מקלארן MCL39

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מקלארן MCL39
מאפיינים כלליים
שנות ייצור 2025
סיווג מכונית פורמולה 1
משקל 800 ק"ג כולל נהג, לא כולל דלק.
מפרט טכני
מנוע יחידת הנעה V6 היברידית של מרצדס במרוצי פורמולה 1.
הילוכים תיבת הילוכים חצי־אוטומטית בעלת 8 הילוכים.

מקלארן MCL39 היא מכונית פורמולה 1 שתוכננה ונבנתה על ידי מקלארן ועוצבה בניהולו של רוב מרשל כדי להתחרות באליפות העולם בפורמולה 1 בשנת 2025. נוהגים בה לנדו נוריס ואוסקר פיאסטרי. זוהי המכונית ה־39 של קבוצת מקלארן מאז המקלארן MP4/1 (אנ')

המקלארן MCL39 ממשיכה את דרכה של המקלארן MCL38 (אנ'), שזכתה באליפות העולם ליצרנים. פרשנים רואים בה מועמדת בולטת לשמור על התואר, והיא אכן רשמה עד לגרנד פרי הונגריה[א] אחד-עשר ניצחונות בגרנד פרי – שישה מתוכם בידי פיאסטרי וחמישה בידי נוריס. בנוסף ל־9 זכיות במקום השני וארבע במקום השלישי. בנוסף, המכונית השיגה שמונה זינוקים מפול פוזישן וקבעה תשע הקפות מהירות.

רקע

הקשר פיתוח

ה־MCL39 היא היורשת של ה־MCL38, מכונית הפורמולה 1 הראשונה של מקלארן שזכתה באליפות היצרנים מאז 1998.[1] בעקבות זכייתה באליפות היצרנים ב־2024, מקלארן זכאית ל־70% בלבד מהקצאת הבסיס לזמן בדיקות במנהרת רוח. מנהל הקבוצה, אנדראה סטלה, אמר כי הוא מאמין שמקלארן תוכל להתגבר על חיסרון זה באמצעות שיפור היעילות בתחומים אחרים בתהליך התכנון האווירודינמי.[2]

הצלחתה של מקלארן בפיתוח כנף קדמית שיכולה להתכופף משמעותית תחת עומס אווירודינמי במהלך עונת 2024 נחשבה כגורם מרכזי בהתגברות על הדומיננטיות של רד בול רייסינג ב"עידן אפקט הקרקע בפורמולה 1".[ב][3] הגבלות חדשות כדי להילחם בשימוש זה בגמישות הכנף הוצגו, והן נכנסו לתוקף החל מהמרוץ התשיעי של העונה (גרנד פרי ספרד).[3] סטלה אמר שהקבוצה תכננה "התאמה קטנה" שתיושם עם ההגבלות החדשות, אך הכחיש כי הן ישפיעו לרעה על הקבוצה.[4]

תכנון ופיתוח ראשוניים

MCL39 being assembled in the pit building prior to the 2025 Japanese Grand Prix
ה־MCL39 (בתמונה בבנייה לקראת הגרנד פרי היפני) הציגה מספר שיפורים ביחס ל־MCL38 שזכתה באליפות.

ה-MCL39 הייתה מכונית הפורמולה 1 הראשונה של מקלארן שפיקח עליה המעצב רוב מרשל מתחילת תכנונה.[5] המכונית מציגה התקדמות טכנית משמעותית לעומת ה-MCL38, ומציגה שינויים משמעותיים במבנה.[5][6] בעיצוב ה‑MCL39 אומצה תצורה חדשה של הכניסה לרדיאטורים ותיבת האוויר, במיקום גבוה ואחורי יותר בהשוואה ל-MCL38.[7] המכונית שמרה על סידור המתלים מהדור הקודם – מתלה קדמי בתצורת משיכת מוט (pullrod) ומתלה אחורי בתצורת דחיפת מוט (pushrod) – אך כללה תוספות של אמצעי אנטי-צלילה (anti-dive) מוגברים, במטרה לשפר את השליטה בגובה הרכב במהלך הנסיעה.[7][8] שינויים בולטים נוספים כללו עיצוב חדש לכונסי האוויר בצידי המרכב (sidepods), חיפוי מנוע מעודכן, וצורה מחודשת ורחבה יותר ל תיבת אוויר (אנ') עליונה.[5][8]

סטלה אמר שהקבוצה תספק מספר עדכונים בתחילת העונה, בהתאם לתוכנית הפיתוח של מקלארן בעונות האחרונות.[5][9]

היסטוריית תחרות ופיתוח

טרום העונה

לקראת עונת 2025 נחשבה מקלארן למועמדת המובילה לזכות באליפות היצרנים פעם נוספת,[10][11][5] כאשר נוריס הוביל את רשימת המועמדים לאליפות הנהגים.[11][5] פיאסטרי, מצדו, הצהיר כי גם הוא רואה עצמו מועמד לתואר.[12] ה־MCL39 עלתה למסלול לראשונה ביום צילום פרטי בסילברסטון, שלדברי סטלה, הייתה גרסה זהה לזו ששימשה במבחני טרום העונה.[13][6][5]

במהלך המבחן, נוריס אמר שהמכונית התנהגה באופן דומה לקודמתה; הוא גם אמר שחלקה האחורי של המכונית היה פחות יציב ממה שהקבוצה רצתה.[14][15] קבוצות קבוצות רבות ראו ב־MCL39 מכונית בעלת יתרון ביצועים על פני שאר המתחרים.[16][17][18]

Dunne driving the McLaren MCL39 at the 2025 Austrian Grand Prix
דאן ערך את הופעת הבכורה שלו באימון חופשי בגרנד פרי אוסטריה ב-MCL39.

