בסט וסטרן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו החברה

בסט וסטרןאנגלית: Best Western) היא רשת מלונות אמריקנית בפריסה עולמית. הרשת היא מותג המלונאות הגדול בעולם מבחינת כמות בתי המלון המופעלים באמצעותו (אף על פי שקבוצת אינטרקונטיננטל הכוללת בתוכה מספר מותגים, היא רשת המלונות הגדולה בעולם). סך הכל (נכון ל-2013[1]) מפעילה בסט וסטרן כ-4,000 בתי מלון מדרגות שונות ובהם למעלה מ-311,000 חדרים ביותר מ-100 מדינות.

היסטוריה

בסט וסטרן הוקמה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה. בתקופה זו, היו רוב בתי המלון מבנים גדולים הממוקמים במרכזי הערים או בתי הארחה קטנים ומשפחתיים הממוקמים בעיירות ובצידי הדרכים.

בתקופה זו החלה לפעול בקליפורניה רשת בלתי פורמלית של בתי מלון עצמאיים אשר הציגו סטנדרטים משותפים של שירותי האירוח. בשנת 1946 איחד מ.ק. גרטין (M.K. Guertin) את הרשת הבלתי פורמלית כבסיס לרשת המודרנית.

מקור השם בסט וסטרן לרשת נובע ממיקומם הראשוני של בתי המלון שפעלו ברשת, ממערב לנהר המיסיסיפי בארצות הברית. עד לשנת 1964 ניהלה בסט וסטרן מערך שיווק משותף עם רשת מלונאות נוספת בשם "פונדקי איכות" (Quality Inns) שהייתה פרוסה בעיקר ממזרח למיסיסיפי ולכן לא התחרו ביניהן. השותפות לא צלחה מבחינה עסקית והחל משנה זו החלה בסט וסטרן בניסיון התרחבות עצמית לאזורים הללו תחת המותג "בסט איסטרן". החל משנת 1967 הופסק השימוש במיתוג המופרד וכל מלונות הרשת בארצות הברית אוחדו תחת המותג המשותף "בסט וסטרן". תהליך השיווק המוצלח של המותג הפך את החברה בשנות ה-70 לרשת המלונות הגדולה בעולם.

בעולם

בשנת 1978 החלה הרשת לפעול בבריטניה, וסיכמה עם בתי מלון בבעלות פרטית הממוקמים בנקודות מפתח על פעילות בסטנדרטים מלונאיים משותפים תחת המותג שלה. כיום פועלים בבריטניה 280 מלונות של הרשת. בשנת 1981 החלה בשיתוף פעולה ומיתוג מחדש של רשת מלונות באוסטרליה. בשנת 2007 נכנסה הרשת לפעילות בניו זילנד באמצעות הסכם למיתוג מחדש ושיתוף פעולה עם רשת מקומית. כיום פועלים באוסטרליה 194 מלונות ובניו זילנד 11 מלונות במותג הרשת. במדינות אחרות בעולם פועלת הרשת במספרים קטנים יותר של עד עשרות בודדות בכל מדינה.

בישראל מפעילה הרשת החל משנת 2007 מלון סוויטות הממוקם ברחוב הירקון בתל אביב.

כיום

המעמד המשפטי

עד לשנת 1985 הצהירה בסט וסטרן על עצמה כקואופרטיב. החל משנה זו נקבע כי מבחינה משפטית מדובר ברשת זכיינות על כל המשתמע מכך מבחינה משפטית ומיסויית למרות שהיא פועלת כגוף ללא כוונת רווח.

המודל העסקי

המודל העסקי של בסט וסטרן מבוסס על גביית העלות בתוספת מרווח (קוסט פלוס) עבור כל חדר מושכר. המלונות אינם בבעלות הרשת ופועלים עצמאית. הרעיון מאחורי מודל הפעלה זה הוא יצירת מחויבות של הבעלים לשמירת איכות האירוח ושביעות רצון הלקוחות לאורך זמן. הרשת קובעת סטנדרטים משותפים ומחייבים של שירותי האירוח לכל בתי המלון הממותגים שלה. המלונות עצמם רשאים לשמר מאפיינים ייחודיים לעצמם אך מחויבים לזהות את עצמם כחלק מן הרשת באמצעות שילוט ושילוב שם המותג בשם המלון המקורי.

המלונות המסונפים לרשת כוללים את כל הסוגים ורמות האירוח המקובלים בתחום, החל במוטלים ובתי הארחה קטנים בצידי דרכים ועד למלונות בשירות מלא בעלי 4 כוכבים. משנת 2011 ממתגת הרשת את בתי המלון בשלוש רמות של איכות ושירות בבתי המלון והחדרים, החל מחדרים המצוידים בריהוט פשוט ובסיסי ושירותי מלון מינימליים ועד חדרי יוקרה בבתי מלון מפוארים הכוללים מסעדות חדרי עסקים בריכה שירותי כביסה וכדומה.

נכון לשנת 2012 הועסקו בחברה 1254 עובדים והכנסותיה עמדו על 6 מיליארד דולר.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בסט וסטרן בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0