סרט 16 מ"מ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

סרט 16 מ"מ הוא מדד סרט היסטורי, פופולרי וחסכוני. 16 מ"מ מתייחס לרוחב הסרט; מדדי סרטים נפוצים אחרים כוללים 8 ו-35 מ"מ. הוא משמש בדרך כלל לצילומי סרטים שאינם תיאטרליים (למשל, תעשייתיים וחינוכיים), או לסרטים עם תקציב נמוך. זה היה קיים גם כפורמט פופולרי של חובבים או יוצרי סרטים ביתיים במשך כמה עשורים, לצד סרט 8 מ"מ ומאוחר יותר סרט סופר 8. איסטמן קודאק הוציאו את ה-16 מ"מ הראשונה "אאוטפיט" בשנת 1923, המורכבת ממצלמה, מקרן, חצובה, מסך וספלייסר, תמורת 335 דולר.[1] RCA-Victor הציגו מקרן סרטי קול 16 מ"מ בשנת 1932, ופיתחו מצלמת 16 מ"מ צליל-בסרט אופטית, אשר יצאה בשנת 1935.[2]

סרט קול של 16 מ"מ המציג מסלול-קול ברוחב משתנה במלאי סרטי ניקוב יחיד

היסטוריה

איסטמן קודאק הציג את סרט ה-16 מ"מ בשנת 1923, כחלופה פחות יקרה לסרט 35 מ"מ לחובבים. במהלך שנות העשרים של המאה העשרים, התעשייה המקצועית כינתה את הפורמט לעיתים קרובות כתת-תקן.[3]

חברת קודאק שכרה את וילארד ביץ' קוק מחברת ה-28 מ"מ 'פתסקופ של אמריקה' כדי ליצור את ה-16 מ"מ החדשה, 'ספריית קודסקופ'. בנוסף ליצירת סרטים ביתיים, אנשים יכלו לקנות או לשכור סרטים מהספרייה, נקודה מרכזית למכר הפורמט.

מיועד לשימוש חובבני, סרט ה-16 מ"מ היה אחד הפורמטים הראשונים שהשתמשו בסרט בטיחות אצטט כבסיס לסרט. קודאק מעולם לא השתמשו בסרט ניטרוצלולוזה לפורמט, בגלל הדליקות הגבוהה של בסיס הניטרוצלולוזה. ייצור סרט 35 מ"מ ניטרוצלולוזי הופסק בשנת 1952.

סרט אילם ביתי של היפוך בשחור לבן 16 מ"מ על מלאי סרט ניקוב כפול
סרט צבעוני של איסטמן קודאק 16 מ"מ מוורשה משנת 1939.
סרט צבעוני של איסטמן קודאק 16 מ"מ מפריז משנת 1939.

התפתחות הייצור

פורמט סרט ה-16 מ"מ האילם היה מיועד בתחילה לשימוש ביתי, אך בשנות השלושים של המאה העשרים החל לחדור לשוק החינוכי. התוספת של רצועות סאונד אופטיות, ובעיקר קודאכרום בשנת 1935, נתנה דחיפה עצומה לפופולריות של הסרט. בפורמט נעשה שימוש נרחב במהלך מלחמת העולם השנייה, והייתה התרחבות עצומה של סרטי 16 מ"מ מקצועיים בשנים שלאחר המלחמה. סרטים עבור לקוחות ממשלתיים, עסקיים, רפואיים ותעשייתיים יצרו רשת גדולה של יוצרי סרטים מקצועיים ב-16 מ"מ ותעשיות שירות קשורות בשנות החמישים והשישים. הופעתה של הפקה טלוויזיונית גם העלתה את תדירות השימוש בסרט 16 מ"מ, תחילה בשל יתרון העלות והניידות שלו בהשוואה ל-35 מ"מ. ראשית, שימש כפורמט לאיסוף חדשות בלבד, אך פורמט ה-16 מ"מ שימש גם ליצירת תוכניות טלוויזיה שצולמו מחוץ לגבולות מערכות ההפקה הנוקשות יותר של אולפני הטלוויזיה. שוק הסרטים הביתיים עבר בהדרגה לפורמטי הסרטים הזולים עוד יותר, 8 מ"מ וסופר 8 מ"מ.

