א-רביע בן אבי אל-חקיק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

א-רביע בן אבי אל-חקיקערבית: ٱلرَّبِيع ٱبْن أَبِي ٱلْحُقَيْق) היה משורר יהודי משבט בני נצ'יר באל-מדינה שבחצי האי ערב, ששגשג זמן קצר לפני ההג'רה (662 לספירה).

משפחתו הייתה הבעלים של מבצר קאמוס (القموص), הממוקם ליד נווה המדבר הפורה ח'ייבר בחצי האי-ערב[1]. כמו רוב יהודי אל-מדינה, הוא לקח חלק בסכסוך בין שני השבטים הערביים המרכזים בעיר, בני אוס ובני ח'זרג', והנהיג ופיקד על השבט בקרב השוחה (קרב ח'ייבר) שהתרחש בשטח שבט בני קוריט'ה בשנת 617, בו בני השבט כרתו ברית עם בני ח'זרג'.

א-רביע היה משורר בולט. הוא השתתף בתחרות עם המשורר הערבי הנודע א-נג'יבע, כאשר האחד מספק המיסטיך (חצי שורה), והשני צריך לספק לה המשך תוך שמירה על המשקל ומציאת חרוז מתאים[2]. אחד מהשירים שכתב הוקרא רבות על ידי עבון, בנו של הכ'ליף עות'מאן בן עפאן. מכיוון שהשיר המדובר מתאר את הפגמים בעם הערבי, ניתן להניח שהוא נכתב לאחר היכנעות שבט בני קוריט'ה והנצ'יר היהודים לשבטים הערבים.

שלושת בניו של א-רביע (א-רביע בן א-רביע, כנאנה בן א-רביע (אנ'), וסאלאם בן א-רביע) היו מהאויבים המושבעים הרציניים ביותר של הנביא מוחמד. כנאנה הנהיג את שבט בני נצ'יר במאה ה-7 לספירה, והוא נהרג באכזריות באחד מהקרבות הראשונים בין השבט היהודי והמוסלמים הראשונים. מוחמד לקח את אשתו של כנאנה, צפיה, כשלל לאחר ציווי על מותו בעינויים של כנאנה ושל אחיו סאלאם.

תיעוד של א-רביע נמצא בספרו של המשורר היהודי-ספרדי הדגול משה אבן עזרא בפרק אודות משוררים יהודים-ערבים, "כיתאב אל מוהדרה".

הערות שוליים

  1. ^ Madain Project, al-Qamus Fort, ‏30 בדצמבר 2019
  2. ^ Hartwig Hirschfeld, Richard Gottheil, AL-RABI IBN ABU AL-ḤUḲAIḲ, ‏1906
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0