מרגריט להר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה.

פרופ' מרגריט להר (באנגלית: Marguerite Lehr; ‏22 באוקטובר 1898 -14 בדצמבר 1987). הייתה מתמטיקאית אמריקאית שתרמה רבות לתחומי הגיאומטריה האלגברית, תורת ההסתברות, וחינוך מתמטי וקידמה את השימוש בטלוויזיה להוראת המתמטיקה.

ילדות ונעורים

מרגריט להר נולדה בבולטימור, מרילנד, ארצות הברית. בתם של ג'ורג' להר, ומרגרט קרודר, הבכורה מבין חמישה ילדים, אליזבת להר, שרולט להר, צ'ארלס ג'י קיי להר וג'ורג' קרודר להר. מרגרט קרודר, אמה, נולדה במרילנד בארצות הברית להורים ממוצא גרמני, וג'ורג' להר, אביה, שנולד בגרמניה והיגר לארצות הברית, היה בעל מכולת. מרגריט להר למדה בבתי הספר הציבוריים של בולטימור והייתה היחידה במשפחתה שהלכה למכללה, שם התמחתה בלימודי המתמטיקה.[1][2]

השכלה

מרגריט להר למדה במכללת גוצ'ר (Goucher College) לתואר ראשון במתמטיקה אצל קלרה בקון (אנ'). ב-1918 צורפה למועדון המתמטיקה של המכללה ושם גם העבירה הרצאה בנושא של גיאומטריה של ארבעה ממדים. בשנת 1919, אחרי קבללת התואר, המשיכה את לימודיה במתטמיטיקה לתואר שני במכללת ברין מאר לנשים בהנחיית שרלוט סקוט. להר למדה באוניברסיטת רומא ב-19231924. ב-1925 הוענק לה מטעם מכללת ברין מאר תואר דוקטור במתמטיקה ובפיזיקה על מחקרה בנושא "The plane quintic with five cusps", שפורסם ב-1927 כמאמר ב-American Journal of Mathematics.[3] להר המשיכה במחקריה במסגרת פוסט דוקטורט באוניברסיטת ג'ונס הופקינס וכן ב-Institut Henri Poincaré בפריז ובאוניברסיטת פרינסטון. במכללת ברין מאר, שבה למדה ולימדה, הגיעה ב-1955 לדרגת פרופסור.[2][1][4]

קריירה

במהלך הקריירה של להר, היא לימדה מתמטיקה במוסדות שונים, כולל מכללת גוצ'ר ואוניברסיטת ראטגרס. להר תרמה לחינוך בכך שעזרה לאחרים להבין את טבעה של המתמטיקה ותפקידה בעולם המודרני כי קידמה לימוד דרך הטלוויזיה, כמו גם הדגמה והסבירה של משמעת הלימוד ואת ערכה. בשנות ה-50, החלה להר בפרויקט שמטרתו ללמד מתמטיקה דרך הטלוויזיה. היא הפיקה והנחתה את "מתמטיקה על הסרט", סדרת טלוויזיה בשידור חי שהייתה התכנית הראשונה שהתמקדה בהנעת המושגים של התחום ולא בטכניקות של מתמטיקה. עבודתה של להר על הסדרה הפכה אותה לאחת המומחים בארץ להגשת תוכניות מתמטיות בטלוויזיה. היא הוזמנה להופיע במפגשים הלאומיים של האגודה המתמטית של אמריקה ושל המועצה הלאומית של מורים למתמטיקה, והייתה חברה בפאנל שדן ב"בעיות פדגוגיות של מתמטיקה באמצעות טלוויזיה" באוניברסיטת פרינסטון ב-1954, באותה שנה, להר קיבלה את פרס מכללת גוצ'ר כהוקרה על הישגיה ושירותה, אשר שיקפו כבוד למכללה. להר הפכה לחברה בוועדת המתמטיקה של אמריקה, בעקבות סדרת הטלוויזיה של סרטי המתמטיקה שלה. לאחר מותה הוקם קרן המלגות של Marguerite Lehr במכללת ברין מאוור בשנת 1988.[2]

הרצאותיה

לפרופ' להר היו נושאי מחקר ונושאי הרצאה מגוונים ובניהם:

  1. שימוש באריחים להבנת צורות רגילות, פירמידות וחלות דבש
  2. סימטריה ותבניות פשוטות
  3. תבניות הנקבעות על ידי לוח הכפל: תורי מכפלה וראשוניים
  4. התאמה וספירה: גדולה ואינסופית
  5. שאלות שהמספרים הטבעיים לא פותרים
  6. מפות, יבשתיות ואחרות
  7. מסלולים, מפות ורשתות (תורת הגרפים)
  8. קפלר
  9. על מדדים של "כמה סביר?" (הִסתַבְּרוּת)
  10. על מדדים של "כמה סביר?" (סטָטִיסטִיקָה)
  11. על רעיון ה"חלל", מתוך הכרת עקומות ומשטחים
  12. שאלות של הכי פחות והכי הרבה
  13. תמיד? לעולם לא? לִפְעָמִים? (הוכחה לוגית ומתמטית)
  14. מהי מתמטיקה? נושאים מגוונים אלו חושפים את סוגי השאלות שפרופ' להר רצתה לחקור ולשתף עם הקהל בהרצאות שלה.[2]

לקריאה נוספת

http://www.drivehq.com/file/df.aspx/shareID8755087/fileID748747203/1988_03-04.pdf https://www.jstor.org/stable/2370889

קישורים חיצוניים

https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Extras/Lehr_writings/ https://mathwomen.agnesscott.org/women/abstracts/lehr_abstract3.htm https://mathwomen.agnesscott.org/women/abstracts/lehr_abstract.htm https://www.jstor.org/stable/2370750?seq=1 https://zbmath.org/authors/?q=ai:lehr.marguerite

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 J J O'Connor and E F Robertson, Anna Marguerite Marie Lehr, MacTutor
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 Marguerite Lehr, Biographies of Women Mathematicians, ‏January 12, 2022
  3. ^ Marguerite Leher, "The plane quintic with five cusps", American Journal of Mathematics 49 (2), Apr. 1927, pp. 197–214
  4. ^ Marguerite Lehr Abstract, mathwomen.agnesscott.org
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0