רכיבתיות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רכיבתיות היא מושג מתחום התכנון העירוני לציון מידת הנוחות והבטיחות של רכיבה על אופניים באזור נתון. לרכיבתיות יתרונות דוגמת שיפור בריאותם של הרוכבים, הורדת רמת זיהום האוויר והרעש בתוך העיר ושיפור זרימת התנועה והפריון[1].

גורמים משפיעים

בטיחות

המסלול הבטוח ביותר לתנועת אופניים הוא שביל המופרד מתנועת כלי רכב ממונעים, אחריהם שבילים בשימוש משותף ולבסוף נתיבים המשותפים עם כלי רכב אחרים. בנוסף, רוחב השביל צריך להיות כזה שיאפשר מעבר של שני זוגות אופניים זה לצד זה בבטחה.

השביל צריך לאפשר ראות טובה לצמתים ולמקומות בהם נדרשת תגובה מצד הרוכב, תוך הימנעות מעקומות חדות. הצמתים, בתורם, נדרשים להיות מסומנים היטב ומוגנים הן כלפי הרוכבים והן כלפי יתר התנועה.

על מסלולי הרכיבה להימנע ממכשולים כמו עמודי תאורה או ספסלים. כמו כן יש למנוע מדרגות, ובמקרה זה מקובל השימוש ברמפות לאופניים. בנוסף, על המדרכה להיות שטוחה, עם מכשולים מונמכים דוגמת שוליים וחומרים שאינם מפעילים התנגדות רבה מדי, וכן ניקוז ומניעת החלקה בגשם.

נתיב אופניים, מינסק

עקביות

על שבילי האופניים לכסות את כל רחבי העיר, כך שיאפשרו הגעה באופניים לכמות הגדולה ביותר האפשרית של יעדים. באופן אידיאלי, צריך להיות שביל אופניים בטווח של 250 מטרים מכל נקודה בעיר. עליהם להיות מחוברים זה לזה באופן רציף, ולהציע חניה לאופניים בתחילתם וביעדיהם. יתר על כן, עיצוב שבילי האופניים נדרש להיות אחיד כך שכל הרוכבים יוכלו להבין בקלות את צורת השימוש בשביל תוך הימנעות מעימותים.

לסיום, כל המסלולים צריכים להיות מתומררים, לרבות היעדים המוצעים בכל אחד מהשבילים.


ישירות

אופניים מונעים בעזרת פעילות גופנית של בני אדם, ולכן על הרשת לאפשר תנועה ישירה ללא מאמץ גדול. כך, יש להימנע או לצמצם במידת האפשר מדרונות או עליות תלולות.

המסלולים נדרשים להיות ישירים ככל הניתן, ללא צורך בסטיות גדולות. עליהם לעבור ברחובות הראשיים המארחים בדרך כלל את רוב החנויות והשירותים וכן נדרשים להימנע ככל האפשר מצמתים הדורשים מאמץ פיזי רב יותר.

מדדים

אחד המדדים הטובים ביותר למידת הרכיבתיות בעיר היא השיעור המאוזן של המגדרים והגילאים שעושים שימוש באופניים. נשים, ילדים וקשישים הם אלו שיש להם התפיסה הגדולה ביותר של חוסר ביטחון, כך שאם עיר בעלת יכולת רכיבה נמוכה, הם לא ישתמשו באופניים להתניידות. לעומת זאת, הרכב רוכבים הדומה לדמוגרפיה של המקום יעיד על רכיבתיות גבוהה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Pablo Sempere de la Plata, Ir al trabajo en bicicleta mejora la productividad, Cinco Días, ‏2015-12-02 (בספרדית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0