לדלג לתוכן

נערה עם חצאית אדומה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
נערה עם חצאית אדומה
מידע כללי
צייר אדולף ארבסלה
תאריך יצירה 1910
נתונים על היצירה
מספר יצירה KMV 1949-50/6

נערה עם חצאית אדומה (או: נערה והחצאית האדומה; בגרמנית: Mädchen mit rotem Rock) הוא ציור אקספרסיוניטי מוקדם מאת הצייר הגרמני אדולף ארבסלה משנת 1910. מאז 1949 הוא חלק מאוסף מוזיאון פון דר היידט בוופרטל.

תיאור התמונה

הציור מזכיר פסל עתיק. הוא מתאר אישה צעירה, כשהיא אוספת את שיערה מאחורי ראשה. רצועת החולצה שלה החליקה, כך שצד שמאל שלה חשוף. הדמות מוצגת בפריים חתוך עד גובה הברכיים. היא לובשת חצאית אדומה ארוכה, התופסת את כל החלק התחתון של הציור. פלג גופה העליון, פניה והחצאית צבועים בצבעים עזים, כאשר הצייר הקיף את הדמות בקו מתאר שחור, המעצים את הניגוד לרקע. פניה של האישה סמוקים מאוד, כמו גם זרועה הימנית. קפלי הבגד מסומנים רק במשיכות מכחול קצרות, וכך גם הרקע, המצביע בצדו הימני על צל של הדמות. תנוחת הדמות, עם הזרועות המורמות, מאפשרת לאמן למקם את החזה באלכסון של הקומפוזיציה, בין החצאית בפינה השמאלית התחתונה לזרועה השמאלית המורמת בפינה הימנית העליונה. בכך הופך החזה, לצד הראש הנוטה מטה, למוקד המרכזי של הציור. צבעי הפנים מודגשים בגוונים אדומים עזים, כך שהעין אינה נמשכת אך ורק לחזה.

הציור, שצויר בצבעי שמן על קרטון בממדים 115 × 85.5 ס"מ (על פי מקור אחר: 114 × 86 ס"מ), נושא בפינה השמאלית העליונה את החתימה A. Erbslöh. 10. בצדו האחורי מופיעה דמות של אם עם ילד, שכוסתה בצבע חום, וכן חתימה בפינה הימנית העליונה: "A. Erbslöh Mädchen". היצירה נושאת את מספר הרישום KMV 49-50/6.

צפייה בתמונה

בשנים 1909–1910 צייר ארבסלה מספר דמויות יחיד גדולות ממדים. "נערה עם חצאית אדומה" נחשב לאחת היצירות החשובות בסדרה זו. הציור רווי בצבעים עשירים וססגוניים. גוני העור נעים בין צללים צבעוניים הנעים מגוני אדום-חום ועד ירקרק, תוך שמירה על שקיפות מסוימת גם באזורים מוצללים – טכניקה המזכירה את סגנון האימפרסיוניזם, שהתאפיין ב"צללים צבעוניים חדירים לאור".

בעוד שבאימפרסיוניזם השתמשו בצבע שחור לציון צללים, כאן הוא משמש להדגשת קווי המתאר בלבד. כאשר מתבוננים בציור מקרוב, ניתן להבחין בגוני ירוק ליד צהוב-ירקרק, כתום, שחור, כחול וורוד בין הזרוע לחזה, המעניקים ליצירה רעננות נועזת. הצבע הונח במשיכות חופשיות, לעיתים כמו בכתב יד, כשהחיות המרוכזת בפלג הגוף העליון ובפנים יוצרת ניגוד בין מסורת לחידוש אמנותי.

האמן פרנץ מארק, חברו של ארבסלה, אמר כי "ציירים מהעבר היו נחרדים לנוכח האקט הנועז הזה". הציור נוצר בתקופה של תמורות אמנותיות עמוקות, והושפע בין היתר מידידו של ארבסלה, הצייר אלכסיי פון יבלנסקי, שנודע בשימוש בצבעים עזים ובהתמקדות בדיוקנאות. הדמיון לציורו של יבלנסקי "נערה עם אדמוניות" משנת 1909 בולט לעין.

ארבסלה וחבריו מקבוצת "האגודה החדשה לאמנים במינכן" – שמתוכה צמחה בהמשך קבוצת "הפרש הכחול" – עודדו זה את זה אמנותית ושאפו ליצור אמנות המעוררת תחושות עזות אצל הצופה. ארבסלה עצמו אמר: "האמנות היא תולדה של הדמיון, המקור הקדום של היצירה. האמן ימצא תמיד את הצורה ההכרחית לביטוי רעיונותיו, כך שהצורה תהפוך לבבואה של נפשו ולסמל מהותו."

