלל בארכיוני צליל ומשמשות למחקרים עתידיים. מכשיר נוסף הוא המלוגרף, המשמש ליצירת תעתיקים חד-קוליים שאינם ניתנים לרישום בכתב תווים מקובל.

קישורים חיצוניים


P music.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה ובנושא אנתרופולוגיה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0