מנוע הקיטור של ואט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מנוע קורה עילית של בולטון אנד ואט ב-Grazebrook Iron Works, נבנה ב-1817.

מנוע הקיטור של ואטאנגלית: Watt steam engine), שהוכנס לשימוש מסחרי ב-1776, נחשב למנוע הקיטור המודרני הראשון ולאחד ממחוללי המהפכה התעשייתית בבריטניה ואחר כך באירופה ובארצות הברית.

ג'יימס ואט לא המציא את מנוע הקיטור, אולם השכלולים והשיפורים שהכניס במנוע הקיטור של ניוקומן, מנוע הקיטור השימושי הראשון (1712), הגדילו את נצילותו בשיעור ניכר והקטינו את תצרוכת הפחם שלו. הודות לו התרחב השימוש במנועי קיטור משאיבת מים במכרות פחם בעיקר, שם היה הפחם זמין וזול, אל מכרות הברזל והמתכות הנוספות, שבלעדיהן לא הייתה המהפכה התעשייתית אפשרית. תרומה חשובה נוספת הייתה התאמת מנוע הקיטור להנעת מכונות; המנוע הרוטטיבי שפיתח ואט האיץ את הקמתם של מפעלי תעשייה כבדה וטקסטיל במקומות שלא היו סמוכים למקור מים להנעת מכונותיהם על ידי גלגלי מים. התפוצה הרחבה של מנוע הקיטור של ואט התאפשרה במידה רבה הודות לשותפות המסחרית המוצלחת שלו עם התעשיין והממציא הבריטי מתיו בולטון (אנ'). חברת "בולטון אנד ואט", שהוקמה ב-1775, הייתה אחת מיצרניות מנועי הקיטור הגדולות ביותר במאה ה-19. ממציאים ומהנדסים אחרים פיתחו עוד בימיו של ואט סוגים חדשים ויעילים יותר של מנועי קיטור בוכנאיים המבוססים על המנוע שפיתח, והשימוש בקיטור התרחב גם להנעת אוניות וקטרים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנוע הקיטור של ואט בוויקישיתוף
Gorilla-thinclient.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0