הקיסרית אז'ני מוקפת בנשות החצר שלה
| מידע כללי | |
|---|---|
| צייר | פרנץ קסאבר וינטרהאלטר |
| תאריך יצירה | 1855 |
| טכניקה וחומרים | קנבס, צבע שמן |
| ממדים בס"מ | |
| רוחב | 420±1 |
| גובה | 300±1 |
| נתונים על היצירה | |
| מספר יצירה | MMPO 941 |
הקיסרית אז'ני מוקפת בנשות החצר שלה (באנגלית: Empress Eugénie Surrounded by her Ladies in Waiting) היא יצירת שמן על בד מאת הצייר הגרמני פרנץ קסאבר וינטרהאלטר, שהושלמה בשנת 1855. היצירה מציגה את דמותה של קיסרית צרפת אז'ני דה מונטיז'ו, כשהיא מוקפת בשמונה מנשות החצר שלה.[1]
הציור הוצג בטירת פונטנבלו בתקופת שלטונו של נפוליאון השלישי,[2] בעלה של אז'ני. לאחר גלותה של הקיסרית לאנגליה, הוענק לה הציור, והוא הוצב בכניסה לבית מגוריה בפַרְנְבּוֹרוֹ הִיל (אנ'). כיום, הציור מוצג בטירת קונפיין (אנ'). [3]
היסטוריה
הציור הוזמן על ידי הקיסרית אז'ני דה מונטיז'ו על מנת שיוצג בסלון הציורים של התערוכה העולמית, שנפתחה בחודש מאי 1855. היצירה נועדה להציג את הקיסרית מוקפת בנשות החצר שלה, אשר ליוו אותה בתורנות לאורך ימות השבוע. בשלב הרישום הראשוני של הציור הופיעו עשר נשות חצר, אולם בינואר 1855 פרשה הליידי השביעית, ליאוני בוז'ו דה לה פיקונרי ד'איסלי, רוזנת פֶרֶה, דבר שאילץ את הצייר לשנות מן היסוד את הרכב הקומפוזיציה בתוך פרק זמן קצר של מספר שבועות. וינטרהאלטר הצליח להשלים את היצירה בתוך ארבעה חודשים, בסיוע סדנתו, על מנת שתהיה מוכנה לפתיחת התערוכה.[4]
תגובת המבקרים לציור הייתה מעורבת. המבקרים הפריזאיים לא חסכו בביקורתם וציינו את אופיו המרושל של הציור, תוך שהם טוענים כי וינטרהאלטר גילה עניין רב יותר בפרטי השמלות מאשר בהבעת אישיותן של הדמויות. מנגד, הציור זכה להצלחה רבה בקרב הקהל הרחב ובחוגי החצר הקיסרית, אשר ראו בו סמל לזוהר של המשטר החדש. בשנת 1856 הוצג הציור גם באיגוד האמנות בווינה (Kunstverein). היצירה נפוצה ברבים באמצעות הדפסים, והפכה לסמל מובהק של תקופת הקיסרות השנייה.[5]
תיאור היצירה
הסצנה, השטופה באור קר ובהיר, מציגה את אז'ני דה מונטיז'ו, קיסרית צרפת במשך שבע עשרה שנים, כשהיא מוקפת בשמונה נשות חצר בסביבה כפרית בדויה. הקיסרית מתוארת כשלראשה זר פרחי יסמין הדביק, ובידה ענף מהצמח המשמש לה כסוג של שרביט. מיקומה בקומפוזיציה מעט דומיננטי בהשוואה לדמויות האחרות.
מימינה ניצבת ראש משק ביתה, אן דבל, נסיכת אסלן ( 1802–1887), רעייתו של פרנסואה ויקטור מסנה, דוכס ריבולי השלישי. משמאלה ניצבת הגבירה פולין ון דר לינדן דה הוחוורסט, דוכסית באסאנו (1814–1867), רעייתו של נפולאון מארה.
