דירוג מלונות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דירוג מלונות משמש לסיווג מלונות על פי איכותם. יש מגוון רחב של תוכניות דירוג בשימוש על ידי ארגונים שונים ברחבי העולם. רוב מערכות הדירוג משתמשים בכוכבים, ככל שמספר הכוכבים של המלון גדל הוא נחשב יוקרתי יותר.

דירוג חמישה כוכבים למלון במינכן, גרמניה.

בקביעת הדירוג למלון מתייחסים לשירותי מזון, בידור, נוף, גודל חדר, ספא ומכוני כושר, בריכה, גישה נוחה למקום, מיקומו של האתר מלון וגורמים נוספים.

תקני דירוג המלונות בעולם

תקני דירוג המלונות הנפוצים בעולם הם שימוש בכוכבים, דירוג מהאות "A" ועד האות "F", שימוש ביהלומים או פשוט שימוש בדירוג במילים כמו "משביע רצון" או "לא מספק". תקני הדירוג ברחבי העולם אינם אחידים ולכן אדם אשר במדינה מסוימת יקבל בחמישה כוכבים תנאים מסוימים, לאו דווקא יקבל את אותם התנאים במדינה אחרת.

התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר

HOTREC הוא ארגון גג של 39 ארגונים מ-24 מדינות באירופה. בכנס שנערך בברגן בשנת 2004, ניסחו השותפים מערכת דירוג מלונות כדי להתאים לתקנים הלאומיים שלהם. ובשנת 2007 השיקה HOTREC את "איכות האירוח האירופאית" (EHQ) אשר אחראי על בדיקת ובקרת מלונות ודירוגם בכוכבים. תחת חסותו של HOTREC, הקימו המדינות: אוסטריה, צ'כיה, גרמניה, הונגריה, הולנד, שוודיה ושווייץ את התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר, וב -14 בספטמבר 2009 הוקמה בכנס בפראג. מערכת זו נכנסה לתוקף במדינות אלה בינואר 2010, למעט הונגריה, שווייץ והולנד, אשר נכנסו יותר מאוחר.

מערכת התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר מבוססת ברובה על מערכת הוטלסטאר הגרמני שהיה קיים קודם, ולכן הרבה מלונות במרכז אירופה זכו לקבל דירוג של חמישה כוכבים. השיטה כוללת 270 קריטריונים על פיהם נקבעת דרגת המלון, והדירוג נע בין כוכב אחד לחמישה כוכבים.

שם דרגת הוטלסטאר הקריטריונים לדירוג
תיירות
  • כל החדרים במלון כוללים מקלחת.
  • ניקוי יומי של החדר.
  • כל החדרים כוללים טלוויזיה צבעונית עם שלט.
  • שולחן וכיסא בחדר.
  • שמפו או סבון גוף.
  • שירות קבלה.
  • שירות פקס בקבלה.
  • טלפון ציבורי זמין לאורחים.
  • ארוחת בוקר מורחבת.
  • יש אפשרות במלון לקניית חטיפים ומשקאות.
  • אפשרות הפקדה של חפצים בקבלה.
תיירות סופיריור מלון מקבל דירוג זה כאשר הוא אינו עומד בדרישות לשני כוכבים. חדרי האמבטיה והשירותים הם בדרך כלל ברמה זהה אלו שבמלונות של שני כוכבים אך בנויים מחומרים זולים יותר.
סטנדרט בנוסף לדרישות הקיימות במלון עם כוכב אחד (*):
  • מזנון לארוחת הבוקר עם אוכל לבחירה.
  • מנורת קריאה ליד המיטה.
  • קצף אמבטיה או ג'ל רחצה.
  • מגבות אמבטיה.
  • מדף למצעים.
  • המלון מציע מוצרים סניטריים כמו מברשת שיניים, משחת שיניים, ערכת גילוח וכו'.
  • קבלת כרטיסי אשראי.
סטנדרט סופיריור מלון מקבל דירוג זה כאשר הוא אינו עומד בדרישות לשלושה כוכבים. דירוג זה בדרך כלל מציע את אותה רמת שירות כמו במלונות של שלושה כוכבים, אך פנים המלון קטן יותר וזול יותר ואינו עומד בדרישות לשלושה כוכבים.

דירוג זה אינו דורש מהמלון לתת שירות לקוח סמוי.

