טיוטה:פדיון הבן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מיהו בכור

כדי שתינוק יכנס בגדר "בכור" החייב בפדיון הבן, צריך שהתקיימו בו התנאים הבאים:

  • הוא הבכור לאמו;
  • הוא הראשון שיצא דרך הרחם;
  • הוא זכר גמור;
  • הוא בר-קיימא;

בכור

הבכור שחייב בפדיון הוא התינוק הראשון שנולד, ואפילו אם כל התינוקות שלפניו היו נפלים. אבל אם הקודמים היו מסוג נפל שאין אמו טמאת לידה, כגון וולד שאין בו ריקום איברים, הבא אחריו חייב בפדיון[1].

נפל בתוך מ' יום וודאי לא היה בו ריקום איברים[2], ואחרי ג' חדשי הריון ("הוכר עוברה") וודאי היה בו ריקום איברים[3]; בין יום מ' יום לג' חודשים צריך לבדוק את צורת הוולד אם יש בו ריקום איברים. שי אומרים שבדיקה זה צריכה להיעשות דווקא על ידי מומחים בעניין[4], ויש שהצריכו גם מורה הוראה[5], אך יש הסבורים שאין צורך בבקיאות רק שהריקום צריך להיות דבר הניכר לעין[6]. ואף בזמן הזה ניתן לבדוק זאת, למרות שנפסק ש"אין אנו בקיאים" בצורת נפלים לעניין טומאת לידה, כי זה נאמר רק משום חומרת איסור נידה, אבל אין לפטור הבא אחריו מפדיון הבן שהוא חיוב ממון[7].

ובספק איזה סוג נפל היה, יש אומרים שמעמידים אשה על חזקתה שלא נפתח רחמה, והנפל בחזקת שלא נתרקמו איבריו, והבא אחריו הוא בכור לפדיון[8]; ויש אומרים שכיוון רוב ההפלות הם וולד מרוקם הן מפילות יש כאן רוב נגד חזקה, ואין להוציא ממון מספק, ולפיכך פטור מפדיון[9].

תינוק שנולד אחר נפל פטור אף אם הנפל יצא מחותך[10], אלא שנחלקו הפוסקים אם הראש מחותך, אם הוא פוטר את הבא[11], או לא[12]. אם הנפל הוצא בניתוח קיסרי נחלקו הפוסקים, יש אומרים שהנולד אחריו הוא כבכור[13]; ויש אומרים שהשני פטור[14]. אם העיבורים הקודמים היו מחוץ לרחם (בשחלות או בחצוצרות), אין הבא אחריו פטור מפדיון בכל אופן[15].

פטר רחם

המצווה חלה רק על "פטר רחם", כלומר תינוק שנולד דרך הרחם ולא בניתוח קיסרי[16]. התינוק צריך לצאת דרך הרחם כשיעור שמגדיר אותו בהלכה כ"ילוד", ואז הוא חייב בפדיון אף אם לבסוף נדרש לנתח[17].

יש פוסקים שאם היה חציצה בין התינוק לרחם בלידה הוא ספק בכור ("איבעא דלא אפשטא") כפי שנפסק לגבי בכור בהמה[18], ולפיכך דנו לגבי תינוק שהוצא מהרחם בעזרת מלקחיים[19]. לעומתם יש הסוברים שבבכור אדם אין כלל דין חציצה[20].

חריגות אחרות בלידה אינו משפיעים על הגדרת "פטר רחם"[21], כגון הוצאה בעזרת שולפן-ריק[22], או הוצרכו להרחיב את פתח הנרתיק במספרים (episiotomy)[23].

זכר

רק בכור זכר חייב בפדיון. בכור שהוא טומטום, דהיינו ספק נקבה הוא, והוא פטור מפדיון כי המוציא מחברו עליו הראיה[24]. אם נקרע ונמצא זכר תוך ל' יום האב חייב בפדיון, ולאחר ל' יום הבן חייב לפדות את עצמו כשיגדיל[25].