באמצעות מצלמות אור, שימש סרט ב-16 מ"מ בהרחבה לייצור תוכניות טלוויזיה במדינות רבות לפני שהופיעו מצלמות וידאו ניידות. בבריטניה, מחלקת הסרטים המבוססת באילינג, BBC, עשתה שימוש נרחב בסרט 16 מ"מ, ובשיאה העסיקה למעלה מ-50 צוותי קולנוע. לאורך רוב תקופת שנות ה-60 עד ה-90, צוותים אלה עשו שימוש במצלמות כמו אריפלקס אס-פי ואקלייר אן-פי-אר בשילוב עם מקליטי סאונד בגודל רבע אינץ' (6.35 מילימטר), כמו נאגרה 3. בעזרת כלים אלה צוותי מחלקת הקולנוע יעבדו על כמה מהתוכניות המשמעותיות ביותר שהפיקו ה-BBC, כולל Man Alive ,Panorama ו- Chronicle. צוותים קטנים אלה, המורכבים בדרך כלל מחמישה אנשים, הצליחו לעבוד ביעילות מדהימה, ואפילו בסביבות עוינות, הצליחו לצלם תוכנית שלמה ביחס הצילום של פחות מ-5:1.[4]

מחליף מכשירי וידאו אנלוגיים, הווידאו הדיגיטלי השפיע באופן משמעותי על השימוש בהפקת הטלוויזיה. אף על פי כן, סרט 16 מ"מ עדיין בשימוש ביחס סופר 16 שלו (ראה להלן) עבור הפקות בעלות נמוכה.

תקן הפורמט

נקבים

שני לוחות ניקוב נתאימים לסרט 16 מ"מ. אחד, המכונה "הלוח הארוך", מרווח 7.62 מילימטרים (0.300 אינץ') ומשמש בעיקר למלאי סרטי הדפסה והיפוך. במלאי סרטי נגטיב וסרטי היפוך יש נקבים של 7.605 מילימטרים (0.2994 אינץ'), המכונים "הלוח הקצר". הבדלים אלה מאפשרים תמונה חדה וחלקה ביותר בעת ביצוע הדפסות באמצעות מדפסת מגע (מכשיר המשמש להעתקת תמונה על ידי הארת סרט נגטיב עם התמונה במגע ישיר עם משטח רגיש לאור).

מלאי סרטים זמינים ב'חד-מושלם' או 'כפול-מושלם', כלומר הסרט מחורר בקצה אחד או בשני הקצוות. נקב לסרט 16 מ"מ הוא 1.829 מ"מ × 1.27 מ"מ עם עיקול רדיוס בכל ארבע הפינות של 0.25 מ"מ. הטולרנטיות היא ±0.001 מ"מ.[5][6]

16 מ"מ סטנדרטי

אזור הצילום של 16 מ"מ סטנדרטי הוא 10.26 × 7.49 מ"מ, יחס גובה-רוחב של 1.37:1, יחס האקדמיה הסטנדרטי ל-35 מ"מ לפני המסך הרחב. שטח הקרנת התמונה "הנומינלי" הוא 0.380 × 0.284 אינץ' (9.652 × 7.2136 מ"מ),[7] ואזור הקרנת התמונה המרבי הוא 0.384 × 0.286 אינץ' (9.7536 × 7.2644 מ"מ),[8] כל אחד מרמז על יחס גובה-רוחב של 1.34:1. בסרט 16 מ"מ כפול-מושלם, הפורמט המקורי, יש נקב בשני צידיו של כל קו מסגרת. חד פעמי מחורר בצד אחד בלבד, מה שמפנה מקום לפסקול אופטי או מגנטי לאורך הצד השני.

סופר 16 מ"מ

סרטי סופר 16 ו -16 מ"מ.

הגרסה הנקראת סופר 16 מ"מ, סופר 16, או 16 מ"מ סוג W הוא התאמה של יחס הגובה-רוחב 1.66 של "פורמט Paramount"[9] לסרט 16 מ"מ. היא פותחה על ידי הצלם הצלם השוודי רון אריקסון בשנת 1969,[10] תוך שימוש בסרט גלגל שיניים אחד וניצול את המרחב הנוסף לשטח תמונה מורחב של 12.52 × 7.41 מ"מ.

