טרנסובסטנציאציה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

טְרַנְסוּבְּסְטַנְצִיאַצְיָה או הוֹחָדָה בהעתקת המושג לעברית, היא הכינוי לתאוריה שאמורה ליישב את המציאות הנראית, עם האמונה הנוצרית-קתולית שהמאכל והיין נהפכים לדם ובשר אלילי של אותו האיש בטקס האוכריסטיה. הטרנסובסטנציאציה קובעת שלמרות שאין כל שינוי מציאותי, 'החלפה וההמרה' כן מתבצעת אך היא בלתי נראית. עם הגישה הרציונלית והמציאותית שהתפתחה אצל העמים במהלך השנים, נוצר צורך דחוף לבאר להמון המאמינים את המציאות המכחישה את אמונתם האלילית, בדבר הפיכת מיני מאכל לעצם גופו של אותו האיש. ההמון ראה לנגד עיניו את המאכל נשאר עם צורתו הטבעית, ודרש הסבר לכך. במהלך ימי הביניים הומצאה הטרנסובסטנציאציה, שטוענת למציאות בלתי נראית. הכנסייה גם רואה בפרשנות זו לסעודה האחרונה את ההגנה הטובה ביותר בפני הפרשנויות אותן היא אינה ששה לאמץ. מצד אחד היא שוללת את הפרשנות שהלחם והיין הם רק ביטוי סמלי לגופו ודמו של אותו האיש ומלמדת ששינוי המהות הוא כן אמיתי. מצד שני היא שוללת את הפרשנות הקניבליסטית לפיה במהלך הטקס אוכלים את גופו ודמו של אותו האיש. ולכן פרשנות זו טוענת, שהמציאות האמיתית המטא-פיזית של אותו האיש קיימת ומשתתפת בטקס, אך לא מציאותו. המילה טרנסובסטנציאציה עצמה לא מופיעה באף אחד מכתבי ה"קודש" הנוצריים.

חילוקי הדעות על הטרנסובסטנציאציה

הנצרות האורתודוקסית, הנצרות האוריינטלית והנצרות הקתולית, שמייצגות כשני שלישים מהנצרות, אכן מאמינות שהמאכל בטקס האוכריסטיה — הופך ממש לגופו ודמו. הנצרות פרוטסטנטית שדוגלת בהסמכות על הטקסטים בעצמם, לא מקבלת את דבריו של אותו האיש כפשוטם, וטוענת שהדבר דומה להרבה מהתיאורים בכתבים. הפרוטסטנטים מתיחסים לטקס האוכריסטיה כסמלי בלבד. מרטין לותר מיסד הפרוטסטנטים האמין בתאורית הקונסובסטנציאציה, אשר מאמינה בשתי ממשיות במיני המאכל.

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0