בן קיימא

בכור שאינו יכול להתקיים (נפל) פטור מפדיון הבן, אפיילו הוא עדיין חי ביום ל"א. בזמננו שיכולים להחיות פגים באינקובטור הם חייבים בפדיון הבן אם חיו יותר מל"א יום. אלא שיש אומרים שצריך להמתין ל' יום אחר שיצא מהאינקובטור, שאז נגמר עיבורו, ואז יכולים לפדותו[26]. אולם תינוק שנולד בזמנו כרגיל יש לפדותו בזמנו אף אם הוא נמצא באינקובטור[27].

תינוק שנעשה טריפה תוך ל' יום פטור מפדיון הבן[28]. כמה ראשונים חילקו בין תינוק שנולד כטריפה, שחייב בפדיון אם חי עד יום ל"א, לבין תינוק שנעשה טריפה לאחר לידתו, שפטור[29]. ונחלקו הפוסקים לגבי מי שמוגדר להלכה כטריפה רק שבפועל שיכולים לחיות כך שנים רבות, אם הוא פטור[30] או חייב.[31]. במחלוקת זה תלוי דין תינוק שתחבו לו מחט בלבו ונתרפא או שעשו לו ניתוח במעיו והבריא[32]. אולם אף הפוטרים כתבו שיפדה אותו בלא ברכה ובמתנה על מנת להחזיר[33].

אבל בכור שחולה באופן שאינו מוגדר כטריפה חייב, ופודין בכור כזה בזמנו ואין צריך להמתין עד שיצא מכלל סכנה[34]. וחייב בפדיון אפילו הוא חולה מסוכן שמשערים שהוא ימות מהמחלה לאחר ל', ואפילו כבר היה גוסס[35]. אבל יש אומרים שבכור כזה, שברור תוך ל' שהוא עומד למות, פטור מפדיון, ויפדו אותו בלא ברכה ובמתנה על מנת להחזיר[36].

בכור בתאומים

כשנולדים תאומים מי שמוציא ראשו תחילה הוא הבכור, ואף אם החזיר את ראשו, והשני נולד לבסוף ראשון[37], והמיילדת נאמנת על כך[38]. וגם אם הראשון היה נפל הבא אחריו אינו חייב בפדיון[39]. ונחלקו הפוסקים אם הראשון היה בן שמונה מת ואחר שיצא ראשו חזר ונכנס, אם השני חייב בפדיון הבן[40], או שאין לחלק בין חי או מת[41].

כשיש ספק מי יצא ראשון, כך שיש צד האב פטור לגמרי, אז אין פודים את הבכור כי המוציא מחברו עליו הראיה. כגון שנולדו זכר (או כמה זכרים[42]) ונקבה, או שני זכרים ומת אחד מהם בתוך ל' יום, ולא ידוע מי יצא ראשון[43]. אבל בכל מקרה היה חייב, חייב לפדות מן הכהן אחד מהם, אף על פי שאין ידוע איזה מהם הוא הבכור[44].

בכור מת

בכור שמת או נהרג תוך ל' יום פטור מפדיון, ואפילו היה ידוע שכלו לו חודשיו[45]. אבל אם מת לאחר ל' יום חייב האב לפדותו[46] משום שכבר נשתעבדו נכסי האב למצווה זו עוד בחיי הבן[47]. והפדיון צריך להיות קודם הקבורה, אבל אף אם כבר קברו אותו לא נפטר האב מהחיוב[48].

כאשר פודים בכור לאחר מותו, יברך האב על "על פדיון בכורי ישראל"[49], היינו שלא יברך "על פדיון הבן", או "על פדיון בכור", שלשון זו משמע שהבכור עדיין חי. ולעניין ברכת שהחיינו נחלקו הפוסקים: יש אומרים שיברך[50], יש שהסתפקו אם יברך[51], ויש שהכריעו שלא יברך[52]. וכשפודה את הבכור המת אומר לכהן: "בני בכורי שילדה לי אשתי מת ושבק חיים לכל ישראל, הילך חמש סלעים שנתחייבתי ליתן לכהן בפדיונו"[53], והכהן נוטל את כסף הפדיון, ואומר: "כסף זה בפדיון בנך בכורך שבקבר", ומברך את האב (ולא את הבן), ואומר שהשם יברכהו ויקיים בו מקראות של ברכה[54].

