הלן דויטש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הלן דויטש
Helene Deutsch
לידה 9 באוקטובר 1894
פטירה 29 במרץ 1982 (בגיל 87)
ענף מדעי פסיכואנליזה, פסיכולוגיה
עיסוק פסיכואנליטיקאית
מקום לימודים אוניברסיטת וינה
תרומות עיקריות
התמחות בטיפול פסיכולוגי של נשים

הלן דויטש (פולנית: Helene Deutsch לבית רוזנבאך; 9 באוקטובר 188429 במרץ 1982) הייתה פסיכואנליטיקאית אמריקאית ממוצא יהודי פולני ועמיתה של זיגמונד פרויד. הייתה הראשונה להתמחות בטיפול פסיכולוגי של נשים.

 ראשית חייה וחינוך

הלן דויטש נולדה בפרמזיסל, עיירה פולנית שהייתה אז חלק מגליציה האוסטרית, לזוג הורים יהודים, וילהלם ורג'ינה רוזנבאך, ב-9 באוקטובר 1884.[1] הייתה הצעירה מבין ארבעה ילדים. שתי אחיות, מלווינה וגיזלה ואח אמיל.[2] אביה בזמנו קיבל חינוך גרמני אך היא התחנכה בבית ספר פרטי דובר פולנית. בשלהי המאה התשע עשרה, פולין הייתה מחולקת בין רוסיה, פרוסיה והאימפריה האוסטרו-הונגרית; הלן גדלה בתקופה של לאומיות פולנית מתחדשת ויצירתיות אמנותית. בין השנים 1890–1918 צמחה, בין היתר, תנועה מודרניסטית של אמנות חזותית, ספרות ומוזיקה שנקראה "פולין הצעירה" (Mloda Polska)[3] כתוצאה מכך, גדלה דויטש עם יצירותיו של המוזיקאי הפולני פרדריק שופן ועם ספרות פולנית, כביטוי לזהות לאומית פולנית. במהלך נעוריה, הפכה הלן להיות מעורבת בהגנה על אידיאלים סוציאליסטיים ביחד עם הרמן ליברמן, פוליטיקאי פולני. יחסיהם נמשכו למעלה מעשר שנים. הם השתתפו יחד בכנס סוציאליסטי בינלאומי בשנת 1910, ושם פגשה דמויות מפתח בתנועה הסוציאליסטית וביניהם את אנג'ליקה באלאבנוב ורוזה לוקסמבורג.[4]

הלן דויטש למדה רפואה ופסיכיאטריה בווינה ובמינכן. היא הפכה לתלמידה ואז אסיסטנטית של פרויד. הייתה לאישה הראשונה שהחלה בחקירת הפסיכולוגיה של נשים.[5] לאחר מכן נישאה לד"ר פליקס דויטש בשנת 1912. לאחר מספר הפלות ילדה בן, מרטין. ב-1935 נמלטה מגרמניה, והיגרה ל קיימברידג', מסצ'וסטס, בארצות הברית. בן זוגה ובנה הצטרפו אליה כעבור שנה, והיא עבדה שם בתור פסיכואנליטיקאית מוערכת עד פטירתה בשנת 1982. ב-1975 נבחרה כחברה באקדמיה האמריקנית לאמנויות ומדעים.[6]

המשפחה

אביה

הלן דויטש התייחסה רבות לאביה כמקור השראה עבורה מגיל צעיר.[7] וילהלם רוזנבאך היה עורך דין יהודי מבטיח, ליברלי בהשקפתו ומומחה במשפט בינלאומי. נבחר להיות נציג גליציה בבית המשפט הפדרלי בווינה למרות האנטישמיות בפולין. בכך היה ליהודי הראשון באזור שייצג לקוחות בבית המשפט. דויטש העריצה את אביה ולעיתים קרובות ליוותה אותו בפגישותיו עם לקוחות.[8] בשלב מסוים חשבה ללמוד עריכת דין אך משהבינה כי דרכן של נשים חסומה ללימודי משפטים פנתה לפסיכולוגיה.

אביה ואמה התנגדו שתמשיך בלימודים מעבר לגיל 14 למרות יכולותה האינטלקטואליות המוכחות. בעבודתה הפסיכולוגיה של נשים, דויטש מחברת היבט נשי של מזוכיזם לקשר שלה עם אביה, להשלכות האפשריות של ההזדהות עמו והקשיים שנשאה בחובה. היא כותבת כי אבות עלולים להתרחק ממערכת היחסים שלהם עם בנותיהם כשהן מתקרבות לבגרות פיזיולוגית.