בתחתית הציור נראות נשות החצר שליוו את הקיסרית מדי יום: משמאל - ג'יין ת'ורן, ברונית פייר (1821–1873), רעייתו של סטפן דה פייר, ולואיז פואטלון דיו טארד, ויקונטית לזה-מרנזיה (1826–1891), רעייתו של ז'וזף-אנטואן-אלבר דה לזה-מרנזיה. במרכז — אדריאן דה וילנב-ברז'מון, רוזנת מונטבלו (1826–1870), רעייתו של גוסטב אוליבייה לאן דה מונטבלו. מימין — אן אב מורטייה דה טרביז, מרקיזת לטור-מובור (1829–1900), רעייתו של סזאר דה פיי דה לה טור-מובור, וקלר אמילי מקדונל, מרקיזת לאס מאריסמאס דה גואלדקיביר (1817–1905), רעייתו של אלכסנדר אגואדו מורנו. מאחוריהן, בעמידה, נראית נטלי דה סגור, ברונית מַלָארֶה (1827–1910), רעייתו של פול מרטן ד'איגווזוויבס ובתה של סופי דה סגיר.[5]
הקומפוזיציה, הכוללת ריבוי דמויות, מזכירה ציורים אחרים מאת וינטרהאלטר, כגון "הדקאמרון" (The Decameron, 1837), אחת מהצלחותיו הראשונות של הצייר. בשתי היצירות, הנוף משמש כתפאורה פשוטה המוצבת מאחורי הדמויות, בדומה לבמה תיאטרלית. הציור בוצע גם הוא במהירות, ועדיין ניתן להבחין בטפטופי צבע. הדמויות ממוקמות כך שהן יוצרות רושם של סידור על מישור נטוי, לצורך שמירה על סדר פרוטוקולי. לעומת זאת, הלבוש של הדמויות מעובד בקפידה, עם קרינולינות, קפלים וקישוטים בגוונים בהירים ובולטים.[5]
שמועה שהופצה בדיעבד גרסה כי הדוגמניות המופיעות ביצירה זו שימשו גם כמודלים בציור קודם של וינטרהאלטר, "פלורינדה" (האוסף המלכותי הבריטי), המשתמש בקומפוזיציה דומה, ההשוואה עוררה שערורייה.[6]
בנוסף לרישום שהוזכר קודם לכן, מצויים באוספים פרטיים גם ציור קטן על בד ושרטוט, שנעשו באותה שנה בידי האמן עצמו.[7]
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של הקיסרית אז'ני מוקפת בנשות החצר שלה
הערות שוליים
- ↑ Richard Ormond et Carol Blackett-Ord, Franz Xaver Winterhalter et les cours d'Europe de 1830 à 1870, Musée du ais, 1987-1988, p. 203-204 (notice 53)
- ↑ The Empress Eugenie surrounded by her ladies in waiting, napoleon.org (באנגלית אמריקאית)
- ↑ "Portraits du Second Empire | Château de Compiègne". chateaudecompiegne.fr. נבדק ב-2020-07-08.
- ↑ Emmanuel Starcky and Laure Chabanne (dir.), Franz Xaver Winterhalter, 1805-1873: portraits de cour, entre faste et élégance, Compiègne/Paris, RMN-Grand Palais, 2016, Catalogue of the exhibitions of Compiègne, Friburg and Houston, pp. 164-165 (French)
- ^ 5.0 5.1 5.2 Emmanuel Starcky and Laure Chabanne (dir.), Franz Xaver Winterhalter, 1805-1873: portraits de cour, entre faste et élégance, Compiègne/Paris, RMN-Grand Palais, 2016, Catalogue of the exhibitions of Compiègne, Friburg and Houston, pp. 164-165 (French)
- ↑ Richard Ormond and Carol Blackett-Ord, Franz Xaver Winterhalter et les cours d'Europe de 1830 à 1870, Paris, Musée du Petit-Palais, 1987-1988, pp. 203-204
- ↑ Laure Chabanne, "L'Impératrice Eugénie entourée de ses dames d'honneur par Franz Xaver Winterhalter", in La Revue des musées de France, vol. 5, 2012, pp. 85-91, 108, 110 (French)
הקיסרית אז'ני מוקפת בנשות החצר שלה42011311Q3937441