וילמוש פרלרוט-צ'אבה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה. וילמוש פרלרוט-צ'אבההונגרית: Perlrott-Csaba Vilmos; בקשצ'בה, 2 בפברואר 1880בודפשט, 23 בינואר 1955) היה צייר וגרפיקאי יהודי-הונגרי, אחד היוצרים והנציגים המצטיינים של סגנון האוונגרד ההונגרי.

ביוגרפיה

וילמוש פרלרוט-צ'אבה נולד במשפחה יהודית כבנם של שמעון פרלרוט ושל רגינה קליין (18401920).[1] סבו וסבתו מצד אמו היו שאנדור קליין ואטלקה יונאפ. לווילמוש פרלרוט-צ'אבה היו בתי ספר ומורים מאסטרים מצוינים. בעצתו של הצייר יוז'ף קוסטה, הוא צייר מקיץ 1903 במושבת האמנים של באיה מארה. שם תוקנו עבודותיו על ידי בלה איוואני-גרינוואלד. הציור של קארוי פרנצי השפיע רבות על סגנונו. הוא זכה במלגה לפריז בשנת 1906, בילה את החורף שם ואת הקיץ בעיקר בבאיה מארה.

הוא היה אחד הנציגים הבולטים של "הפראים ההונגרים" (שם מאוחר יותר לסגנון של קבוצת ציירים הונגרים), הוא היה גם אחד מחברי "קבוצת הניאו" במושבת האמנים של באיה מארה. פרלרוט נרשם לאקדמיה ז'וליאן בפריז ומשנת 1908 הפך לתלמידו של אנרי מאטיס.[2] הוא למד ביסודיות גם את הציור של פול סזאן ושל פול גוגן. פרלרוט הושפע רבות מהאקספרסיוניסטים הגרמנים, ומבין האמנים הקדומים יותר מהצייר המנריסטי הספרדי אל גרקו. הוא יצר קשר בפריז עם החוג של גרטרוד שטיין. הוא הציג מאז 1907 בפריז בסלון העצמאות ובסלון הסתיו, ובמהירה גם בערים מרכזיות אחרות באירופה. היו לו גם תערוכות יחיד בפריז בשנים 1908, 1909 וב-1912.

פרלרוט היה אמן פורה מאוד וקשוב מאוד למגמות סגנון חדשות, ב-1910 הוא ובלה איוואני-גרונוולד, בראשות הנאו-ים האחרים, עברו מבאיה מארה לקצ'קמט וייסדו את מושבת האמנים של קצ'קמט. הוא עבד בקצ'קמט מספר קיצים. לאחר מלחמת העולם הראשונה גר בגרמניה כמה שנים ואחר כך בפריז. בהונגריה הוא הצטרף ל-KÚT בשנת 1924 והציג איתם. (האגודה החדשה לאמנים KUT או KÚT והיא קבוצה של אמנים הונגרים שהיו חסידים של מגמות האמנות המודרנית, הגוף הזה הוא יורשו של השמונה, ופעל בין השנים 1924–1949).

מן האמצע של שנות ה-30 של המאה ה-20 פרלרוט עבד יותר ויותר בסנטאנדרה, ב-1949 התקבל ל"אגודת הציירים של סנטאנדרה" והוא צייר שם עד מותו בשנת 1955. וילמוש פרלוט-צ'אבה הובא למנוחת עולמים בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט.

אמנותו

באמנותו הוא שילב רגישות לסגנונות חדשים (פוביזם, קוביזם, פבלו פיקאסו) וכבוד למסורות (יוז'ף קוסטה, קארוי פרנצי) על פי גילו, האינדיבידואליות והנושאים שלו. הוא שמר על דקורטיביות ואקספרסיביות שלו לאורך כל הדרך ותיאור חוויות הטבע המשוחררות האחרונות שלו לפני מותו מוכיחות זאת, למשל, ב"גן מושבת האמנות". ציורו משנת 1950.

עבודותיו (מבחר)

ציורי השמן

  • ייבוש כביסה (1905, בבעלות פרטית)
  • רחוב בבאיה מארה (בערך 1907 בבעלות פרטית)
  • דיוקן של שאנדור זיפר (1908, הגלריה הלאומית ההונגרית)
  • חצר מוארת בבאיה מארה (1908, בבעלות פרטית)
  • דיוקן עצמי עם פסל (בערך 1910, בבעלות פרטית)
  • נערים רוחצים (בערך 1910, מוזיאון יאנוס פאניוניוס, פץ')
  • דיוקן עצמי עם דגם (1910–1912, JPM)
  • טבע דומם עם כורסה (1912 MNG)
  • דגמים עם טבע דומם ופיסול (1914, בבעלות פרטית)
  • רחוב בקצ'קמט עם שלט חברה (בערך 1915)
  • פארק (1916, בבעלות פרטית)
  • טבע דומם (1917, MNG)
  • ורטהיים אם מיין (1923, בבעלות פרטית)
  • באיה מארה (בערך 1925, בבעלות פרטית)
  • כנסייה בפריז (1926, בבעלות פרטית)
  • חוף זזאר (Baia Mare) (מוזיאון פרנצי ב-1928, סנטנדר)
  • רחוב בפריז (אוסף דיאק, בערך 1930, גלריית העיר, סקשפהרוואר)
  • צלע הר עם עץ סתיוי (1935, מוזיאון פרנצי, סנטאנדרה)
  • פרט מסנטאנדרה (מוזיאון פרנצי ב-1935, סנטאנדרה)
  • נוף של סנטאנדרה (1940, בבעלות פרטית)

ליטוגרפיות

  • סנט סבסטיאן (1921, בבעלות פרטית)
  • אבל (1921, מוזיאון מיהאי מונקאצ'י, בקשצ'בה)

מושבות אמנים וחברויות

  • מושבת האמנים של באיה מארה
  • מושבת האמנים של קצ'קמט
  • MIÉNK
  • מדיאר ואדאק (הפראים ההונגרים)
  • KUT
  • אגודת הציירים של סנטאנדרה
  • לקסיקון אמנות. כרך 3 בודפשט: 1967. וילמוש פרלרוט-צ'אבה
  • לקסיקון קטן של אמנות הונגרית מההתחלה ועד היום. בודפשט, וילמוש פרלרוט-צ'אבה 2002. עמודים 334–335. מסת"ב 963-8477-66-0
  • הפראים ההונגרים מפריז לבאיה מארה 1904–1914. אד. קריסטינה פאשות, בודפשט, הגלריה הלאומית של הונגריה, 2006.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילמוש פרלרוט-צ'אבה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "Perlrott Simonné Klein Regina halotti bejegyzése a Budapest VI. kerületi polgári halotti akv. 1433/1920. folyószáma alatt".
  2. ^ Perlrott Csaba Vilmos szerepel a Matisse Akadémia növendékeiről 1909-ben készült fényképen. ld.: Benedek Katalin: Perlrott Csaba Vilmos (1880-1955) alkotói pályájának főbb állomásai. Békéscsaba, Munkácsy Mihály Múzeum. 2005. 12.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0