הערכה ומאפיינים

המכונית זכתה כבר בתחילת העונה להכרה בזכות רמת דחף אווירודינמי גבוהה, יעילות ואיזון, בעוד שיריבותיה העיקריות התקשו לשמור על איזון בפניות ולשמר יעילות במהירויות שונות.[19] עם זאת, מקלארן גילתה כי המכונית מתקשה להפיק ביצועים מיטביים על צמיגים חדשים, דבר שתרם לקשיים בשלב מוקדם של מקצי הדירוג, ודרש ביצוע התאמות בכיול המכונית.[20]

ה־MCL39 משכה תשומת לב רבה בשל עיצוב תעלות קירור הבלמים האחוריים שלה, במיוחד מצד קבוצת רד בול רייסינג, שהגישה מחאות לפדרציה הבין־לאומית לרכב (FIA).[21] ה־FIA חקרה את העניין ואישרה כי העיצוב עומד לחלוטין בתקנות.[21][22] אף על פי שפרטי העיצוב לא פורסמו, ידוע כי תעלות הקירור של ה־MCL39 מאפשרות לה לנהל את טמפרטורת הצמיגים האחוריים טוב יותר מהשאר, באופן שניכר במיוחד במסלולים שבהם מופעל עומס תרמי גבוה על הצמיגים האחוריים.[21] גארי אנדרסון הציע לחלופין כי היתרון עשוי לנבוע גם מהיכולת של המתלה האחורי של המכונית לשלוט טוב יותר בכוחות העילוי, מה שמוביל למרכז גלגול אחורי גבוה יותר ולשיפור האחיזה ביציאה מפניות איטיות.[23]

תוצאות בפורמולה 1

מקרא לטבלת אליפות פורמולה 1
צבע מקרא
זהב מנצח
כסף מקום שני
ארד מקום שלישי
ירוק נקודות
כחול מדורג
סיים, לא מדורג (NC)
סגול פרש, לא מדורג (Ret)
אדום לא כשיר (DNQ)
שחור נפסל (DSQ)
לבן לא פתח (DNS)
מרוץ בוטל (C)
ריק לא התאמן (DNP)
לא נכלל (EX)
לא הופיע (DNA)
ביטל השתתפות (WD)
לא השתתף (תא ריק)
ביאור מקרא
P פול פוזישן
F הקפה מהירה
לא סיים, אך דורג
כתב עליון תוצאוה במרוץ הספרינט
מיקום יצרן אוסטרליהאוסטרליה הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין יפןיפן בחרייןבחריין ערב הסעודיתערב הסעודית ארצות הבריתארצות הברית איטליהאיטליה מונקומונקו ספרדספרד קנדהקנדה אוסטריהאוסטריה בריטניהבריטניה בלגיהבלגיה הונגריההונגריה הולנדהולנד איטליהאיטליה אזרבייג'ןאזרבייג'ן סינגפורסינגפור ארצות הבריתארצות הברית מקסיקומקסיקו ברזילברזיל ארצות הבריתארצות הברית קטר (מדינה)קטר (מדינה) איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות נקודות מיקום
1 בריטניהבריטניה מקלארן-מרצדס 1 12 2 1 1 12 2 1 1 4 1 1 12 1 559 1 [ג]
9 28 3 3 4 21 3 3 2 18 2 2 23 2

קישורים חיצוניים

ביאורים

  1. המרוץ ה־14 בעונה מתוך 24
  2. עידן אפקט הקרקע הוא תקופה בפורמולה 1 שבה המכוניות מתוכננות לייצר דחף אוויר (downforce) בעיקר באמצעות עיצוב התחתית שלהן, כך שהאוויר מתחת למכונית מאיץ ויוצר לחץ שלילי שמושך את המכונית אל המסלול, מה שמשפר את האחיזה והמהירות בפניות. טכנולוגיה זו התפתחה מחדש במיוחד בין 2022 ל־2025 והובילה לשינויים משמעותיים בעיצוב המכוניות ובתחרות בין הקבוצות.
  3. העונה טרם הסתיימה

