המרכז הישראלי למצוינות בחינוך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המרכז הישראלי למצוינות בחינוךאנגלית: The Society for Excellence through Education או SEE ובעבר, "העמותה למצוינות בחינוך"), היא עמותה אשר נוסדה בשנת 1987 הפועלת בישראל ובמספר מדינות נוספות במטרה לטפח מצוינות, יצירתיות ומנהיגות חינוכית בקרב תלמידים. העמותה, המממנת את פעילותה בעיקר מתרומות, דוגלת במתן הזדמנות שווה לכל שכבות ומגזרי האוכלוסייה.

מייסד העמותה, רפי עמרם, כיהן כמנכ"ל העמותה עד יום מותו בשנת 1997. כמחליפו מונה חזקי אריאלי. מנכ"ל העמותה הנוכחי הוא אלי טוטיאן.[1] בוב אשר שימש כיו"ר העמותה מאז הקמתה ומשנת 2014 משמשת בתפקיד זה פרופסור נאוה בן-צבי. בתפקיד יו"ר בית הספר התיכון למדעים ולאמנויות משמשת הגב' שלומית עמיחי. בין שאר חברי העמותה נמנים, הגב' מרי–ג'יין אשר, מארק צ'ייס, פרופ' זאב תדמור ועוד רבים אחרים.

חזון העמותה

העמותה הציבה לעצמה 4 מטרות עיקריות אשר מרכיבות יחד את חזון העמותה:

  • טיפוח התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר.
  • העצמת סגלי החינוך המקומיים.
  • יצירת תרבות של מצוינות בית ספרית.
  • הגברת המודעות לנושא טיפוח המצוינות במערכת החינוך.

חזון העמותה מייחס חשיבות גדולה לעידוד השאיפה למצוינות בתלמיד עצמו ואצל סגלי החינוך. העמותה מיישמת את מטרותיה אלו על ידי הפעלת תוכניות חינוכיות בישראל ובמספר מדינות נוספות.

פעילות העמותה בישראל

התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות

עיקר פעילותה השוטפת של העמותה היא הפעלת התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות. בית הספר, שהוקם בשנת 1990, הוא בית ספר תיכון פרטי שהוקם למען תלמידים מצטיינים. בית הספר פועל במתכונת של פנימייה ומתקבלים אליו מדי שנה כ-80 תלמידים אשר מצטיינים באחד או יותר מהתחומים הבאים: מדעים, מוזיקה, אמנות חזותית ומדעי הרוח. אוכלוסיית בית הספר מגוונת למדי ומתקבלים תלמידים מכל רחבי ישראל ומכל שכבות האוכלוסייה. מלבד השאיפה למצוינות, דוגל בית הספר בערכים של תרומה לקהילה, דו קיום ואחריות אישית - דבר המתבטא בעצם פעילותו של בית הספר במתכונת של פנימייה.

מצוינות 2000

בעקבות הצלחת בית הספר התיכון למדעים ולאמנויות, פיתחה העמותה את התוכנית "מצוינות 2000", הפועלת בבתי ספר שונים בישראל במטרה לקדם את מטרות העמותה בקרב האוכלוסייה הצעירה יותר. התוכנית פועלת במספר אופנים ופונה אל המצטיינים שבתלמידים בבתי הספר. תוכנית "מצוינות 2000" פועלת בבתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים ומפעילה את הפרויקטים הבאים: "מועדון החלל על שם אילן רמון", "פרויקט גילדור להמצאה ויצירה מדעית", "תוכנית החוויה המדעית", "מועדון מדעי חוקר" ועוד רבים אחרים.

מתוך מחקר שנערך על ידי מכון הנרייטה סאלד בשנת 2002, עלה כי התוכנית מספקת מענה לצרכים האינטלקטואליים של התלמידים המצטיינים וכי היא תורמת לאיכות ההוראה ולשינוי התייחסות התלמידים לתחומי המדע. את התוכנית מממנת העמותה בחסות משרד החינוך, התרבות והספורט ומוסדות אקדמיים מובילים בישראל ובעולם. נותני חסות נוספת לתוכנית זו הם קרן סקירבול וקרן מיטשל-קליפורניה אשר מסייעים בהפעלתה בבתי הספר היסודיים והתיכוניים.

