הבית והעלייה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הבית והעלייה
מסכת בבא מציעא
סדר נזיקין
נושא עיקרי שותפות
מספר הפרק במסכת 10
מספר משניות 6
דפים בתלמוד בבלי דף קט"ז עמוד ב' - דף קי"ט עמוד א'
מספר דפים בתלמוד בבלי 3

הבית והעלייה הוא הפרק העשירי והאחרון במסכת בבא מציעא העוסק בעיקר בדיני בית משותף, בפרק 6 משניות ובגמרא הוא כולל כ-3 דפים, וממוקם בין הדפים קטז ע"ב - קיט ע"א.

נושאי הפרק

בית משותף שנפל

הסוגיה עוסקת בדיני בית משותף שנפל. המשנה הראשונה עוסקת בדיני החלוקה של אבני הבית ומורה שחולקים בשווה, אלא אם כן יש לאחד מהם ראיה שאבנים מסויימות שייכות לו[1].כמו כן דין זה נאמר גם בשדה בשטח משותף שנפל[2].
המשנה השניה עוסקת בדיני הבנייה של הבית אם אחד מהשותפים מעוניין לבנות, ושותפו אינו רוצה בכך[3]. כמו כן דנה הגמרא בתנאיי תוספות הבנייה המותרים לשותפים אלו, בהתאם להשלכות על חוזק הבניין[2].

דיני שכירות בבית משותף

השוכר עליית גג למגורים ונשברה הרצפה מחויב המשכיר לתקנה, ואם לא עשה זאת רשאי השוכר לגור בבית המשכיר. הגמרא דנה באיזה מקרים נאמר דין זה. כמו כן ישנם תיקונים שמוטל על השוכר לתקן[1].

דיני תשלום לפועל

שוכר פועל למלאכה אינו רשאי לשלם על עבודתו בכך שיקח את מה שעשה לעצמו אלא צריך לשלם לו כפי שסוכם, ואם נתרצה הפועל זכה. הגמרא דנה במקרים בהם מותר לשלם בעבודה שעבד בה. כמו כן המשנה מביאה דין זה לגבי אבנים שנפלו לחצר פרטית, ובעל האבנים נתנם לבעל החצר יכול בעל החצר לסרב, וצריך בעל האבנים לסלקם, ואם נתרצה בעל החצר זכה באבנים[2].

דיני רשות הרבים

הסוגיה עוסקת בזכות ההשתמשות המותרת ברשות הרבים כגון להוציא את זבלו או להעמיד שם חומרי בניה, ובאילו זמנים. וכן אם הזיק במסגרת השתמשות זו האם חייב למרות שפעל בהיתר[4].

דיני שדה משותפת

שני שדות הנמצאות בשני מפלסים, ובין המפלסים גדל ירק. נחלקו התנאים למי שייך הירק, האם לבעל השדה התחתונה או העליונה. בגמרא נחלקו האמוראים האם נידון המשנה הוא רק לגבי הירק עצמו אבל שורש הירק ודאי שייך לבעל העליונה או שהנידון הוא לגבי כל הירק כולל השורש שנמצא בתוך הקרקע של השדה העליונה[5].

סוגיות נוספות

  • הבטה בהפקר - נחלקו האמוראים בגמרא האם הבטה בהפקר קונה[5].
  • דיני הרחקת נזיקין - הסוגיה עוסקת באדם המציב בשטח הפרטי שלו דבר המזיק לשכנו. נחלקו התנאים האם באופן זה על המזיק להרחיק את עצמו שלא יזיק או שמא על הניזק להרחיק עצמו שלא יוזק[6].

הערות שוליים