מבצע אירון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מבצע אירון
גשר הרכבת המפוצץ לאחר המבצע
גשר הרכבת המפוצץ לאחר המבצע
תאריכי הסכסוך 1 בדצמבר 1968
קרב לפני פעולת כראמה
מקום דרום ירדן
תוצאה הרס שני גשרים
הצדדים הלוחמים

ישראלישראל ישראל

ירדןירדן ירדן

מפקדים

אל"ם דני מט
רב-סרן דן שומרון סא"ל אריה צידון.

כוחות

35th Brigade IDF.svg צנחנים מגדוד 890 וגדוד 50.
טייסת 124

אבדות

אין

הרס גשרים
שני הרוגים

הכח שפוצץ את גשר הרכבת

מבצע אירון הייתה פשיטה לילית של צה"ל אל שטח ירדן שבוצעה ב-1 בדצמבר 1968, ובמהלכה פוצצו שני גשרים שעליהם עבר הכביש העיקרי ומסילת הברזל בין עמאן לבין עקבה. הפשיטה בוצעה כחצי שנה לאחר פעולת כראמה ונועדה להבהיר לחוסיין מלך ירדן כי ישראל רואה בירדן אחראית לפיגועים של ארגוני הטרור היוצאים משטחה.

רקע

לאחר מלחמת ששת הימים ביצעו ארגוני הטרור שהתבססו בירדן סדרה של פיגועים ותקיפות בשטח ישראל. הפיגועים בוצעו באמצעות חוליות מחבלים שהסתננו דרך הגבול הירדני ואף בירי רקטות קטיושה מתוך שטח ירדן. פעילות ארגוני המחבלים לא נפסקה גם לאחר פעולת כראמה שהייתה פשיטה של צה"ל על בסיסי מחבלים בשטח ירדן שמהם יוצאות חוליות טרור. ב-30 בנובמבר 1968 בוצע פיגוע במפעל האשלג בסדום. הפעם הוחלט בישראל ליזום מבצע שבו היעדים יהיו תשתיות כלכליות של ירדן שימחישו למלך ירדן כי ישראל רואה בישות הירדנית אחראית לפיגועים היוצאים משטחה ותתמרץ את ירדן לנקוט פעילות נגד ארגוני הטרור. למחרת היום, בבוקר ה-1 בדצמבר נתבקשו מפקדי כוחות הצנחנים להיערך לפשיטה שבמהלכה יפוצצו שני גשרים שעליהם הכביש העיקרי בין עמאן בירת ירדן לעקבה באמצעות במטעני חבלה מיוחדים שיונחתו מהאוויר באמצעות מסוקי בל 205 שנקלטו בחיל האוויר חודשים אחדים קודם לכן. המפקדים נתבקשו להכין את כוחותיהם ליציאה כבר באותו הלילה.

הפשיטה

ב-1 בדצמבר 1968 בשעה 16:00 המריאו 12 מסוקי בל 205 החדשים מטייסת החרב המתהפכת ונחתו לצד כביש דימונה-סדום. הלוחמים נאספו לתדריך אחרון וביצעו בדיקות אחרונות על הקרקע. בשעה 19:00 לערך יצא מבנה ראשון של שלושה מסוקים ובו כוח צנחנים אל היעד. לאחר כשלשת רבעי שעה הונחתו הצנחנים סמוך לגשרים. הכוחות נפרשו לצידי הגשר וסימנו לנהגים הירדנים לעצור. אולם התנועה על הכביש הייתה סואנת והנהגים הירדנים המשיכו בנסיעתם על פני הגשר. לנוכח הקושי בעצירת התנועה נקרא לסייע זוג מסוקים נוסף שבהם מפקד סיירת הצנחנים רב-סרן גד נגבי. שני המסוקים ריחפו מעל לכביש וירו לעבר גלגלי המכוניות באמצעות מקלע 0.5 ומא"ג. כתוצאה מהירי נעצרה התנועה ונוצר פקק תנועה משני צידי הגשר שאיפשר את המשך המבצע והבטיח שכוח צבאי ירדני שעלול להישלח יתקשה לנוע אל הגשרים.

פיצוץ גשר הכביש בוצע על ידי כח מגדוד 890 שמנה 22 לוחמים בפיקוד המג"ד דן שומרון, מתוכם 6 לוחמים מפלחה"ן 35 בפיקוד הסמ"פ ויקי לוי. המטענים לפיצוץ גשר הכביש היו 2 מטעני " מזלף" במשקל 500 ק"ג חומר נפץ כל אחד.

פיצוץ גשר הרכבת בוצע בפיקודו של מג"ד 50 אריה צידון (צימל) הכח מנה 8 לוחמים מתוכם 3 לוחמים מפלחה"ן 35 בפיקוד משה לשם (אדלשטין) שהיו אחראים על ביצוע החבלה. המטענים לפיצוץ גשר הרכבת היו מטעני "מזלף " במשקל 250 ק"ג חומר נפץ כל אחד .

הגשר ההרוס לאחר הפיצוץ.jpg

לאור לקחי מבצע "הלם" בו השתמשו במטעני מזלף שהונחו והפעלו ישירות מההליקופטרים והרצון ליעל את תוצאות החבלה. הוחלט להנחית כוחות ולהפעיל את המטענים מהקרקע לאחר שהונחתו על סימון מדויק שבוצע על ידי כוחות החבלה. מטען "מזלף " - הוא מטען חומר נפץ בצורת חבית שבצידו התחתון בנוי בצורת מטען חלול כיפתי.

בשלב זה הוזנקו שלושת המסוקים שעליהם פצצות מיוחדות שיוצרו בישראל שנקראו "פצצות מזלף" שנועדו לפיצוץ הגשרים. המסוקים שעלהם ניתלו הפצצות ריחפו מעל הגשרים והניחו שתי פצצות במשקל 250 ק"ג כל אחת על גשר הרכבת ושתי פצצות במשקל 500 ק"ג על גשר הכביש במקומות שסימנו להם לוחמי פלחה"ן 35 ,שהונחתו במבנה המסוקים הראשון. מרעומי הפצצות הופעלו בהשהייה של שלוש דקות. הפיצוץ מוטט את גשר מסילת הברזל ופגע בגשר שעליו הכביש. לאחר פיצוץ הגשרים הכוחות הועלו למסוקים וחזרו לנקודת הכינוס לצד כביש דימונה-סדום.

ארבעה מסוקים שנועדו לפינוי נפגעים ו"פצצות מזלף" רזרביות נותרו בשטח ההערכות ולא הוזנקו אל היעד.

תוצאות הפשיטה

  • שני גשרים חשובים שעליהם עובר כביש ומסילת ברזל מבירת ירדן לעקבה פוצצו. תיקונם ארך יותר משנה .
  • לצה"ל לא היו נפגעים. נהרגו שני אזרחים סעודיים וארבעה אזרחים נפצעו כתוצאה מהירי לעבר המכוניות שנעו על הגשר.
  • העיתונות העולמית סקרה את המבצע הישראלי ופרסמה תמונות של הגשרים ההרוסים ובכך הגבירה את הלחץ על מלך ירדן לנקוט פעולה כנגד ארגוני הטרור.
  • הרמטכ"ל, חיים בר-לב, העניק לטייסת החרב המתהפכת ציון לשבח על הביצוע, הרמה הטכנית ועל "הדמיון הפורה".

לקריאה נוספת

  • אליעזר (צ'יטה) כהן וצבי לביא, השמים אינם הגבול: סיפורו של חיל-האוויר הישראלי, ספריית מעריב, 1990 עמ' 352–354

קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0