האב רשאי לעשות סעודה לכבוד פדיון בכורו המת לאחר שבעת ימי האבלות, וסעודה זו היא סעודת מצווה[55], ומכל מקום יפדה את הבן הנפטר מיד, אף על פי שאת הסעודה יעכב עד אחרי שבעת ימי האבלות[56].

מילה ופדיון הבן

מילה קודם לפדיון הבן, ולכן בכור שנדחתה מילתו עקב חולי והבריא ביום שלושים ואחד, צריך למול קודם ואחר כך לפדותו[57]. אבל הוא עדיין חולה ביום ל"א, אין להשהות את הפדיון עד שיהיה ראוי למילה, רק פודין אותו בזמנו ומלים אותו כשבריא[58], ואפילו אם פדיון הבן נדחה מזמנו, כגון שחל יום שלושים ואחד בשבת ונדחה ליום ראשון[59].



דינים הנוגעים לאב

אב אילם, ששומע ואינו מדבר חייב לפדות את בנו, ואחר יברך במקומו את ברכת הפדיון[60]. ולעניין ברכת שהחיינו - יש מי שכתב, שעדיף שאחר יקח פרי חדש או בגד חדש, ויברך שהחיינו במקום האב[61]; ויש מי שכתב, שהכהן יברך שהחיינו[62].

לידה לאחר הזרעה מלאכותית והפריה חוץ-גופית תינוק בכור לאם ישראלית, שנולד לאחר הזרעה מלאכותית, או לאחר הפריה חוץ-גופית - יש מי שכתב, שאביו חייב בפדיונו כרגיל ובברכה[63]; ויש מי שכתב, שיעשו את פדיון הבן בלא ברכה, ועדיף שיעשה הפדיון בשליחות בית דין, שימנה את האיש לעשות בשמם את הפדיון[64].

אם האם היא כהנת או לוויה, אף אם נזרעה שלא מבעלה, לא נתחללה, ופוטרת את בנה[65].

אם לא ידוע מי האב, הבן עצמו חייב לפדות את עצמו כשיגדל, ועדיף שבית דין יפדוהו בקטנותו על ידי זיכוי[66].

ספק עקרות האיש איש שנבדק ונאמר לו שאינו ראוי להוליד, ובא על אשתו ונולד בן בכור, אין מטילים ספק באבהותו לעניין פדיון הבן[67].

דין פדיון הבן באב חרש ראה ערך חרש

גוסס או שוטה אב שמינה שליח לפדות את בנו, וכשהגיע זמן הפדיון היה האב גוסס או שנשתטה - יש אומרים, שעדיין שליחותו עליו, ויכול השליח לפדות את הבן; ויש אומרים, שבטלה השליחות, ואינו יכול לפדותו[68].

אב מאמץ המאמץ תינוק, אם ברור שהוא בכור לאמו הביולוגית, וברור שלא נפדה, יש מי שכתב, שהאב המאמץ חייב לפדותו בברכה, אפילו אם יש ספקות כגון שמא הפילה אמו ילד קודם, או שמא האם בת כהן או בת לוי[69].

דינים הנוגעים לכהן

כהן בעל מום מותר לפדות אצלו בכור[70].

כהן סומא מותר לפדות את הבכור[71].

כהן שהוא פצוע דכא או כרות שפכה יש אומרים, שמותר לפדות אצלו את הבכור[72]; ויש אומרים, שאין פודים אצלו, ומכל מקום בספק פצוע דכא מותר לפדות[73].

כהן שהוא טומטום או אנדרוגינוס ספק אם אפשר לפדות בכור אצלו[74].

