בואינג 737 MAX

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
בואינג 737 MAX
Boeing 737-8 MAX N8704Q rotated.jpg
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים צר-גוף
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יצרן בואינג
טיסת בכורה 29 בינואר 2016
תקופת שירות 22 במאי 2017 – הווה (6 שנים ו־44 שבועות)
יחידות שיוצרו 387 (נכון למרץ 2019)
משתמש ראשי
מחיר 737-7: 85.1 מיליון דולר[1]
737-8: 103.7 מיליון דולר[1]
737-9: 109.9 מיליון דולר[1]
ממדים 
מוטת כנפיים 35 מטר
כנפון חדש ב-737 MAX
מטוסי בואינג 737 MAX מקורקעים צמוד למתחם בואינג בסיאטל

בואינג 737 MAX היא סדרת מטוסים מסחריים המפותחים על ידי חברת בואינג. הסדרה החדשה מבוססת על משפחת בואינג 737 הדור הבא, שתוחלף על ידה. זה יהיה הדור הרביעי של משפחת ה-737. השינוי העיקרי הוא השימוש במנועי CFM International LEAP-1B (אנ') הגדולים והחסכוניים יותר. שלדת המטוס שונתה אף היא והוספו כנפונים חדשים.

המטוס נכנס לראשונה לשירות בחברת התעופה המלזית מלינדו אייר (אנ'). המטוס שנכנס הוא מדגם MAX-8.

בעקבות שתי התרסקויות, באוקטובר 2018 ובמרץ 2019, אשר גבו את חייהם של 346 איש, קורקעו כל המטוסים שנבנו עד אותו זמן מדגם זה[2][3]. לאחר שהבעיה בהם זוהתה, לדברי חברת בואינג, המטוסים היו צפויים לחזור לשירות בתחילת שנת 2020. אולם ב-16 בדצמבר 2019, לאחר שהחזרת המטוסים לשירות לא אושרה על ידי מנהל התעופה הפדרלי, הודיעה חברת בואינג על הפסקת ייצור הדגם באופן זמני.[4] רק ב-18 בנובמבר 2020 רשות התעופה הפדרלית התירה שוב לחדש את הפעילות של המטוס[5], ב-9 בדצמבר 2020 גול הייתה לחברה הראשונה שמפעילה את המטוס בטיסות נוסעים סדירות מאז קורקעו המטוסים בעקבות האסונות[6].

גרסאות

מפרטים

מפרטי העיצוב של ה-737 MAX
737 MAX 7 737 MAX 8 737 MAX 9 737 MAX 10
קיבולת מושבים 138 (בתצורת שתי מחלקות) עד 172 (בתצורת מחלקה אחת) 162 (בתצורת שתי מחלקות) עד 210 (בתצורת מחלקה אחת) 178 (בתצורת שתי מחלקות) עד 220 (בתצורת מחלקה אחת) 188 (בתצורת שתי מחלקות) עד 230 (בתצורת מחלקה אחת)
אורך הגוף 116 רגל 8 אינץ'  (35.6 מ') 129 רגל 6 אינץ'  (39.5 מ') 138 רגל 2 אינץ'  (42.1 מ') 143 רגל 8 אינץ'  (43.8 מ')
מוטת כנפיים 117 רגל 9 אינץ'  (35.9 מ')
גובה 41 רגל 0 אינץ'  (12.5 מ')
מהירות שיוט מאך 0.79 (522 מייל/שעה, 842 קמ"ש)
משקל המראה מרבי 159,400 ליברות
(72,303 ק"ג)
181,200 ליברות
(82,191 ק"ג)
194,700 ליברות
(88,314 ק"ג)
טווח טיסה מרבי 3,825 מייל ימי
(7,084 ק"מ)
3,515 מייל ימי
(6,510 ק"מ)
3,515 מייל ימי
(6,510 ק"מ)
3,215 מייל ימי
(5,960 ק"מ)
מנועים (× 2) CFM International LEAP-1B
קוטר קצה מניפה 69.4 בפנים (1.76 מ')

מקורות: 737 MAX specifications[7][8]

תאונות ותקריות

ב-29 באוקטובר 2018 התרסקה טיסה 610 של ליון אייר שהתבצעה במטוס מדגם בואינג 737-8MAX בטיסה פנים אינדונזית בין ג'קרטה לפנגקאל-פינאנג. כל 181 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו[9].

ב-10 במרץ 2019 התרסקה טיסה 302 של אתיופיאן איירליינס שהתבצעה במטוס מדגם בואינג 737-8MAX בטיסה בין אדיס אבבה לקניה, כל 149 הנוסעים ו-8 אנשי הצוות נספו[10].

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בואינג 737 MAX בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 "Jet Prices". Boeing Commercial Airplanes. נבדק ב-27 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ גם ארה"ב מקרקעת את מטוסי ה-MAX, בואינג נכנעה, באתר ynet, 14 במרץ 2019
  3. ^ בואינג מחנה מטוסי 737 מקס מקורקעים בחניון לצד מכוניות העובדים, באתר ynet, 26 ביוני 2019
  4. ^ ynet ורויטרס, מכה לבואינג: מקפיאה את ייצור מטוסי ה-737 MAX, באתר ynet, 17 בדצמבר 2019
  5. ^ עשרים חודשים אחרי שקורקעו: בואינג חוזרת לטוס עם 737 MAX, באתר m.calcalist.co.il
  6. ^ 638 יום עבר מאז קורקעו הטיסות, ועד לטיסה זו.
  7. ^ Boeing 737 Technical Information, Boeing Commercial Airplanes.(הקישור אינו פעיל, 16.3.2019)
  8. ^ Flight, Boeing Defines the 737 MAX
  9. ^ סוכנויות הידיעות, ‏מטוס באינדונזיה התרסק בלב ים, באתר ‏מאקו‏‏, ‏29 באוקטובר 2018‏
  10. ^ איתי בלומנטל, איתמר אייכנר והסוכנויות, מטוס אתיופי עם 157 איש התרסק בדרך לקניה, חשש שהיו עליו 2 ישראלים, באתר ynet, 10 במרץ 2019

Foreskin


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0