הדיוקן האבוד של ג'ורג' וילירס, הדוכס הראשון מבקינגהם
![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
צייר | פטר פאול רובנס |
תאריך יצירה | 1625 |
טכניקה וחומרים | צבע שמן, לוח עץ |
ממדים בס"מ | |
רוחב | 47.3 |
גובה | 60.9 |
נתונים על היצירה | |
מספר יצירה | PC.49 |
הדיוקן האבוד של ג'ורג' וילירס, הדוכס הראשון מבקינגהאם (באנגלית: Lost portrait of George Villiers, 1st Duke of Buckingham) הוא ציור מאת האמן הפלמי פטר פאול רובנס, אשר נחשב במשך כמעט 400 שנה כעבודה שאבדה, עד לגילויו המחודש בגלאזגו, סקוטלנד, בשנת 2017. הציור מתאר את ג'ורג' וילרס, הדוכס הראשון מבקינגהם, מהדמויות הבולטות בחצר המלך ג'יימס השישי, מלך סקוטלנד, ולפי פרשנויות היסטוריות – גם מקורב אישי מאוד של המלך.[1]
הגילוי והזיהוי מחדש
היצירה הייתה תלויה במשך שנים באחוזת פולוק (אנ') שבבעלות "National Trust for Scotland" (אנ'), ונתפסה כהעתק של ציור מקורי אבוד. הציור זוהה על ידי ד"ר בנדור גרוסוונור, במסגרת סדרת הטלוויזיה התיעודית "Britain’s Lost Masterpieces" של BBC4, כאשר במהלך ביקור עם משפחתו שם לב לאיכויות סגנוניות שגרמו לו לחשוד כי מדובר ביצירה מקורית של רובנס.[1]
תהליך השחזור והאימות
הציור עבר תהליך שימור ושחזור בהובלת המשמר האמנותי סיימון גילספי, במהלכו הוסרו שכבות של לכלוך וצביעה מאוחרת ש"טשטשו" את הטכניקות המובהקות של רובנס. הבדיקות כללו גם דנדרוכרונולוגיה, שבחנה את לוח העץ ואיששה את תיארוכו לתחילת שנות ה-1620. בדיקות רנטגן וניתוח השכבות הראו כי הציור אינו יכול להיות העתק, אלא היצירה המקורית של רובנס. הממצא הוצג בפני בן ואן בנדן, מנהל מוזיאון רובנסהויס באנטוורפן, אשר אישר כי מדובר ביצירה מקורית ונדירה של רובנס.[1][2]
חשיבות אמנותית והיסטורית
הדיוקן של ג'ורג' וילירס נחשב לתוספת נדירה ומשמעותית לגוף הדיוקנאות של פטר פאול רובנס, שמרבית יצירתו התמקדה בסצנות מיתולוגיות, דתיות והיסטוריות. עבודות פורטרט אמנותיות שלו הן פחות נפוצות, ולכן גילוי דיוקן מקורי של דמות פוליטית בולטת מהמאה ה־17 נחשב לאירוע חשוב בקנה מידה בין-לאומי. מעבר לחשיבות האמנותית, לציור יש גם ערך היסטורי יוצא דופן, שכן הוא מציג את הדוכס מבקינגהאם, שהיה מקורבו הקרוב של המלך ג'יימס השישי והראשון – קשר אישי שעמד במרכז מחלוקות רבות בתקופתם והמשיך לעורר עניין במחקר ההיסטורי גם במאות שלאחר מכן. זיהויו של הציור כהמקור שאבד במשך כמעט 400 שנה, בשילוב העובדה שהציור המקורי הגדול נהרס בשריפה בשנת 1949, מקנים לו ערך ייחודי הן כיצירת אמנות והן כמסמך תרבותי והיסטורי נדיר. הדיוקן נחשב למחקר מקדים (סקיצה) לציור גדול יותר שהושמד בשריפה בשנת 1949. אף שמדובר בעבודה בלתי גמורה, היא מוערכת כאחת הדוגמאות הנדירות לדיוקנאות שצייר רובנס, הממחישות את גישתו האישית לז’אנר. הציור זכה להערכה רבה בקרב היסטוריוני אמנות, במיוחד לאור הדמות ההיסטורית יוצאת הדופן של וילירס, שנחשב לדמות פוליטית וחברתית מרכזית בתקופתו ולמקורב ביותר למלך ג’יימס הראשון.[1]
הצגה לציבור והמשך המחקר
הדיוקן הוצג לראשונה לציבור בגלריית קלוינגרוב בגלאזגו לאחר שידור התוכנית של BBC. דייוויד מקדונלד, יושב ראש "Glasgow Life", ציין כי מדובר בתוספת חשובה לאוסף האמנות של העיר, וציין את חשיבות הנגשת היצירה לציבור הרחב. עם זאת, על פי מקורות נוספים, כולל כתבה שפורסמה בצרפת בעיתון Le Figaro, עדיין קיימת המתנה לאישור קונצנזואלי מצד קהילת המומחים הבין-לאומית לרובנס. רק לאחר הסכמה רחבה מצד חוקרי רובנס ייחשב ייחוס הציור לסופי ובלתי ניתן לערעור.[2]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 Slawson, Nicola (2017-09-24). "Lost Rubens portrait of James I's 'lover' is rediscovered in Glasgow". The Guardian. ISSN 0261-3077. נבדק ב-2025-04-20.
- ^ 2.0 2.1 Un Rubens, perdu depuis 400 ans, aurait été retrouvé en Écosse, Le Figaro, 27 septembre 2017
הדיוקן האבוד של ג'ורג' וילירס, הדוכס הראשון מבקינגהם41265776Q40887626