הערות שוליים

  1. Noble, Jonathan (2024-12-10). "McLaren reveals "brave risk" approach to 2025 F1 car design". Motorsport.com (באנגלית). Motorsport Network. נבדק ב-2024-12-10.
  2. Noble, Jonathan (2024-12-13). "Why McLaren thinks it can overcome its 2025 wind tunnel deficit". Motorsport.com Australia (באנגלית). Motorsport Network. ארכיון מ-20 בדצמבר 2024. נבדק ב-2024-12-22. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 3.0 3.1 Mark Hughes, Could 2025 be the best F1 season… Ever?, Motor Sport Magazine, ‏2025-02-24 (באנגלית בריטית)
  4. Noble, Jon; Anderson, Gary (2025-02-22). "McLaren's design change that could counter FIA's late U-turn". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-02-27.
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 5.4 5.5 5.6 Mitchell-Malm, Scott; Noble, John; Straw, Edd; Hughes, Mark (2025-02-13). "What we learned from F1 2025's first car launch". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-02-15.Mitchell-Malm, Scott; Noble, John; Straw, Edd; Hughes, Mark (13 February 2025).
  6. ^ 6.0 6.1 Cleeren, Filip (2025-02-13). "McLaren made 'aggressive and fundamental' changes to its title-winning F1 car". Motorsport.com (באנגלית). Motorsport Network. נבדק ב-2025-02-15.
  7. ^ 7.0 7.1 Hughes, Mark (2025-02-13). "How McLaren's MCL39 has benefitted from an 'aggressive' evolution approach". Formula1.com (באנגלית). Formula One Administration. נבדק ב-2025-02-15.
  8. ^ 8.0 8.1 Anderson, Gary (2025-02-13). "The boldest part of McLaren's 2025 F1 car". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-02-15.
  9. Noble, Jon (2025-02-13). "Why McLaren has gone 'aggressive' with 2025 F1 car". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-02-15.
  10. "2025 McLaren F1 car launch: title favourites first to reveal new car — in camouflage livery". Motor Sport (באנגלית בריטית). 2025-02-13. ISSN 0027-2019. נבדק ב-2025-02-15.
  11. ^ 11.0 11.1 Saunders, Nate (2025-02-14). "Lando Norris ready for 'elbows out' vs. Max Verstappen in title fight". ESPN.com.au (באנגלית). Bristol, Connecticut: ESPN. נבדק ב-2025-02-15.
  12. Chadband, Ian (2025-02-15). "I can win F1 title: Oscar". Sport. The West Australian (בAustralian English). Perth: Seven West Media. Australian Associated Press. p. 163. ISSN 0312-6323. נבדק ב-2025-02-15.
  13. Kalinauckas, Alex (2025-02-13). "McLaren becomes first F1 team to reveal 2025 car design". Motorsport.com Australia. Motorsport Network. ארכיון מ-14 בפברואר 2025. נבדק ב-2025-02-13. {{cite news}}: (עזרה)
  14. Boxall-Legge, Jake (2025-02-27). "Norris: McLaren MCL39 "in same ballpark" as 2024 car, but rear end should improve". Motorsport.com (באנגלית). Motorsport Network. ארכיון מ-27 בפברואר 2025. נבדק ב-2025-03-01. {{cite news}}: (עזרה)
  15. Baldwin, Alan (2025-02-27). Written at Sakhir. Davis, Toby (ed.). "New McLaren feels similar to last year's, says Norris". Reuters. London: Thomson Reuters. נבדק ב-2025-03-01.
  16. Suttill, Josh; Beer, Matt (2025-02-28). "Winners and losers from F1 2025 testing". The Race (באנגלית). ארכיון מ-1 במרץ 2025. נבדק ב-2025-03-01. {{cite web}}: (עזרה)
  17. Noble, Jon (2025-02-28). "31s quicker? What to make of Norris's eye-catching F1 test pace". The Race (באנגלית). ארכיון מ-28 בפברואר 2025. נבדק ב-2025-03-01. {{cite web}}: (עזרה)
  18. Barretto, Lawrence (2025-02-28). "One team with a clear advantage and a shock at the head of the midfield – What we learned from Day 3 of pre-season testing in Bahrain". Formula1.com (באנגלית). Formula One Administration. ארכיון מ-1 במרץ 2025. נבדק ב-2025-03-01. {{cite web}}: (עזרה)
  19. Hughs, Mark; Piola, Giorgio (2025-04-22). "How McLaren are making the difference in F1's intriguing 2025 aerodynamic race". Formula1.com (באנגלית). Formula One Administration. ארכיון מ-18 במאי 2025. נבדק ב-2025-05-31. {{cite web}}: (עזרה)
  20. Giuliana, Rosario; Noble, Jonathan (2025-03-28). "What's stopped McLaren from crushing dominance so far". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-05-31.
  21. ^ 21.0 21.1 21.2 Hughes, Mark; Piola, Giorgio (2025-05-20). "McLaren's ingenious rear brake duct design". Formula1.com (באנגלית). Formula One Administration. ארכיון מ-25 במאי 2025. נבדק ב-2025-05-31. {{cite web}}: (עזרה)
  22. Noble, Jonathan (2025-05-19). "FIA intervention prompts fresh intrigue in Red Bull vs McLaren battle". The Race (באנגלית). נבדק ב-2025-05-31.
  23. Anderson, Gary (2025-05-27). "McLaren's key advantage might be simpler than you think". The Race (באנגלית). ארכיון מ-28 במאי 2025. נבדק ב-2025-05-31. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מקלארן MCL3941756866Q132291693