טויוטה היילקס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טויוטה היילקס
トヨタ・ハイラックス
'16 Toyota Hilux Crew Cab.jpg
מאפיינים כלליים
נקרא גם ויגו
יצרן טויוטה
שנות ייצור 1968 - היום
סיווג טנדר
משקל 2,730
מפרט טכני
מנוע בנזין, מנוע דיזל
הילוכים ידני/אוטומט
צריכת דלק 12 קילומטר לליטר
קיבולת מכל דלק 80 ליטר

טויוטה היילקס - הוא טנדר מתוצרת טויוטה הנמכר החל משנת 1968, הרכב משמש לצורכי תעשייה, הובלה ונמצא בשימוש רחב על ידי כוחות צבאים ומילציות בשל עמידתו הרבה.

מוניטין

לטויטה היילקס מונטין של רכב חזק ובלתי שביר המסוגל לעבוד בכל תנאי שטח ובכל מצב, ברבות השנים ארגוני מילציה וארגוני מורדים השתמשו ברכב לשימושים צבאים כגון ירי במכונת ירייה המותקנת על חלקו האחורי של הרכב ושינוע כוחות בתנאי שטח קשיים[1], בשנת 2010 במסגרת תוכנית הטלווזיה של הBBC טופ גיר ניסה צוות התוכנית להרוס ככל האפשר את הרכב על מנת לבדוק את רמת השרידות שלו, בין השאר הרכב הועמד על בניין רב קומות בעת שהבניין פוצץ, נסע במהירות במדרגות, התנגש בעץ, הוטבע בים ועבר דרך צריף על מנת לרסקו אך לאחר כל הניסוים הרכב הניע ונסע[2]

דגמים

דור ראשון N10 1972–1968

הרכב יוצר לראשונה בשנת 1968 כדגם בעל 2 דלתות וכלל מנועי בנזין בגודל 1.5, 1.6, 1.9 ו-2.0 ליטר ובעל תיבה ידנית של 4 הילוכים.

היילקס דגם N10 1968-1972

דור שני N20 1978–1972

הדגם הבא של היילקס הN20 יוצר עם מנועי בנזין בנפח 1.6, 2.0 ו-2.2 ליטר שהיו מעט גדולים יותר מן הדגם הקודם, בדגם זה התווסף הילוך חמישי.

הילקס N20 מודל 1976 עם שטח מטען שטוח

דור שלישי N30, N40 1983–1978

הדור שלישי של ההיילס שווק לשוק האמריקאי ולראשונה יוצר כרכב בעל 4 דלתות וחמישה מושבים, הדגם יצר לראשונה בנוסף למנועי הבנזין בנפח 1.6, 1.8, 2.0, 2.2 ו-2.4 ליטר גם מנוע דיזל בנפח 2.2 עם הילוכים אוטומטים בעלי 3 הילוכים.

היילקס בעל 4 דלתות מודל 1982

דור רביעי 1983–1988 דגמים N50, N60, N70

בדגם זה שווק גם דגם בעל אפשרות להלבשת ארגז על החלק האחורי של הרכבב ובכך ליצור תא מטען סגור. מספר הדגמים והאפשרויות הורחבו והרכב נמכר בגרסאות של 2 ו-4 דלתות, בנפחי מנוע 1.6, 2.0, 2.4, 3.0 בנזין, 2.4 עם מנוע טורבו בנזין ו-2.2, 2.4 עם מנוע דיזל ו-2.4 מנוע טורבו דיזל. כמו כן נוסף דגם אוטומטי בעל 4 הילוכים בנוסף לדגמים הידניים בעלי 4 ו-5 הילוכים.

היילקס בעל ארגז סגור לציוד 1983 -1988

דור חמישי N80 N90, N100, N110 1997–1988

הדור החמישי של הרכב הסב את דרכו מרכב עבודה בלבד לרכב אשר מסוגל לעבור לשטח, יוצרו מספר דגמים ארוכים וגבוהים ומספר דגמים בעלי 2 דלתות ו-5 מושבים בשיטת כיסא מתקפל. הרכב יוצר עם מנועי בנזין בנפח 1.6, 2.4 ו-3.0 ומנועי דיזל 2.4 ו-2.8 בתיבות הילוכים ידניות של 5 הילוכים ובתיבה אוטומטית של 4 הילוכים.

היילקס מאורך עם הגבהה

דור שישי N140, N150, N160, N170; 2005–1996

זהו הדור האחרון שיוצר ביפן ולשוק היפני, הדור השישי התאפיין במתיחת פנים של הרכב והגדלתו, הרכב שווק עם מנועי בנזין 2.0, 2.4, 2.7 ו-3.4 מנועי טורבו דיזל 2.4 ו-2.5 ומנועי דיזל 2.8 ו-3.0 בדגמים אלה שווקו גם רכבי מעט ספורטיביים עם התאמה לנסיעה מהירה.

N170 ספורטיבי חמישה מקומות בעל שתי דלתות

דור שביעי AN10, AN20, AN30; 2015–2004

לאחר סיום היצור ביפן הועבר מרכז היצור של הילקס לתאילנד שם הוסב לשימוש נוסף כמונית וכרכב מנהלה עקב יכולת הסחיבה הרבה שלו. בדור השביעי הרכב יוצר במספר דגמים בהם רכב בעל 2 או 4 מושבים בעל הנעה קדמית ואחורית 4*4, רכב בעל הנעה קדמית 2*4, כלי רכב בעלי תיבת הילוכים ידנית בעלתי 5 הילוכים או תיבות אוטומטיות בעלות 4 ו-5 הילוכים, נפחי המנוע בדגמים אלו הם: בנזין 2.0, 2.7 ו-4.0 ודיזל 2.5 ו-3.0.

מבט אל פנים הרכב של היילקס 2006 אוטומטי בעל הנעה כפולה 4*4

הדור השמיני AN120, AN130 2018–2015

בדור השמיני עבר הרכב מתיחת פנים נוספת אשר העניקה לו מראה עגול יותר ומודרי בניגוד לדגמים הקודמים בהם היה ההילקס בנוי בצורה דמוית קופסה. בדגם זה שונתה תיבת ההילוכים כאשר התיבה הידנית הועברה ל6 הילכוים במקום חמש והתיבה האוטומטית נמכרה בדגמים של 5 ו-6 הילוכים. כמו קודמיו גם הדור השמיני נמכר בגרסאות שונות ונפחים שונים, מנועי בנזין: 2.0, 2.7 ו-4.0 ודיזל 2.4, 2.5, 2.8 ו-3.0 .


קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מערכת פזם,לא רק דאעש: טויוטה היילקס הוא הרכב המועדף על ארגוני הטרור, פז"ם, 11 ביוני 2017
  2. ^ טופ גיר ביוטיוב,הורגים את ההילקס, להרוג את הטויוטה, 28 בספטמבר 2010, (באנגלית)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0