קטאן: ערים ואבירים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קטאן: ערים ואבירים
יוצר קלאוס טויבר
מבית היוצר גרמניהגרמניה Kosmos
בריטניהבריטניה ארצות הבריתארצות הבריתMayfair Games
יפןיפןCapcom
הולנדהולנד בלגיהבלגיה Games 999
ספרדספרד פורטוגלפורטוגל ברזילברזיל Devir
קנדהקנדה Strategy Games
רוסיהרוסיה Smart
איטליהאיטליה Tilsit,Giochi Uniti
צרפתצרפת Firosofia
הונגריההונגריה Piatnik
ישראלישראל הקוביה
יפןיפן Jipi
מס' שחקנים 3–4 (קיימות הרחבות ל-5–6 משתתפים)
גילאים 12 ומעלה
זמן למידת המשחק 30–35 דקות
זמן המשחק 90–120 דקות
מיומנות אסטרטגיה, מסחר וניהול משאבים ותגליות

המתיישבים של קטאן: ערים ואבירים הוא הרחבה למשחק המתיישבים של קטאן שתוכנן על ידי קלאוס טויבר. ההרחבה יצאה לראשונה בגרמניה ב-1998 והייתה ההרחבה השנייה שהופצה ברחבי אירופה, ארצות הברית ומדינות אחרות, אחרי קטאן: יורדי הים. בשנת 2013 תורגמה ההרחבה לעברית על ידי חברת "הקוביה". כדי לשחק בהרחבה יש צורך במשחק עצמו, המתיישבים של קטאן. ההרחבה ערים ואבירים היא פופולרית וזכתה לשבחים רבים בקרב שחקנים.[1][2]

מהלך המשחק וחוקיו

בדומה למשחק הבסיס, מטרת השחקנים היא לצבור נקודות ניצחון, מי שמגיע ראשון לשלוש עשרה נקודות, במקום עשר במשחק הבסיס, מנצח במשחק. נקודות משיגים באמצעות הקמת יישובים וערים, בניית דרכים או פיתוח ערים גדולות (מטרופוליס) ואבירים.

מפת המשחק ורכיביו

בנוסף למשאבים (Resources) הקיימים במשחק הבסיס, ההרחבה מוסיפה גם מוצרים (Commodities) שונים המיוצגים על ידי קלפים אותם מחזיק השחקן ביד:

  • ים (לא מניב כלום), לעיתים כולל נמל מסחר המאפשר סחר במשאבים בשערים נמוכים יותר
  • יער - מניב עץ (משאב) ונייר (מוצר/סחורה)
  • גבעות/אבן - מניב לבנים (משאב)
  • שדות חיטה - מניב שיבולת (משאב)
  • שדות מרעה - מניב צמר (משאב) ובד (מוצר/סחורה)
  • הרים - מניב ברזל (משאב) ומטבעות (מוצר/סחורה)
  • מדבר - לא מניב כלום

במשחק ישנן 2 ישויות מיוחדות חדשות:

  • סוחר - מאפשר סחר בשער 2:1 על המשאב במשושה בו הוא נמצא לשחקן השולט עליו. הסוחר נשלט בעזרת קלפי הקידום (שווה נקודת ניצחון).
  • ברברים - הופכים ערים ליישובים אם לא מנצחים אותם על ידי צבא אבירים (מי שתרם הכי הרבה אבירים לניצחונם זוכה בנקודת ניצחון).
  • בנוסף, כל שחקן יכול לקנות אבירים. יש שלוש דרגות של אבירים, וכדי להגיע לדרגה הגבוהה ביותר על השחקן לקנות אביר בסיסי ולשדרג אותו פעמיים.

הבדלים במהלך התור בהרחבה

  1. בנוסף לקוביות הרגילות בכל תור יש להטיל קוביית אירוע שמכילה 3 ספינות ברברים ו-3 צבעים (כחול, צהוב וירוק). אם יוצא ספינת ברברים, ספינת הברברים מתקדמת בעוד צעד אל עבר האי. אם יוצא צבע, כל השחקנים יכולים לקחת קלף פיתוח בצבע זה בתנאי שהערך בקוביה האדומה קטן או שווה מערך מסוים הנקבע לפי רמת הפיתוח של העיר בצבע זה.
  2. השחקן יכול לבנות דברים נוספים כדי להשיג נקודות ניצחון ולשדרג את עריו. השחקן רשאי לבנות כרגיל:
    • שדרוג עיר: אפשר לבנות בעיר מבנים שונים (כגון: שוק, בנק, בית ספר, קתדרלה ומבצר) המשפרים את הסיכויים לקבל קלפי התקדמות ובשלב מסוים אף נותנות הטבות לשחקן. כדי לפתח את העיר זקוקים לקלפי מוצרים/סחורות (הפיתוח הראשון עולה סחורה אחת, השני שתיים וכו'). ישנם שלושה כיונים שאפשר לפתח בהם את העיר:
      • מדעי/השכלתי: מיוצג על ידי הצבע הירוק ודורש נייר
      • מדיני/צבאי: מיוצג על ידי הצבע הכחול ודורש מטבעות
      • מסחרי/כלכלי: מיוצג על ידי הצבע הצהוב ודורש בד
    • שחקן שמגיע לרמת הפיתוח הרביעית זוכה למעמד עיר גדולה (מטרופוליס) שמעניקה לו עוד 2 נקודות ניצחון. מלבד כך, העיר שנהפכה למטרופוליס מוגנת מהתקפת הברברים, ואף במקרה של הפסד במלחמה השחקן לא יאבד את עירו.
  3. ניתן לקנות אביר תמורת כבשה וברזל, לשדרגו תמורת תשלום זהה ולהפעילו תמורת 1 חיטה. את האביר מציבים באחד הצמתים שבהם יש דרך של השחקן.
  4. לבנות חומה לאחת מעריו ב-2 לבנים - על כל חומה בנויה מותר להחזיק עוד 2 קלפים כשבקובייה יוצא המספר 7.

המלחמה בברברים

כשהברברים/שודדי הים מגיעים (על ידי הקוביה המיוחדת) אל המשבצת האחרונה בלוח המיוחד שלהם הם תוקפים את האי:

  • הכוח של הברברים, כמספר הערים בקטאן.
  • הכוח של השחקנים כסך עוצמת האבירים המופעלים בקטאן, כאשר כל אביר נחשב כ-1 או כ-2 או 3 אבירים בהתאם לרמת השדרוג.

משווים את הכוחות: אם כוח השחקנים גדול או שווה מכוח הברברים זהה השחקנים מנצחים. לאחר מכן כל האבירים נהפכים ללא פעילים והברברים חוזרים לנקודת ההתחלה בלוח שלהם.

  • במקרה של ניצחון השחקנים: השחקן שתרם הכי הרבה אבירים מופעלים במשוקלל זוכה בנקודת ניצחון. במקרה של תיקו השחקנים המובילים זוכים בקלף פיתוח (מצבע לבחירתו) כל אחד.
  • במקרה של ניצחון הברברים: השחקן שתרם הכי פחות אבירים מופעלים במשוקלל הופך את אחת מעריו ליישוב אם יש מספר שחקנים שתרמו הכי פחות כולם הופכים את אחת מעריהם ליישוב.

הערות שוליים

  1. ^ Catan: Cities & Knights, קטאן ערים ואבירים, באתר הפונדק
  2. ^ Catan: Cities & Knights, BoardGameGeek (באנגלית)