לדלג לתוכן

חרארד טר בורך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
חרארד טר בורך
Gerard ter Borch
לידה 1617, דצמבר 1617
זוולה
פטירה 8 בדצמבר 1681 (בגיל 64 בערך)
דוונטר
יצירות ידועות The messenger, Portrait of Helena van der Schalcke, The Gallant Conversation, known as Paternal Admonition
זרם באמנות בארוק
השפעה על קספר נטשר

חרארד טר בורךהולנדית: Gerard ter Borch; דצמבר 16178 בדצמבר 1681) היה צייר הולנדי מתקופת תור הזהב של הציור ההולנדי, שהתמחה בעיקר בציורי ז'אנר. הוא השפיע על ציירים הולנדים בני תקופתו, ובהם חבריאל מטסו, חריט דאו, אגלון ואן דר ניר (אנ') ויאן ורמיר. על פי ארתור ק. וילוק ג'וניור, טר בורך "כונן מסגרת חדשה לבחירת הנושא, כשהכניס את הדמויות אל קודש הקודשים של הבית", ותיאר את חוסר הוודאות של הדמויות ברמזים מעודנים לעולמן הפנימי. השפעתו כצייר הייתה רבה, אך לימים עלתה השפעתו של ורמיר על זו שלו.[1]

ביוגרפיה

חרארד טר בורך נולד בדצמבר 1617 בעיר זוולה, השוכנת בפרובינציית אוברייסל שברפובליקה ההולנדית.[2]

הוא קיבל חינוך מצוין מאביו, חרארד טר בורך האב (אנ'), שהיה אף הוא אמן, ופיתח את כישרונו כבר בגיל צעיר. כתובת שנמצאה על רישום של ראש מעידה כי טר בורך שהה באמסטרדם בשנת 1632, שם ייתכן שלמד אצל וילם קורנליסז דוייסטר או פייטר קודה. השפעתו של דוייסטר ניכרת ביצירה הנושאת את התאריך 1638, השייכת לאוסף יונידס שבמוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון. בשנת 1634 למד אצל פייטר דה מוליין בעיר הארלם, ותקופת לימודים זו מתועדת ביצירה "ההתייעצות" (1635) השמורה בגמלדה-גאלרי שבברלין.[2]

היצירה אשרור הסכם מינסטר בין ספרד להולנד, 15 במאי 1648 (1648)

בשנת 1635 שהה חרארד טר בורך בלונדון, ולאחר מכן ערך מסעות בגרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה. אחותו, חסינה טר בורך, הייתה אף היא ציירת. ידוע כי בשנת 1641 שהה ברומא, אז צייר דיוקנאות קטנים על גבי לוח נחושת, בהם דיוקנו של יאן סיקס ודיוקן של עלמה צעירה (באוסף סיקס, אמסטרדם), וכן את דיוקנו של ג'נטלמן (באוסף DMK, נירנברג). בשנת 1648 שהה בעיר מינסטר בזמן כינוס הקונגרס שבו אושר הסכם השלום בין ספרד להולנד, וצייר את יצירתו הידועה – ציור קטן על לוח נחושת המתאר את נציגי הצדדים המתכנסים. יצירה זו, בצד דיוקן גבר עומד (דיוקן של עלם), מייצגת את האמן באוסף הגלריה הלאומית בלונדון. הציור נרכש בידי המרקיז מהרטפורד במכירת דמידוף תמורת 7,280 לירות שטרלינג, והוענק לגלריה הלאומית על ידי סר ריצ'רד וולאס, לפי המלצתו של מזכירו, סר ג'ון מארי סקוט.[3][2] באותה תקופה הוזמן טר בורך למדריד, שם הועסק וזכה לעיטור אבירות מידי פליפה הרביעי, מלך ספרד. אולם, לפי המסופר, נאלץ לשוב להולנד בעקבות תככים כלשהם. אחד מפטרוניו הבולטים היה אנדריס דה חראף, ראש עיריית אמסטרדם ומדינאי. נראה כי שהה תקופה מסוימת בהארלם, אך לבסוף השתקע בעיר דוונטר, שם כיהן כחבר מועצת העיר – תפקיד שבו הוא מופיע בדיוקן השמור כיום בגלריה שבהאג. הוא הלך לעולמו בדוונטר בשנת 1681.[2][4]

יצירות

טר בורך נחשב לצייר חשוב של סצנות ז'אנר. הוא נודע ביכולתו לתאר מרקמים, במיוחד בבדי הלבוש, כפי שניכר בציורים "המכתב" ו"שיחה גאלנטית" (אנ'), שאחרון בהם נחרת בידי יוהאן גאורג וילה.

פטרבורג, שש נוספות בגמלדה-גאלרי שבברלין, חמש בלובר, ארבע בגלריה לציור של המוזיאון הציירים הגדולים בדרזדן, שלוש במרכז גטי בלוס אנג'לס, ושתיים באוסף וולאס בלונדון. זוג דיוקנאות מאת טר בורך הוצגו בגלריית קורקורן לאמנות בוושינגטון די.סי., וזכו להדגשה מיוחדת בשנת 2010 בידי מבקר האמנות בלייק גופניק.[5][2][6]

ציורו של האמן, "ביקור המחזר", שנוצר סביב שנת 1658 בטכניקת שמן על בד (80 × 75 ס"מ), ומצוי באוסף אנדרו ו. מלון, הופיע על עטיפת המהדורה השנייה של ספרה של מרילין סטוקסטד, "תולדות האמנות" (Art History).

עבודות נבחרות

תביעה להשבת יצירת אמנות שנבזזה בידי הנאצים

בשנת 2007 פנו יורשיו של איל הקמעונאות מקס אמדן לגלריה הלאומית של ויקטוריה בבקשה להשיב לידיהם את ציורו של חרארד טר בורך "גברת עם מניפה", אשר היה בבעלותו של אמדן לפני עליית הנאצים לשלטון.[7]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חרארד טר בורך בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. "Vermeer was brilliant, but he was not without influences". The Economist. 12 באוקטובר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 2.4 Chisholm 1911.
  3. "Gerard ter Borch". National Gallery catalogue. נבדק ב-20 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. Pieter C. Vis: Andries de Graeff (1611–1678) ’t Gezagh is heerelyk: doch vol bekommeringen
  5. "Gerard ter Borch (Getty Museum)". Getty.edu. 7 במאי 2009. אורכב מ-המקור ב-2 ביולי 2012. נבדק ב-3 במרץ 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. Gopnik, Blake (28 בדצמבר 2010). "Dutch Painter Gerard ter Borch: Putting people and things in perspective". The Washington Post. {{cite news}}: (עזרה)
  7. "Claim on gallery's 'Nazi-loot' art". www.lootedart.com. נבדק ב-2021-03-19. The painting belonged to Jewish retail magnate Max Emden, who fled Hamburg ahead of Nazi rule leaving much of his massive art collection behind. His grandson, Chile-based Juan Carlos Emden, said the ter Borch painting was one of about 100 stolen during the Holocaust. Mr Emden is planning to visit Melbourne to demand the painting's return. "There is no doubt that the painting was aryanised from the Max Emden collection in or about 1938," his request says, in response to demands from the NGV for Mr Emden to prove the ter Borch is rightfully his.

חרארד טר בורך41991359Q346808