אימה

יחסיה של הלן דויטש עם רג'ינה רוזנבאך היו מרוחקים וקרים. בזמן שאת אביה העריצה, את אימה שנאה. ראתה אותה כבעלת שאיפות חומריות ויומרות חברתיות ומחוסרת כל עניין אינטלקטואלי. דויטש סיפרה כי אימה התעללה בה פיזית ומילולית משום שהייתה כה שונה ממנה [9] וכי ביתם נשלט על ידי השאיפה של אימה לתקינות חברתית וסטאטוס חברתי גבוהה.[10] הנוכחות האימהית בחייה הייתה של אחותה הגדולה מלווינה. [11] במהלך הילדות שלה, תשע נשים שונות הועסקו בבית המשפחה בתפקיד אומנת. הלן שנאה את התלות באימה ובשל כך מצאה עצמה לעיתים חולמת בהקיץ כי מישהי אחרת היא אימה האמיתית[12]

אחים

מלווינה אחותה הייתה, כאמור, הדמות ממנה קיבלה חיבה ודאגה אימהית,[13] אך כשלעצמה, קיבלה האחות את הגדרות אימן לתפקידה החברתי כאישה, אף על פי שהייתה פסלת וציירת מחוננת. היא גם הסכימה להינשא לאדם שבחרו הוריה, במקום מי שרצתה להינשא לו. [14]

האח אמיל התעלל בהלן כשהייתה בת ארבע[15] והמשיך לפגוע בה במשך כל ילדותה. היא ראתה בכך את המקור לנטייתה לחלימה בהקיץ והיאחזות בפנטזיות. אמיל רוזנבאך, כבן היחיד, היה אמור להיות היורש, אך הוא הימר, ספסר והיה לסטודנט עני ומקור אכזבה להוריו.

אישיות "כאילו"

הקונספט הקליני המוכר ביותר שלה הוא אישיות "כאילו" (כוזבת). דויטש סברה כי יש אנשים קרים, אשר נמנעים מרגשות ככל יכולתם ואשר יצליחו ללמוד להסתיר את הפגם הזה ולהתנהג "כאילו" יש להם רגשות אמיתיים בבואם במגע עם אחרים. [16] היא הזכירה במיוחד אנשים עם אישיות סכיזואידית אשר נראו נורמליים דיים משום שהצליחו ליצור "פסבדו מגעים" מסוגים שונים בהפגינם רגשות מזויפים. דרך תפיסה זאת ניסתה להסביר את מקור היכולת המיוחדת של נשים להזדהות עם האחר.[17][18]

היו שאמרו כי הלן דויטש חיברה את הקונספט הזה מתוך התחושות של עצמה.[19] ליסה אפיגננסי (Lisa Appignanesi) סופרת בריטית ויושבת ראש לשעבר של מוזיאון פרויד בלונדון, כתבה במפורש כי זיכרונותיה של דויטש נותנים לעיתים את התחושה כי היא חוותה בעצמה במשך חייה את התחושה הקיומית של "כאילו" : בתקופת חייה הצעירים כ"כאילו" סוציאליסטית, מתוך הזדהות עם ליברמן; "כאילו" קונבנציונלית- בתקופת נישואיה עם פליקס; "כאילו-אמא", ואז "כאילו" פסיכואנליטיקאית בהזדהות עם פרויד'.[20]

על נשים

הלן דויטש התפרסמה בכתביה על נשיות, אך באופן פרדוקסלי הפכה ל"שק חבטות" של פמיניסטיות בתקופתה, בשל השם שיצא לה כתלמידתו הכנועה של פרויד ה"מיזוגני" ובשל החיבור של התאוריה שלה עם שלו בנושא.[21] ב-1925, היא הייתה לפסיכולוגית הראשונה שפרסמה ספר על "פסיכולוגיה של נשים". יש שאמרו כי העניין שהביעו בנושא היא וקארן הורנבי (גם היא פסיכואנליטיקאית גרמניה-יהודיה), הוא שהניע את פרויד, שלא רצה להישאר מאחור, לכתוב בעצמו מספר מאמרים על נשים.[22] במאמרו מ-1931 שיבח פרויד את כתיבתה של הלן דויטש על נשיות ומזוכיזם, שבו היא מתארת את התפתחות הילדה בשלב הפאלי תוך מתח בין קרבה לאב ותחרות\הזדהות עם האם.