  1. בבלי בכורות מו א; רמב"ם בכורים יא יד; טושו"ע יו"ד שה כב-כג.
  2. שו"ת ישכיל עבדי ח"ח חיו"ד סי' לו אות ב; רבי שלמה זלמן אויערבאך, הובאו דבריו בנשמת אברהם חיו"ד סי' שה סק"ד.
  3. שו"ת נודע ביהודה תניניא חלק יו"ד סי' קפח; שו"ת חתם סופר חלק יו"ד סי' רצט; שו"ת מהר"ם שיק חיו"ד סי' שה.
  4. שו"ת חכם צבי סימן קד; שו"ת שבות יעקב ח"א סי' פג; הגהות אמרי ברוך יו"ד סי' שה; הגהות יד שאול שם; שו"ת אבני נזר חלק יו"ד סימן שצז-שצח.
  5. בית מאיר על יו"ד סי' שה.
  6. מהרי"ק שורש קמב; רמ"א יו"ד שה כג; שו"ת מהר"י קצבי סי' ה; שו"ת נודע ביהודה תניניא חיו"ד סי' קפח; שו"ת שאילת יעבץ ח"א סי' עט; שו"ת מהר"ש איגר חיו"ד סי' מא; שו"ת חת"ס חיו"ד סי' רצט; שו"ת יביע אומר ח"ו יו"ד סימן כו.
  7. כנסת הגדולה יו"ד שה כב; מהרי"ט אלגאזי בכורות פ"ח סוף אות ס.
  8. מהרי"ק שורש קמב (הובאו דבריו בב"י בדק הבית סי' שה; דרכי משה יו"ד סי' שה אות יג); רמ"א יו"ד שה כג; כנסת הגדולה בהגהות הטור שם אות כו; שו"ת מהר"י קצבי סי' ה; שו"ת דרכי נועם חיו"ד סי' יג; שו"ת נודע ביהודה תניניא יו"ד סי' קפח; שו"ת שאילת יעבץ ח"א סי' מט, ובמגדל עוז פלג א אות כה; שו"ת הגר"ש איגר חיו"ד סי' מא; שו"ת חיים שאל ח"ב סי' יז; שו"ת שער המים סי' ג; שו"ת נשמת כל חי סי' סג; שו"ת ראש משביר חיו"ד סי' כא; שו"ת תעלומות לב ח"ג ד' צט ע"ג; שו"ת ערוגת הבושם חיו"ד סי' רלו; שו"ת ישמח לבב חיו"ד סי' מד; ערוך השולחן יו"ד שה סו; שו"ת שואל ונשאל חיו"ד סי' קכח.
  9. שו"ת חכם צבי סי' קד; שו"ת שבות יעקב ח"א סי' פג; מהרי"ט אלגאזי בכורות פ"ח סוף אות ס; שו"ת חתם סופר יו"ד סי' קצט; שו"ת דברי חיים ח"ב חיו"ד סי' קיג; שו"ת תשובה מאהבה סי' יח; שו"ת מהר"ם שיק חיו"ד סי' שה; שו"ת עמק שאלה חיו"ד סי' פא; שו"ת יהודה יעלה אבהע"ז סי' רסד אות ב; הגהות ברוך טעם יו"ד סי' שה; הגהות יד שאול יו"ד סי' שה; שו"ת אבני נזר חיו"ד סי' שצז-שצח; שו"ת בית דוד (טעביל) סי' כד; שו"ת מהרי"א הלוי סי' קכא; שו"ת ישועות מלכו חיו"ד סי' ס; שו"ת נודע בשערים מהדו"ת חיו"ד סי' טו; שו"ת מהר"ש איגר חיו"ד סי' מא; שו"ת בנין עולם חיו"ד סי' נח; שו"ת דברי חיים חיו"ד סי' נב; שו"ת לחם שערים סי' ע; שו"ת יד הלוי חיו"ד סי' קצב; שו"ת דברי מלכיאל ח"ו סי' כ; שו"ת יביע אומר ח"ו חיו"ד סי' כו; תשובות והנהגות ח"ב סי' תקעא. לשיטה זו אין מחלוקת עקרונית בין המהרי"ק וסיעתו לבין החכ"צ וסיעתו. אמנם יש מהפוסקים שחייבו הבא אחריו בפדיון גם בספק ריקום של הראשון - ראה שו"ת נוב"י שם; שו"ת כתב סופר חיו"ד סי' קמט; שו"ת דרכי נועם סי' יג; תפארת למשה על יו"ד סי' שה.
