בל הליקופטר

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
בל הליקופטר
Bell Helicopter
Bell Textron logo.svg
נתונים כלליים
סוג חברת־בת של תאגיד
מיקום המטה הורסט, טקסס, ארצות הברית
מייסדים לורנס דייל בל
בעלות תאגיד טקסטרון (Textron)
ענפי תעשייה תעופה
מוצרים עיקריים מסוקים, מַטֵּי־רוטור (Tiltrotor)
אנשי מפתח ג'ון גאריסון, מנכ"ל החברה

בל הליקופטר או בקיצור בל (Bell Helicopter) היא חברה אמריקאית המייצרת כיום כלי טיס רוטוריים - מסוקים ומַטֵּי־רוטור (Tiltrotors). מטה החברה מצוי בהורסט (טקסס) ליד פורט וורת', והיא חברת־בת של תאגיד טקסטרון (Textron). בל מייצרת כלי טיס צבאיים בפורט וורת' ובסביבתה וכן באמרילו (טקסס), וכלי טיס אזרחיים במיראבל (קוויבק, קנדה). בל מספקת שירותי הדרכה ותמיכה למוצריה בכל רחבי העולם.

היסטוריה

החברה נוסדה ב-10 ביולי 1935, בשם "חברת בל כלי טיס" (Bell Aircraft Corporation) על ידי לורנס דייל בל (Lawrence Dale Bell) בבאפלו שבמדינת ניו יורק. החברה התמקדה בתכנון ובנית מטוסי קרב. מטוסי הקרב הראשונים שלה היו ה-XFM-1 Airacuda, מטוס קרב דו-מנועי שיועד לתקיפת מפציצים וה- P-39 Airacobra. ה-P-59 Airacomet (מטוס הקרב הסילוני האמריקאי הראשון) וה- P-63 Kingcobra (יוֹרשם של ה- P-39 וה- X-1) היו גם הם מוצרים של חברת בל[1].

בשנת 1941, שכרה בל לשורותיה את הממציא הכשרוני ארתור מ. יונג, כדי לרכוש לעצמה מומחיות בתחום מחקר ופיתוח מסוקים. צעד זה היווה את היסוד למה שבל קיוותה שיהיה בסיס כלכלי נרחב יותר לחברה, שלא הייתה תלויה בחוזי ממשל. בל-30 היה מסוקה הראשון של החברה בגודל-מלא (טס לראשונה ב-29 בדצמבר 1942). ה- בל-47 שפוּתח ממנו, היה למסוק הראשון בעולם שעבר בחינה והערכה על ידי רשות תעופה אזרחית, והפך להיות הצלחה אזרחית וצבאית[1].

טקסטרון רכשה את "בל ארוספייס" בשנת 1960. "בל ארוספייס" הייתה מורכבת משלוש מחלקות של "חברת בל כלי טיס", כולל את מחלקת המסוקים שלה, שהפכה להיות מחלקתה היחידה שעדיין יצרה כלי טיס בשלמותו. שמה של "מחלקת המסוקים" שונה ל- "חברת בל הליקופטר", ובתוך מספר שנים, עם הצלחתו של המסוק UH-1 במהלך מלחמת וייטנאם, ביססה עצמה החברה כמחלקתה הגדולה ביותר של טקסטרון. בינואר 1976, שינתה טקסטרון את שמה של החברה שוב, והפעם ל- "בל הליקופטר טקסטרון"[2].

היום

לבל שיתוף פעולה צמוד עם "אגוסטה-ווסטלאנד" (AgustaWestland). השותפוּת עם אַגוּסטה החלה בהסכמי ייצור וטכנולוגיה (לייצור בל-47 ובל-206) ובתת-הסכם עם ווסטלאנד דרך אגוסטה (לייצור בל-47)[3]. כששתי החברות הארופאיות התמזגו, נמשכה השותפות, למעט ייצור ה- AB139, הידוע עכשיו כ- AW139 ומיוצר בלעדית על ידי "אגוסטה-ווסטלאנד".

רשימת מוצרים

בל 206B JetRanger III
בל-212 של הצי האמריקאי ליד בל-412 של חברת Mercy Air
בל-412EP-גריפין של חיל האוויר המלכותי הבריטי

מטוסים (1937-1949)

מסוקים אזרחיים, סיור ותובלה

  • בל 30 - לא מיוצר עוד.
  • בל 47 - לא מיוצר עוד.
  • בל 204 - גרסה אזרחית של UH-1 - לא מיוצר עוד.
  • בל 205 - גרסה אזרחית של UH-1 - לא מיוצר עוד.
  • בל 206 - נמצא בייצור.
  • בל 210 - מיוצר מחדש, גרסה אזרחית של UH-1H.
  • בל 212 - לא מיוצר עוד.
  • בל 214 - לא מיוצר עוד.
  • בל 214ST - לא מיוצר עוד.
  • בל 222 - לא מיוצר עוד.
  • בל 230 - לא מיוצר עוד.
  • בל 407 - נמצא בייצור.
  • בל 412 - נמצא בייצור.
  • בל 417 (ARH-70/Bell 417) - ייצור הדגם בוטל.
  • בל 427 - לא מיוצר עוד.
  • בל 429 - נמצא בייצור.
  • בל 430 - לא מיוצר עוד.

מסוקים צבאיים

כלי טיס מַטֵּי־רוטור (Tiltrotors)

V-22 Osprey בטיסה

פרויקטים המיוצרים על ידי חברות אחרות

  • אגוסטה-ווסטלאנד AW139 - המסוק יוצר בעבר במשותף כ- בל/אגוסטה AW139, היום מיוצר על ידי "אגוסטה-ווסטלאנד" בלבד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0