ב-5–1944 פרסמה דויטש ספר בן שני כרכים, "הפסיכולוגיה של נשים": הכרך הראשון עוסק בילדות, בהתפתחות הפיזיולוגית ובגיל ההתבגרות. הכרך השני עוסק באמהות במגוון רחב של היבטים, כולל אמהות מאמצות, אמהות לא נשואות, אמהות חורגות. דעת הרוב לגבי הכרך הראשון הייתה כי זהו ספר רגיש מאוד שנכתב על ידי פסיכואנליטיקאית מנוסה. כרך ב', אימהות, זכה ללא פחות הערכה. ניתן לטעון כי ההספד של דויטש על האימהות הוא שהעלה את הפופולריות שלה בקרב תנועת "החזרה הביתה" של נשים בשנות ה-50 של המאה העשרים, אך בעשורים הבאים גרם למתקפה הפמיניסטית עליה בשל גישתה המתנצלת על מזוכיזם נשי.

על הריון

באפריל 1912, נישאה הלן לפליקס דויטש. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, עברה הפלה ראשונה מבין רבות.[23] בספרה- הפסיכולוגיה של נשים, דנה במושגים הפלה ספונטנית, הפלה מלאכותית והפלה מסיבות פסיכולוגיות, שקשורה לדעתה לחוויית דחייה והעדר הזדהות בלתי מודעים של האישה ההרה כלפי אימה. תחת שם בדוי של חולה בשם גברת סמית', דויטש מספרת סיפור דומה מאוד לסיפורה האישי, על אשה שמתקשה להחזיק הריון למלוא תקופתו. היא תיארה את גברת סמית כבת הצעירה במשפחה גדולה, בה אמה נחלה אכזבה גלויה מאי היותה בן. גב' סמית התנחמה באהבה העמוקה של אביה ואחותה הגדולה, אך כשהתחתנה ורצתה ללדת, עלו בה קשיים רגשיים: מחד רצתה בתינוק אך מאידך פחדה שהאמהות תעצים את הזדהותה עם אמה באופן בלתי נסבל. הקונפליקט הפנימי שלה הזה הוא לדעתה שגרם ללידת תינוק מת בחודש שמיני להריון.[24][25] דויטש טוענת, דרך סיפור זה, כי הריון מוצלח אפשרי כאשר יש מערכת יחסים בין אם לבת, אשר "מחברתת" את הבת באופן מוצלח להיות אם בעצמה. בהתאמה לחייה שלה, נפתרה בעייתה של גב' סמית במהלך ההריון הבא, כאשר נכנסו לחייה חברה בהריון, ואמה של החברה. דויטש תיארה את אמה של החברה כהפוכה מאמה, בכך שהביעה אהבה אימהית עמוקה הן כלפי ביתה והן כלפי גב' סמית. חשה כי אהבה זו של החברה ההרה ואמה שימשה מעין "פונדקאיות" עבורה בהריונה.

פרויד ומעבר

ב-1916, ביקשה הלן דויטש להצטרף לפגישות ימי רביעי בערב הידועות של פרויד בחברה הפסיכואנליטית הוינאית. כתנאי לקבלתה הוטל עליה לכתוב ביקורת על מאמרה של לו אנדראס-סלומה - 'וגינאלי ואנאלי.'

הלן דויטש שימשה כרופאה במהלך מלחמת העולם הראשונה, במרפאה של יוליוס וגנר פון יורג. הייתה אחראית על נשים באזור. בתפקידה פגשה אמהות, רעיות ובנות של חיילים.

ב-1919, תחת פיקוחו של פרויד, החלה דויטש את האנליזה של המטופל הראשון שלה, ויקטור טאוסק, בעוד היא עצמה באנליזה אצל פרויד. במהלך האנליזה שלה דיווחה לעיתים כי היא מתאהבת בפרויד[26] ולעיתים חשה כביתו, מתוך ההרגשה שהוא עורר אצלה השראה ושיחרר את כשרונותיה.[27] לאחר שנה סיים פרויד את האנליזה שלה כדי לעבוד עם איש הזאב.

דויטש נחשבה מטפלת מבריקה אשר עמדה מול פרויד באומץ גם כאשר היו ביניהם אי הסכמות בקשר למטופלים. 