  10. בבלי בכורות מו א; רמב"ם בכורים יא טו; טושו"ע יו"ד שה כב-כג.
  11. רש"י בכורות מו א ד"ה מחותך; ר"י קורקוס על רמב"ם בכורים יא טו. וראה מהרי"ט אלגאזי שם. וראה נידה כט א, שעניין זה הוא מחלוקת אמוראים.
  12. רמב"ם איסורי ביאה י ו; טושו"ע יו"ד קצד י (לעניין טומאת לידה). וראה מהרי"ט אלגאזי שם אות סג. וראה עוד בשו"ת פנים מאירות ח"א סי' ז; ביאור הגר"א יו"ד סי' שה סקל"ח.
  13. חי' רעק"א על ט"ז יו"ד סי' שה סק"כ; סדרי טהרה על מס' נידה ד' כו; שו"ת הר צבי חיו"ד סי' רמט. והיינו, שדווקא יוצא דופן בן קיימא, או נפל שאינו בר-קיימא שנולד בדרך רגילה פוטרים את הבא אחריהם, אבל אם מצטרפים שני הדברים, גם נפל וגם יוצא דופן, אינו פוטר את הבא אחריו.
  14. מהרש"א נידה כו א; סדרי טהרה יו"ד סי' קצד סקכ"ז (וסותר לחידושיו על נידה - ראה הע' קודמת); חי' הרי"ם על יו"ד סי' שה סכ"ד; שו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' נ (ובוודאי אם הראשון חי זמן קצר ואחר מת, עיי"ש); ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב סי' שה סקי"ט. וראה עוד בחדרי דעה יו"ד סי' שה סע' כד; נמוקי רי"ב שם בט"ז סק"כ. וראה במהרי"ט אלגאזי בבלי בכורות פ"ב אות כד, שנשאר בספק בדין זה, אם כי דן בנקיבה נפל שיצאה דרך הדופן, ולא ברור אם מסתפק גם בזכר באותם תנאים.
  15. שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' רלט; הגרי"י נויבירט, הובאו דבריו בנשמת אברהם חיו"ד סי' שה סק"ה. וראה שו"ת משנה הלכות ח"ז סי' קצט.
  16. בבלי בכורות מז ב, מחלוקת; רמב"ם בכורים יא טז, ונחלות ב יא; טושו"ע יו"ד שה כד.
  17. שו"ת עטרת משה חיו"ד ח"ב סי' ריט אות ב; שו"ת חשב האפוד ח"ב סי' קנ.
  18. ראה בבלי חולין ע א; רמב"ם בכורות ד יז; רא"ש בכורות ט ב; טור יו"ד סי' שטו.
  19. שו"ת חלקת יואב מהדו"ק סי' כו; שו"ת אבני נזר חיו"ד סי' שצא-שצד; שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' מא; שו"ת שאילת משה חיו"ד סי' לו; שו"ת מהר"ש ענגיל ח"ד סי' ט;שו"ת לבושי מרדכי שם; שו"ת מהרש"ם ח"ג במפתחות לחחו"מ בסוף.
  20. שו"ת אגרות משה חיו"ד ח"ג סי' קכה; שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' תרסה; שו"ת לבושי מרדכי שם; שו"ת חבצלת השרון מהדו"ת סי' נו. אמנם ראה בשו"ת אגרות משה חיו"ד ח"ג סי' צו. וראה עוד באנציקלופדיה תלמודית, כרך יז, ע' חציצה, עמ' קכח-קל.
