נקודת סטגנציה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
התמונה מראה נקודת סטגנציה וערבול מחובר בצומת בין שורש הכנף לגוף הרחפן Schempp-Hirth Janus C glider.

בתחום של דינמיקת זורמים (אנ'), נקודת סטגנציה (באנגלית: Stagnation point) היא נקודה בשדה זרימה שבה המהירות המקומית של הזורם היא אפס[1]:§ 3.2 נקודות סטגנציה קיימות על פני השטח של אובייקטים בשדה הזרימה, שבו הנוזל הגיע למנוחה על ידי האובייקט. משוואת ברנולי מראה שהלחץ הסטטי הוא הגבוה ביותר כאשר המהירות היא אפס ולכן הלחץ הסטטי הוא בערכו המרבי בנקודות הסטגנציה. לחץ סטטי זה נקרא לחץ סטגנציה.[2][1]:§ 3.5

משוואת ברנולי על זורם בלתי דחיס מראה כי לחץ הסטגנציה שווה ללחץ הדינמי וללחץ סטטי. הלחץ הכולל שווה גם ללחץ הדינמי בתוספת הלחץ הסטטי, כך שבזרימה בלתי דחיסה, לחץ סטגנציה שווה ללחץ הכולל.[1]§ 3.5 (בזרימה דחיסה, לחץ הסטגנציה שווה גם ללחץ הכולל החל על הנוזל המובא לעצירה, סטגנציה, בתהליך איזנטרופי).[1]:§ 3.12

מקדם לחץ

ניתן להראות שמקדם הלחץ  בנקודת הסטגנציה שווה ל-1[1]:

כאשר:

הוא מקדם הלחץ.

הוא הלחץ הסטטי בנקודה שבה אנו מודדים את מקדם הלחץ.

הוא הלחץ הסטטי הנמדד מחוץ לגוף.

הוא הלחץ הדינמי הנמדד מחוץ לגוף.

לחץ הסטגנציה פחות הלחץ הסטטי מחוץ לגוף שווה ללחץ הדינמי, ולכן מקבלים שמקדם הלחץ נקודת הסטגנציה הוא יחידה (+1).[1]:§ 3.6

תנאי Kutta 

על גוף משוכלל שקוע לחלוטין בזרימה פוטנציאלית, יש שתי נקודות סטגנציה- אחת ליד הקצה המוביל (leading edge) ואחת ליד הקצה נגרר (trailing edge). על גוף עם נקודה חדה כמו קצה נגרר של כנף, תנאי Kutta מציין כי נקודת הסטגנציה נמצאת בנקודה זו. קו הזרם בנקודת הסטגנציה ניצב למשטח של הגוף.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 Clancy, L. J., Aerodynamics, New York: Wiley, [1978]
  2. ^ Fox, Robert W., 1934-2014., Introduction to fluid mechanics, 6th ed, New York: Wiley, 2004
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0