ב-1920 הגיעה לקונגרס כדי להציג עבודה של בשם "פסיכולוגיה של אי אמון" ובה טענה כי שקר יכול לשמש הגנה נפשית כנגד התמודדות עם אירועים אמיתיים קשים, כמו גם אקט של יצירתיות .[28] בקונגרס שמעה את הרצאתו של קרל אברהם על נשיות וסירוס והחליטה לעבור אליו לאנליזה .בשנת 1923, עברה לברלין בלי בעלה ובנה, כדי לעבוד עם אברהם, שאותו ראתה כאנליטיקאי עמוק יותר מפרויד.[29] הלן הרגישה נינוחה בטיפולו משום שכיוון לתובנה ללא ניתוח של מנגנוני העברה (טרנספרנס). פרויד התערב בטיפול דרך כתיבת מכתב לאברהם, ורק מאוחר יותר הודה אברהם כי לא היה מסוגל להעמיק באנליזה שלה. ב-1924 חזרה לברלין, לפליקס בן זוגה ולפרויד. בשנה לאחר מותו של פרויד, 1925, פרסמה את "הפסיכואנליזה של התפקידים של נשים"\ שם כבר יצרה כיוון שונה במקצת מפרויד- בדברה על התפתחות הפסיביות של ילדות- בנות, לכדי מופנמות, אחרי היווכחן בנחיתותן הפיזית ביחס לבנים.

באותה שנה הקימה מכון בווינה ועמדה בראשו. ב-1935 עברה עם משפחתה לבוסטון מסצ'וסטס שם המשיכה לעבוד כאנליטיקאית עד מותה ב-1982.

על טכניקה

ב־1926 כתבה מאמר שצוטט על ידי פרויד ובו דיברה על האינטואיציה של האנליטיקאי ככלי בעל עוצמה בעזרתו הוא מסוגל להזדהות עם פנטזיות ההעברה של המטופל. בכך יזמה כיוון חשיבה שאחר כך יתפתח למושג של תגובתיות לאסוציאציות חופשיות כאלמנט חשוב ב"העברת נגד" של המטפל.[30]

דויטש נחשבה למורה ומדריכה מוצלחת ביותר בהיסטוריה של הפסיכואנליזה והסמינרים שהעבירה תוארו כחוויה מדהימה עבור תלמידיה.

1950 -1982

לאחר 1950 הפנתה דויטש את תשומת לבה לנרקיסיזם אצל גברים ונשים. עם הזמן, הקדישה יותר מזמנה ללימוד של אגואיזם ונרקיסיזם, ונטשה את העניין המרכזי של פועלה -חקר הפמיניזם.[31]

בשנת 1963, פרשה מהוראה, בעיקר בשל מצבו של בן זוגה פליקס, שסבל מהתדרדרות גופנית ואובדן זיכרון.[32] הוא נפטר בשנת 1963. לאחר מותו, החלה להעלות זיכרונות מחייה איתו ויכלה להודות כי אף על פי שהיה ביניהם מתח במשך השנים, הוא תפקד כדמות אימהית לבנם באופן טבעי יותר ממנה ובנם פנה אליו באופן טבעי יותר במצבי הזדקקות.[33][34]

ב-29 במרץ 1982, נפטרה הלן דויטש בגיל 97.[35] באוטוביוגרפיה שלה כתבה דויטש כי במהלך שלוש התהפוכות העיקריות בחייה: שחרורה מאמה, "גילוי הסוציאליזם" ומציאת מקומה בפסיכואנליזה, שאבה השראה מאבא שלה, ליברמן או פרויד, כל אחד בתקופתו בחייה.[36]

עבודות

לקריאה נוספת בעברית

  • ג'נט סיירס: אמהות הפסיכואנליזה: הלן דויטש, קארן הורנבי, מלאני קליין, אנה פרויד. הוצאת דביר, 2000
  • דר' הלן שיינפלד: לילית אינה חוזרת- על נשים ונשיות, פעם ועכשיו, הוצאת כרמל, 2005
  • ענת פלגי-הקר: מאי-מהות לאימהות, הוצאת עם עובד, 2005