  21. שו"ת מהר"ש ענגיל ח"ד סי' ט.
  22. ס' אוצר פדיון הבן, פ"א הע' מו, בשם מורי הוראה בזמנינו; ס' פדיון הבן כהלכתו פ"ב סכ"ג, ובהע' 56 שם; ילקוט יוסף ובע שמחות ח"ב סי' שה סע' כב.
  23. זוכר הברית סי' ז סכ"ב; אות שלום סי' רסו סק"ח; שו"ת הר צבי חיו"ד סי' רמח; ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב סי' שה סע' כא.
  24. מנ"ח מ' שצב; אור שמח בכורים פי"א. וראה עוד בדין פדיון הבן בטומטום בס' אות ברית סי' רסב סק"ד; שו"ת יהודה יעלה חיו"ד סוסי' רסה.
  25. אות ברית סי' רסב סק"ד; ליקוטי פנחס סק"י ד"ה ואם.
  26. הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בנשמת אברהם חיו"ד סי' שה סק"ב, ובס' אוצר פדיון הבן פ"ג הע' לב; הגר"ש ואזנר, הובאו דבריו בס' פדיון הבן כהלכתו, עמ' תמט; שו"ת מעשה חושב ח"ד סי' מ; שו"ת יביע אומר ח"ט חיו"ד סי' לז. וראה עוד מאמרו של הרב נ. גוטל, אור המזרח, קלג, עמ' 121 ואילך, שאפילו בתינוק שכלו חודשיו יש להמתין שלושים יום אחרי שיצא מהאינקובטור, עיי"ש בשם כמה פוסקים. ומאידך ראה מאמרו של הרב נ.א. רבינוביץ, הדרום לה ניסן תשל"ב עמ' 125, שחייב בפדיון מיד כשיצא מהאינקובטור, אם כבר עברו שלושים יום מלידתו. וראה עוד בנידון בשו"ת תשובות והנהגות ח"ג סי' של, וח"ד סי' רמג; ילקוט יוסף, שובע שמחות ח"ב סי' שה סקכ"ד.
  27. שו"ת חלקת יעקב ח"ג סי' קט; שו"ת ציץ אליעזר ח"ט סי' כח סוסק"ח; שו"ת באר משה ח"א סי' סד; שו"ת באר שרים ח"א סי' עה.
  28. ב"ק יא ב, וראה שם מחלוקת רש"י ותוס'; רמב"ם בכורים יא יז; טושו"ע יו"ד שה יב.
  29. מאירי ב"ק יא ב, בשם גדולי קדמונינו; ס' ההשלמה, ב"ק שם אות ט; צפנת פענח על הרמב"ם הל' מתנות עניים, עמ' 118; קובץ על יד על רמב"ם ביכורים יא יז.
  30. רא"ש ב"ק שם סי' יב; ש"ך יו"ד שה סקט"ז; חכמת אדם קנ יא. ובספק טריפה כתב בש"ך שם, שאם חי י"ב חודש יצא מכלל ספק טריפה וחייב, אבל ביד אברהם יו"ד שם כתב שפטור.
  31. הגה' יד שאול על הש"ך יו"ד סי' שה סקט"ז, ובהסכמתו לשו"ת שבות יעקב; יעב"ץ, מגדול עוז, דיני פדיון הבן ברכת הורי פלג א אות ל; הנ"ל, סדור בית יעקב הל' פדיון בכור אות ו; כלי חמדה עה"ת פר' במדבר סוף אות ב.
  32. שו"ת ציץ אליעזר חט"ז סי' לב; הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בנשמת אברהם חיו"ד סי' שה סק"ג. וראה עוד תשובות והנהגות ח"ב סי' תקעה.
  33. שו"ת באר משה ח"ח סי' קכא; שו"ת שו"ת מנחת יצחק ח"ז סי' צט.
