ג'ובאני לורנצו ברניני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ג'ובאני לורנצו ברניני
כנסיית סן פייטרו ברומא. זרועות הענק שעיצב ברניני יוצרות חיבור בין הכנסייה אל החוץ ומקשרות את אלפי המאמינים שמתאספים בכיכר לקהל שבתוך הכנסייה

ג'ובאני לורנצו ברניניאיטלקית: Giovanni Lorenzo Bernini; ) הוא אחד החשובים שבאמני תקופת הבארוק באיטליה.

ביוגרפיה

ברניני נולד בנאפולי לפייטרו ברניני שהיה פסל בסגנון המנייריזם. אצל אביו למד ברניני את אמנות הפיסול שעם השנים הפכה למקצועו העיקרי, אף על פי שבדומה לאמנים אחרים בתקופתו עסק גם בציור, רישום, עיצוב תפאורות, אדריכלות ואומנות זיקוקין די-נור.

עבודותיו הראשונות הושפעו מפסלים בסגנון ההלניסטי הקלאסי אשר היו מצויים לרוב ברומא אליה הוא עבר יחד עם אביו. פריצת הדרך שלו כאמן פיסול הייתה כשיצר סדרת עבודות לקרדינל שיפיונה בורגזה. עבודותיו של ברניני מאופיינות בטכניקה מעולה ובדינמיות רבה ומושפעות מהמיתולוגיה היוונית ומסיפורי התנ"ך.

בתחום האדריכלות התפרסם ברניני בזכות המשימה שלקח על עצמו בשנת 1623 - השלמת עיצובה של בזיליקת סן פייטרו שברומא, עבודה בה החל מיכלאנג'לו, ובנייתה של כיכר סן פייטרו שמולה. בנוסף, תכנן את פיאצה נאבונה שנמצאת מול הכנסייה, את מזרקת ארבעת הנהרות ועיצב את מזבח הארד שנחשב לאחד המרשימים בעולם. ברניני אף הוזמן לעצב את חזית ארמון הלובר בפריז, אך הצעתו לעיצוב נדחתה.

ברניני פיסל בנושאי אמנות רבים, כמו נושאים תנ"כיים, מיתולוגיים-יווניים-רומיים, נוצריים וחילוניים.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


ויקישיתוף ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0