קומפורט בנוסף לדרישות הקיימות במלון עם שני כוכבים (**):
  • הקבלה פתוחה 14 שעות ברצף וזמינה בטלפון 24 שעות ביממה משיחות פנים המלון ומחוצו, ותקשורת דו לשונית (לדוגמה עברית ואנגלית).
  • המלון מציע שירות מזוודות.
  • בר חטיפים בתשלום בחדר עצמו.
  • יש טלפון בחדר.
  • גישה לאינטרנט בחדר או באזור לובי המלון.
  • יש בחדר מתקן חימום באמבטיה ומייבש שיער.
  • מראה שמראה את כל הגוף, ומקום לשים בו את המזוודות.
  • ערכת תפירה, ושירות ציחצוח נעלים, שירות כביסה וגיהוץ.
  • לתת כרית ושמיכה נוספים לפי דרישה.
  • נוהל הגשת תלונות.
קומפורט סופיריור מלון מקבל דירוג זה כאשר הוא אינו עומד בדרישות לארבעה כוכבים. מתקני הלינה במלון צריכים להיות ברמה מודרנית ומשופצים באופן קבוע.
דרגה ראשונה בנוסף לדרישות הקיימות במלון עם שלושה כוכבים (***):
  • הקבלה פתוחה 18 שעות ברצף וזמינה בטלפון 24 שעות ביממה משיחות פנים המלון ומחוצו.
  • חייב להיות במלון לובי עם מושבים ובר המוכר משקאות ומזונות.
  • המלון מציע מזנון ארוחת הבוקר או תפריט מסודר.
  • יש מיניבר עם חטיפים ומשקאות בחדר או שירות חדרים שזמין 24 שעות.
  • יש כיסא או כורסא מרופדים ושולחן בחדר.
  • חלוק רחצה וכפכפי רחצה לפי דרישה.
  • בחדר המקלחת יש מוצרים קוסמטיים (כמו: כובע מקלחת, פצירה, קיסמי אוזנים), ויש בה מראה גדולה.
  • יש גישה לאינטרנט בכל המלון.
  • יש במלון מסעדה.
דרגה ראשונה סופיריור דירוג "דרגה ראשונה סופיריור" מסופק כאשר המלון בדרגה "דרגה ראשונה" באיכות גבוהה ומרשים ולא רק בחדרים. על המלונות בדירוג זה לספק מתקנים נוספים במלון כמו סאונה או חדר כושר. רמת המלון נבדקת באופן קבוע על ידי שירות פיקוח חיצוני.
יוקרה בנוסף לדרישות הקיימות במלון עם ארבעה כוכבים (****):
  • הקבלה פתוחה 24 שעות ביממה ותמיכה בשפות מרובות.
  • יש במלון שוער או שירות חניה.
  • אחראי בית המלון שמכיר את המלון ואת העובדים בו.
  • אולם קבלה מרווח לקהל עם מושבים או כורסאות.
  • כל אורח בחדר מקבל ברכה אישית, זר פרחים או מתנה עם בואו למלון לראשונה.
  • מיני בר אשר מוכר מזון ומשקאות פועל 24 שעות ביממה.
  • מקבלים כלי טיפוח אישיים.
  • מחשב או מחשב לוח שמחובר לאינטרנט בחדר.
  • יש כספת בחדר.
  • שירותי גיהוץ (עם החזרה בתוך שעה לאורח), שירות ציחצוח נעליים.
  • שירות סידור מיטה.
  • שירות לקוח סמוי.
יוקרה סופיריור מלון כוכב יוקרה סופיריור צריכים לעמוד בציפיות של שירות האורחים הבינלאומי. כוכב יוקרה סופיריור מוענק רק לבתי מלון עם יחס טוב מאד לאורח והתחשבות בו.

בישראל

עד שנות ה-90 היה נהוג בישראל דירוג בתי-מלון שנקבע על ידי משרד התיירות, אולם בשל קשיים ובעיות שנוצרו הופסק הדירוג. לעומת זאת, בשטח עצמו המשיך להתקיים דירוג כוכבים לא-רשמי וללא קריטריונים ברורים על ידי סוכני נסיעות, רשויות שונות, ואף על ידי המלונות עצמם. בנוסף, בשנים האחרונות קמו בישראל עשרות בתי מלון קטנים מסוגים שונים, ובכלל זה מלונות המכונים "מלונות בוטיק". מקצת המלונות האלה אינם מוכרים כלל כמלונות רשומים על ידי משרד התיירות ואינם תואמים לדירוג כלשהו או אף לתקנים פיזיים כלשהם.

באוגוסט 2012, עשרים שנה לאחר שמשרד התיירות הפסיק את הדירוג שלו בכוכבים, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת תקנות לדירוג המלונות בארץ על-פי 267 קריטריונים שונים, על-פי מודל הדירוג של התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר.

בניגוד לענף המלונאות, אין בענף הצימרים והאירוח הכפרי תקן הבוחן את רמת האירוח וסיווג איכותו. לאחרונה נעשה ניסיון ליצור דירוג המותאם לענף כדי לאפשר ללקוח לדעת מראש מה רמת האירוח שהוא יכול לצפות לה.

במרץ 2014 זכתה חברת אנמוזר במכרז של משרד התיירות לדירוג המלונות בישראל, חברה זו דירגה את כל המלונות 5 כוכבים באוסטריה ונמנית עם שלושת מייסדי דירוג HotelStars (המייסדים האחרים- מגרמניה ומשווייץ).[1]

במקביל נאסר השימוש הלא רשמי בדירוג בכוכבים ונעשו מאמצים רבים לשכנע את בתי המלון לקבל את הדירוג החדש. אך עד כה ללא הצלחה רבה. מלונאים רבים מתנגדים לדירוג הכוכבים החדש בטענה שהוא מיותר ושכיום הסטנדרט הקובע הוא ביקורות גולשים.[2]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22704695דירוג מלונות