לקריאה נוספת באנגלית

  • Marie H. Briehl, "Helene Deutsch: The Maturation of Woman", in Franz Alexander et al. eds., Psychoanalytic Pioneers (1995)
  • Helene Deutsch: Selbstkonfrontation. Eine Autobiographie. Fischer-TB, Frankfurt am Main 1994, ISBN 3-596-11813-1
  • Jutta Dick & Marina Sassenberg: Jüdische Frauen im 19. und 20. Jahrhundert, Rowohlt, Reinbek 1993, ISBN 3-499-16344-6
  • Paul RoazenHelene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life, N.Y., Doubleday, 1985, ISBN 978-0-385-19746-5.
  • Paul Roazen: Freuds Liebling Helene Deutsch. Das Leben einer Psychoanalytikerin. Verlag Internat. Psychoanalyse, München, Wien 1989, ISBN 3-621-26513-9
  • Gilles Tréhel : Helene Deutsch (1884-1982) : théorisations sur les troubles psychiatriques des femmes pendant la Première guerre mondiale, L’Information psychiatrique', 2007, vol. 83, n°4, p. 319-326.
  • Gilles Tréhel : Helene Deutsch, Rosa Luxemburg, Angelica Balabanoff, L’Information psychiatrique, 2010, vol. 86, n°4, p. 339-346.
  • Gilles Tréhel : Helene Deutsch (1884-1982) et le cas de la légionnaire polonaise, Perspectives Psy, 2013, vol. 52, n°2, p. 164-176.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Wisdom, J.O. (1987). "The middle years of Psychoanalysis: The two great ladies and others". Philosophy Social Science. 17: 523–534.
  2. ^ Appignanesi/Forrester, p.308
  3. ^ Roazen, Paul (1985). Helene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life. Doubleday. p. 3. ISBN 978-0-385-19746-5.
  4. ^ Tréhel, G. (2010)
  5. ^ "Helene Deutsch". American Psychoanalytic Association. APsaA. אורכב מ-המקור ב-2012-07-22. נבדק ב-18 באוקטובר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Book of Members, 1780–2010: Chapter D" (PDF). American Academy of Arts and Sciences. נבדק ב-29 ביולי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Roazen, Paul (1985). Helene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life. Doubleday. p. 6. ISBN 978-0-385-19746-5.
  8. ^ Appignanesi/Forrester, p.309
  9. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Keren Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. p. 25. ISBN 0-393-03041-5.
  10. ^ Roazen, Paul (1985). Helene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life. Doubleday. p. 8. ISBN 978-0-385-19746-5.
  11. ^ Roazen, Paul (1985). Helene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life. Doubleday. p. 9. ISBN 978-0-385-19746-5.
  12. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Karen Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. pp. 26. ISBN 0-393-03041-5.
  13. ^ Roazen, Paul (1985). Helene Deutsch: A Psychoanalyst’s Life. Doubleday. p. 10. ISBN 978-0-385-19746-5.
  14. ^ Appignanesi/Forrester, p. 310
  15. ^ Rowan Bayne,Jenny Bimrose,Ian Horton, New Directions in Counselling, Routledge, 1996, עמ' 125
  16. ^ Paul Roazen "Deutsch-Rosenbach, Helene
  17. ^ Otto Fenichel, The Psychoanalytic Theory of Neurosis (London 1946) p. 445 and p. 532
  18. ^ Fenichel, p. 477
  19. ^ Lisa Appignanesi/John Forrester, Freud's Women (London 2005) p. 322
  20. ^ Appignanesi/Forrester, p. 322
  21. ^ Appignanesi/Forrester, p. 307-8
  22. ^ Roazen
  23. ^ Appignanesi/Forrester, p. 315
  24. ^ Appignanesi/Forrester, p. 316
  25. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Keren Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. p. 32. ISBN 0-393-03041-5.
  26. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Keren Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. p. 34. ISBN 0-393-03041-5.
  27. ^ Appignanesi/Forrester, p. 318
  28. ^ Appignanesi/Forrester, p. 320
  29. ^ Appignanesi/Forrester, p. 321
  30. ^ Joseph Sandler, in Patrick Casement, Further Learning from the Patient (London 1990) p. 165
  31. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Karen Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. pp. 77. ISBN 0-393-03041-5.
  32. ^ Appignanesi/Forrester, p. 328
  33. ^ Sayers, Janet (1991). "Helene Deutsch". Mothers of Psychoanalysis: Helene Deutsch, Karen Horney, Anna Freud, Melanie Klein. W.W. Horton & Company. pp. 78. ISBN 0-393-03041-5.
  34. ^ Appignanesi/Forrester, p. 317
  35. ^ "Biographie: Helene Deutsch: Ärztin, Psychoanalytikerin" [Biography: Helene Deutsch: Physician, Psychoanalyst] (בגרמנית). 1 באפריל 2014. נבדק ב-2 באוקטובר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  36. ^ Deutsch, Helene (1973). Confrontations with Myself. Norton. pp. 131.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0