  34. שו"ת טוטו"ד מהדו"ג ח"ב סי' קכט.
  35. ש"ש ב"ק פ"א סי' ל; מגדל עוז דיני פדיון הבן ברכת הורי פלג ג אות כב; שו"ת שערי דעה ח"א סי' עא; שו"ת טוטו"ד מהדו"ג ח"ב סי' קכט. וראה חי' רעק"א יו"ד סי' שה סי"ב, שהסתפק בגוסס בידי אדם.
  36. שו"ת האלף לך שלמה חיו"ד סי' רפה; שו"ת מהרי"א הלוי ח"א סי' לח; שו"ת אבן יקרה חיו"ד סי' נג. וראה בלקוטי פנחס סקע"א.
  37. טושו"ע שם כב. וראה לעיל הע' 10-9, בעניין הגדרת הלידה.
  38. ערוה"ש יו"ד שה סז.
  39. בבלי בכורות מו א, מחלוקת; רמב"ם בכורים יא יד; טושו"ע יו"ד שה כב-כג.
  40. טושו"ע שם. וראה הגה' רעק"א שם; סדרי טהרה יו"ד סי' קצד סקכ"ג.
  41. ביאור הגר"א יו"ד שם סקל"ט. וראה עוד בשו"ת פנים מאירות ח"א סי' ז; הגה' רעק"א יו"ד שה כג; שו"ת בנין ציון ח"א סי' קו, וסי' קל; ערוה"ש יו"ד שה סד. וראה עוד בע' השתנות הטבעים הע' 58 ואילך, וע' ילוד הע' 359 ואילך, שבזמננו אין דנים דין בן ח'.
  42. שו"ת ישכיל עבדי ח"ה חיו"ד סי' כז אות ח. וראה ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב סי' שה סקכ"ט.
  43. רש"י בכורות מח א ד"ה האב.
  44. בבלי בכורות מח א; רמב"ם בכורים יא כ; טושו"ע יו"ד שה כה. וראה שם, עוד חילוקי מצבים של לידות שונות לנשים שונות. וראה משל"מ ביכורים יא כ-ל - סיכום המצבים השונים.
  45. בבלי בכורות מט א; רמב"ם בכורים יא יז; טושו"ע יו"ד שה יב.
  46. בבלי בכורות מט א, מחלוקת; רמב"ם וטושו"ע שם.
  47. ברכת שמואל, קידושין סי' יח.
  48. שו"ת הרדב"ז מכת"י סי' קפז.
  49. המאירי בבלי פסחים קכא ב.
  50. יש"ש בבלי קידושין פ"א סי' נד, בשם הר"ן.
  51. תוס' בכורות מט א ד"ה לאחר; רא"ש בכורות שם.
  52. מהרי"ק שורש מט אות ב; רמ"א יו"ד שם; ערוה"ש שם מז. וראה עוד בש"ך שם סקי"ז.
  53. סדר פדיון הבן למהרי"ל, בהגהות והוספות שם.
  54. ראה מאירי פסחים קכא ב.
  55. יש"ש בבלי קידושין פ"א סי' נד.
  56. אות ברית סקי"ח.
  57. שו"ת מהראנ"ח סי' עט; ש"ך יו"ד סי' שה סקי"ב; ברכ"י יו"ד סי' רסב ס"ב; חכמת אדם קנ י. וראה עוד בשו"ת חת"ס חיו"ד סי' ש; שו"ת בית אפרים חאו"ח סי' סב; שו"ת פני מבין חיו"ד סי' רכג; שו"ת דברי מלכיאל ח"א סי' יז אות לב ואילך; שו"ת יביע אומר ח"ו חיו"ד סי' כה.