מטרות התוכנית

  • לטפח מצוינות, יצירתיות ומנהיגות חינוכית בקרב ילדים ונוער במדינת ישראל, תוך מתן הזדמנות שווה לכל שכבות האוכלוסייה.
  • לטפח את התלמיד כאדם חושב, יוזם ויוצר.
  • להעניק לתלמיד מיומנויות למידה וחקר לפיתוח חשיבה מדעית ומתמטית.
  • להגביר את המוטיבציה של התלמיד להבנת תופעות הטבע והעולם הסובב אותו, באמצעות חקר וניסוי.
  • לעודד את התלמיד ולחזק את ביטחונו העצמי לחתור למצוינות ולהתקדם לרמות לימודיות גבוהות.
  • להכין את התלמיד המצטיין לקראת התמודדות עם אתגרי המחר.
  • לחזק את המעגלים החינוכיים השונים בקרב התלמידים והמורים כולם וליצור אווירה ותרבות בית ספרית החותרת למצוינות.

פעילויות קיץ

בעת שהתלמידים כבר בחופש מבתי הספר, מפעילה העמותה מגוון פעילויות העשרה אשר מיועדות לאותם תלמידים המצטיינים. פעילויות אלו, משלבות בתוכן אף חוויה לימודית בתחומים שונים וחברתית.

במרכז פעילות הקיץ של העמותה מתקיים "מחנה יאסא ע"ש ברינקט". מחנה זה פונה לבוגרי כיתות ח' המצטיינים באחד מתחומי המחנה, מדעים, מוזיקה ואמנות. המחנה כולל 10 ימיי חוויה בהם לנים המשתתפים בפנימייה של בית הספר התיכון למדעים ולאמנויות ונהנים מפעילויות מגוונות בנושאי המחנה. פעילות קיץ נוספת של העמותה היא "מחנה קיץ מדעי". תוכנית זו פונה לבוגרי כיתות ו' ו-ז' אשר הומלצו על ידי מוריהם כמצטיינים בתוכנית "מצוינות 2000". תוכנית זו, האורכת 6 ימים, דומה במתכונתה למחנה צ'ייס וכוללת התנסויות חווייתיות בתחומי המדעים והחשיבה המתמטית.

מכון צ'ייס להכשרת מורים למצוינות, המרכז לפיתוח והדרכה

מרכז צ'ייס למצוינות, ירושלים

באמצעות מכון צ'ייס להכשרת מורים למצוינות, העמותה למצוינות בחינוך מכשירה ומנחה את המורים המלמדים בתוכניות השונות שהעמותה מפעילה. המכון מקיים 22 מסלולי הכשרה, כל אחד פונה לתחום הוראה שונה, גילאי תלמידים שונים, ופרויקטים שונים שהעמותה מפעילה. מרכז זה מהווה כלי הפיתוח המרכזי של העמותה לכלל תוכניותיה החינוכיות ובעיקר ל"מצוינות 2000". חומרים אלו מתורגמים לעיתים קרובות לשפות שונות ומופצים לשימוש בפעילויות העמותה בעולם.

המרכז לטיפוח המצוינות

המרכז לטיפוח המצוינות פועל בבתי הספר השונים בישראל על מנת להנחיל את ערכי המצוינות בחינוך בבית הספר כולו וכיעד קהילתי לכלל היישוב. מרכז זה מפעיל בין היתר ועדות היגוי למצוינות בחינוך (יישוביות, מחוזיות וארציות), כנסים מקצועיים למנהלים ומחנכים, מרכז ללמידה מתוקשבת ועוד.

פעילות העמותה מחוץ לישראל

העמותה למצוינות בחינוך מקיימת קשרים המבוססים על העברת ידע מקצועי הדדי וביקורי עמיתים עם מוסדות חינוך ואקדמיה מובילים ברחבי העולם אשר התמחותם היא בנושא החינוך לתלמידים מצטיינים ומחוננים. תוכנית אחת מבין רבות שהחלה את פעילותה בארצות הברית לאחר שהוכחה כמצליחה בישראל היא "מצוינות 2000". העמותה קיבלה פניות ממספר בתי ספר בארצות הברית והעמידה לבתי ספר אלו מערך תמיכה בארצות הברית שכולל:

  • תרגום לאנגלית של יחידות הלימוד המועברות באמצעות התוכנית בישראל.
  • קיום סמינר שנתי בישראל בו משתתפים מנהלי ומנחי התוכנית מארצות הברית לצורך הכשרת המורים המשתתפים בתוכנית.
  • תמיכה וליווי מקצועי וירטואלי של צוות העמותה למפעילי התוכנית.
  • קיום פעילות וירטואלית במהלך שנת הלימודים בין תלמידי ומורי התוכנית בישראל ובמדינות אחרות. פעילות זו כוללת חידונים בנושאי המדעים והחשיבה המתמטית, כנסים וירטואליים – בינלאומיים ועוד.

בשנת הלימודים תשס"ז (20062007), פעלה התוכנית "מצוינות 2000" ב-95 בתי ספר ברחבי ארצות הברית.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ צוות העמותה - IASA, באתר iasa.org.il
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0