דיאטת כביש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דוגמה לביצוע דיאטת כביש בפנסילבניה: בשדרה זו היו שני נתיבים לכל כיוון, והוחלט להפוך את הדרך לכביש בעל נתיב אחד ונתיב פנייה אמצעי, וכמו כן להוסיף נתיבי אופניים בכל צד של הרחוב

דיאטת כבישאנגלית: Road Diet או Lane Reduction) היא טכניקה בהנדסת תחבורה במסגרתה מספר נתיבי הנסיעה או רוחבם מצטמצם לטובת חלוקה מחדש של רוחב הדרך.

שיטות

הדרך הנפוצה ביותר היא להוריד את מספר נתיבי הנסיעה בכביש, לדוגמה על ידי הפיכת כביש בעל שני נתיבים לכיוון לכביש בעל נתיב אחד.

סיבות לדיאטת כביש

  • סלילת או הרחבת מדרכות.
  • הוספת או הרחבת רצועות צמחייה.
  • הוספת שביל אופניים בצד אחד או בשני צידי הדרך.
  • הרחבת נתיבי הנסיעה הקיימים (במידה וקודם לכן הנתיבים היו צרים מדי).
  • הוספת נתיב פנייה.

ביצוע

במקומות בהם דיאטת כביש מבוצעת כראוי, לא קיימת השפעה על מצב התנועה, זאת מאחר שקודם לכן הקיבולת של הכביש הייתה מעל לנדרש ממנו. במקרים אחרים, היעד הוא הורדת נפח התנועה. בנוסף, כדי למנוע מהתנועה לזלוג לרחובות הצדדיים, נדרשות הרשויות לבצע פעולות למיתון התנועה בהם, דוגמת בניית כיכרות והוספת פסי האטה.

דיאטת נתיב

בדיאטת נתיב, רוחב הנתיב מוצר כדי להוריד את מהירות הנסיעה של המכוניות וכדי לפנות מקום לדרכי התניידות אחרות. לרוב, נתיבי הנסיעה מתוכננים ברוחב של לא פחות מ-3 מטרים. רוחב הכביש שנחסך מועבר למשתמשים אחרים דוגמת הולכי רגל, צמחייה וכדומה.

פולמוס

בעד

חוקרים, לצד מחלקת התחבורה האמריקאית מצאו שדיאטת כביש עשויה להביא להורדת שיעור התאונות במקטע הכביש ב-19%–43%, כששיעור הירידה גדול יותר באזורים אורבניים קטנים לעומת מרכזים מטרופוליניים[1].

נגד

לא כל הרחובות העורקיים מתאימים לביצוע דיאטת כביש. העלייה בגודש התנועה יכולה לגבור על היתרונות הגלומים בדיאטת כביש במידה ונפח התנועה העוברת עולה על הקיבולת של כביש בעל 3 נתיבים. קיבולת זו עומדת על כ-20 אלף כלי רכב מדי יום[2].

התנגדויות אחרות בקשר לדיאטת כבישים נובעות מחשש לביטחון הציבור ופגיעה אפשרית במהירות המשטרה, אמבולנסים וכיבוי אש במקרי חירום. אחת הדוגמאות לדיאטת כביש שהואשמה לאחר מכן בכך שפגעה ביעילות המשטרה הייתה זו שבוצעה בעיירה פרדייז שבקליפורניה. ב-2018 התרחשה בעיירה שריפת מחנה שגרמה למותם של 88 בני אדם[3] והביאה לפגיעה חמורה בעיירה עצמה. מתוך ארבעה נתיבי פינוי אפשריים מפרדייז, שלושה מהם היו כבישים הרריים צרים בעלי נתיב לכיוון, ואילו הרביעי היה העורק היחיד שהיה יכול להתמודד עם כמויות גבוהות של תנועה. חקירה של תקרית דומה שהתרחשה ב-2008 הביאה למסקנה שיש לבצע שינויים בציר, "כנתיב פינוי חירום, על ידי כריתת עצים וסבך ויצירת מחסומי אש בשני צידי הכביש"[4]. עם זאת, ב-2012 קיבלה ממשלת המחוז החלטה להצר את הכביש לנתיב אחד, להחליף את נתיבי הנסיעה בנתיבי אופניים וליישם צעדים נוספים למיתון התנועה בכביש. מבקרי המהלך האשימו מאוחר יותר את מקבלי ההחלטות בכך שהוא גרם ללכידת נהגים בשריפה[5].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0