  58. שו"ת ב"ח החדשות סי' נ; שו"ת דבר שמואל סוסי' קצב; פחד יצחק, ע' מילה קודמת; שו"ת צמח צדק (קרוכמל) סי' קכח; שו"ת חיים שאל ח"א סי' לא, ובשיורי ברכה יו"ד סי' רסב ס"ב; שו"ת פרי השדה ח"ב סי' מג; שו"ת שיבת ציון סי' נד; שו"ת חת"ס חיו"ד סי' ש; מגדל עוז ברכות הורי פלג ג אות טז; שו"ת טוטו"ד מהדו"ג ח"ב סי' קלד; עיקרי הד"ט סי' לג אות ח; שו"ת אבן יקרה מהדו"ג סי' קע; שו"ת יהודה יעלה חיו"ד סי' רמד, וסי' רסז; שו"ת פני מבין חיו"ד סי' קכג; שו"ת זרע אמת ח"ג סי' קמט; בית לחם יהודה יו"ד סי' שה סק"ה; שו"ת נהרי אפרסמון חיו"ד סי' סא; שו"ת קב חיים סי' נז; שו"ת יד אליהו סי' נד; כלי חמדה עה"ת פר' במדבר ד"ה ע"ד; שו"ת ישכיל עבדי ח"ה חיו"ד סי' כז אות ז; שו"ת יביע אומר ח"ו חיו"ד סי' כה; שו"ת משברי ים לאאמו"ר סי' נד. אמנם בס' חמודי דניאל סי' שה ס"ל הסיק, שתמיד יש להקדים מילה, ולכן יש להמתין עד שיבריא, ואז ימולו אותו, ורק אחר כך יפדוהו; וכן בס' יוסף אומץ, דיני פדיון הבן, הביא שחכמי פרנקפורט בזמנו הכריעו להמתין עם הפדיון עד לאחר המילה, שהיתה יותר מחדשיים אחר הלידה, וכן כתב בשו"ת שושנת בנימין ח"א סי' כח, בשם רבני ג'רבא.
  59. שו"ת אבן יקרה מהדו"ג סי' קע; ברית אבות סי' ט אות טז.
  60. שו"ת חמדת אפרים חיו"ד סי' מה.
  61. אוצר פדיון הבן פ"ח סי"ב, והע' מ.
  62. שו"ת משנה הלכות ח"ב חיו"ד סי' רלב.
  63. הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בנשמת אברהם ח"ד חאבהע"ז סי' א סק"ב.
  64. שו"ת ציץ אליעזר חכ"ב סי' נה.
  65. שו"ת שבט הלוי ח"ג סי' קעו. וראה עוד שו"ת ריב"א סי' קמח; שו"ת יהודה יעלה חיו"ד סי' רסד; שו"ת משנה הלכות ח"ז סי' קצט.
  66. שו"ת שבט הלוי שם; שו"ת משנה הלכות ח"ב סי' קלג; ילקוט יוסף שובע שמחות ח"ב סי' שה סע' כג. ואם נולד בהזרעה מלאכותית מגוי - ראה ע' הזרעה מלאכותית הע' 159.
  67. שו"ת משנה הלכות ח"ז סי' קצט.
  68. ראה ס' פדיון הבן כהלכתו, פ"ז סמ"ה, על פי מחלוקת הרמב"ם גירושין ב טו, והטור אבהע"ז סי' קכא. וראה שם סמ"ז, אם נתן דמי פדיון בתוך שלושים על מנת שיחול הפדיון לאחר שלושים, וכשהגיע זמן הפדיון נשתטה האב, או שהיה גוסס - אם הבן פדוי או לא.
  69. הרב ש. דוד, תחומין, כא, תשס"א, עמ' 392 ואילך.
  70. ליקוטי פנחס סק"י. וראה להלן במומים מיוחדים.
  71. ראה ע' עִוֵּר הע' 314.
  72. מנ"ח מ' תקו. וראה דרכ"ת סי' סא סקל"ו.
  73. שו"ת חלקת יואב מהדו"ק חאבהע"ז סי' ג. והוא תלוי במחלוקת הח"מ והבית מאיר אבהע"ז סי' ה סק"א, אם כהן שהוא פצוע דכא אין לו כלל קדושת כהונה והוא כזר, או שרק נתחלל מקדושת הזיווג. וראה בפרמ"ג או"ח סי' קלה במשב"ז סק"ח. וראה עוד בס' פדיון הבן כהלכתו פ"ה הע' 30-29.
  74. מנ"ח מ' שצב.