בשנת 1910 נתקלו יצירות האקספרסיוניסטים בביקורות קשות: מבקרי אמנות גינו את עבודותיהם כ"שטות", "חוסר היגיון" ואף האשימו את האמנים בחוסר כישרון; התייחסות לסגנון הציור הקודם של האמן בסגנון האימפרסיוניזם, ש"הישגיו החיוניים כוללים את הצללים הצבעוניים השקופים".[1]

מקור ותערוכות

מקור הציור מתועד באופן הבא: "אגודת וופרטל לאמנות" רכשה את היצירה ב-1949 מגלריה פרנץ בברלין דאז.

בשנת 1949 רכשה אגודת האמנות והמוזיאונים של וופרטל את הציור מגלריה פרנץ בברלין.[1]

תערוכות מרכזיות

  • 1910/11: "האגודה החדשה לאמנים במינכן – התערוכה השנייה", גלריית טנהאוזר, מינכן. (1–14 בספטמבר) התערוכה נדדה לערים: קרלסרוהה, מנהיים, האגן, ברלין (גלריית פאול קסירר), דרזדן (גלריית ארנסט ארנולד) ויימאר.
  • 1920: "התערוכה הגדולה לאמנות בדיסלדורף", ארמון האמנות העירוני.
  • 1950: "תערוכת זיכרון לאדולף ארבסלה", המוזיאון העירוני וופרטל-אלברפלד.
  • 1958: "מינכן 1869–1958 – הדרך לאמנות מודרנית", בית האמנות במינכן.
  • 1967: "אדולף ארבסלה 1881–1947 – תערוכת זיכרון לציון 20 שנים למותו", אגודת האמנות והמוזיאונים וופרטל, קונסטהאלה ברמן. התערוכה נדדה ל: אגודת האמנות של וירטמברג, גלריית העיר מינכן (לנבאכהאוס).
  • 1975: "הפרש הכחול וסביבתו – תערוכה 24 בבית בטהובן, וילינגן-שוונינגן".
  • 1981: "אדולף ארבסלה – ציורים, רישומים, גרפיקה", מוזיאון גוסטב-ליבקה, המבורג.
  • 1992: "אדולף ארבסלה – ציורים 1903–1945", מוזיאון פון דר היידט, וופרטל. התערוכה נדדה ל: מוזיאון האמנות של ברמן, מוזיאון שטרן בוורבורג, סינקלר-האוס, באד הומבורג.
  • 2000: "האקספרסיוניזם הגרמני", המוזיאון לאמנות מודרנית, ריו דה ז'ניירו ומוזיאון לזאר סגל, סאו פאולו.
  • 2008: "הדחף האקספרסיוניסטי – יצירות מופת מאוספי וופרטל הפרטיים", מוזיאון פון דר היידט.
  • 2009/2010: "פוביזם ואקספרסיוניזם", מוזיאון מרמוטן-מונה, פריז.
  • 2014/15: "אקספרסיוניזם בגרמניה ובצרפת – ממאטיס ועד הפרש הכחול", מוזיאון האמנות של ציריך, מוזיאון מחוז לוס אנג'לס ומוזיאון מונטריאול לאמנויות יפות.
  • 2017: "אדולף ארבסלה – מחולל האוונגרד", מוזיאון פון דר היידט, וופרטל.

ביבליוגרפיה

  • Adolf Erbslöh: Phantasie und Form. In: Die Kunst. Bruckmann, München April 1929, נערה עם חצאית אדומה, באתר OCLC (באנגלית).
  • Hans Wille: Adolf Erbslöh 1881–1947. Mit einem Katalog der Gemälde. Kunst- und Museumsverein, Wuppertal 1967, נערה עם חצאית אדומה, באתר OCLC (באנגלית).
  • Hans Wille: Adolf Erbslöh. Monobiographie. Bongers, Recklinghausen 1982, ISBN 3-7647-0339-3.
  • Annegret Hoberg, Helmut Friedel (Hrsg.): Der Blaue Reiter und das Neue Bild. Von der Neuen Künstlervereinigung München zum Blauen Reiter. Ausstellungskatalog, Städtische Galerie im Lenbachhaus, Prestel, München 1999, ISBN 3-7913-2065-3.
  • Brigitte Salmen, Felix Billeter: Adolf Erbslöh 1881–1947, Werkverzeichnis der Gemälde. Hrsg.: Karl & Faber, Hirmer, München 2016, ISBN 978-3-7774-2587-0, Seite 82 f.
  • Beate Eickhoff: Der Akt in der Kunst der Moderne. In: Beate Eickhoff und Gerhard Finckh (Hrsg.): Adolf Erbslöh: Der Avantgardemacher. Ausstellungskatalog. Von der Heydt-Museum, Wuppertal 2017, Seite 144 f.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נערה עם חצאית אדומה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Die Gemälde des 20. Jahrhunderts. W. Brockhaus KG. p. 60. OCLC 902357789.

נערה עם חצאית אדומה40604586Q19767749