מצלמות סופר 16 הן בדרך כלל מצלמות 16 מ"מ שהתאימו להן את פתח החשיפה ואת הזכוכית העמומה בעינית עבור המסגרת הרחבה יותר, ומכיוון שתהליך זה מרחיב את המסגרת על ידי השפעה על צד אחד בלבד של הסרט, גם פלטת ההרכבה הקדמית של המצלמות או אזורי הצריח חייבים להיעשות מחדש במכונה כדי להזיז ולמרכז מחדש את התושבות עבור כל העדשות בהן משתמשים. כיוצא מכך שיחס הגובה-רוחב החדש של סופר 16 תופס את המקום ששמור במקור לפסקול 16 מ"מ, יש להגדיל את הסרטים שצולמו בפורמט זה באמצעות הדפסה אופטית ל-35 מ"מ לצורך הקרנת סאונד, וכדי לשמור על יחסי הגובה הנכונים: 1.66:1 או (החתוכים במעט) 1.85:1 יחסי גובה קולנועיים שפורמט זה תוכנן לספק. ועם ההתפתחות האחרונה של תהליכי עבודה בינוניים דיגיטליים, כעת ניתן להגדיל דיגיטלית להדפסת סאונד 35 מ"מ כמעט ללא אובדן איכות (בהתחשב בכך שהסריקה הדיגיטלית איכותית), או לחלופין להשתמש בציוד וידאו איכותי לצילום התמונה המקורית.

בשנת 2009, יצרנית העדשות הגרמנית Vantage הציגה סדרה של עדשות אנמורפיות תחת מותג HAWK שלה. אלה סיפקו גורם צמצום של 1.3× (בניגוד ל -2× הסטנדרטי) במיוחד לפורמט סופר 16. עדשות אלה מאפשרות למפעילי מצלמות להשתמש בכל מסגרת סופר 16 לצילום מסך רחב ב-2.39:1.

דיגיטלי 16 מ"מ

מספר מצלמות דיגיטליות מתקרבות למראה של פורמט ה-16 מ"מ באמצעות חיישנים בגודל 16 מ"מ ולקיחת עדשות 16 מ"מ. מצלמות אלה כוללות את Ikonoskop A-Cam DII (2008) ואת הדיגיטל בולקס (2012). למצלמת הכיס של Blackmagic (2013) ול-Blackmagic Micro Cinema Camera (2015) יש חיישן בגודל סופר 16. Z CAM E2G (2019) אפילו מציע 16 מ"מ דיגיטלי באיכות 4K עם צמצם גלובלי.

מצלמות

מצלמות מקצועיות

מצלמת 16 מ"מ בולקס המופעלת בקפיץ.
16 מודרני מ"מ מצלמת Arri.

התעשייה המקצועית נוטה להשתמש במצלמות 16 מ"מ של Aaton ו-Arri. בנוסף, Aaton הוציאה גם את ה-A-Minima, שגודלו כגודל מצלמת וידאו ומשמש לצילומים מיוחדים הדורשים מצלמות קטנות ורב-תכליתיות יותר. ל-Photo Sonics מצלמות מהירות במיוחד עבור 16 מ"מ שמצלמות במהירות של עד 1,000 פריימים לשנייה. Panavision ייצרה את Panaflex 16, שכונה "אליין".

מצלמות לחובבנים

לשימוש חובבנים, חובבים וסטודנטים, חסכוני יותר להשתמש בדגמים ישנים יותר מבית ,Arri ,Aaton ,Auricon ,Beaulieu Bell and Howell ,Bolex ,Canon ,Cinema Products Eclair ,Keystone ,Krasnogorsk ,Mitchell ואחרים.

שיטות העתקת סרטים

רוב חברות הפקת הסרטים המקוריות שמשתמשות בצילומי סרטים מצלמות ב-35 מ"מ. יש להמיר את גודל ה-35 המ"מ או להקטין אותו ל-16 מ"מ עבור מערכות 16 מ"מ. ישנן מספר דרכים להשיג הדפס 16 מ"מ מ-35 מ"מ. השיטה המועדפת היא להוציא 16 מ"מ נגטיב מה-35 מ"מ נגטיב המקורי ואז להדפיס מה-16 מ"מ נגטיב החדשה. 16 מ"מ שלילי היוצא מה-35 מ"מ נגטיב המקורי נקרא מקור. הדפסת 16 מ"מ חדשה המיוצרת מהדפס ללא נגטיב נקראת היפוך. הדפסי 16 מ"מ יכולים להתבצע משילובים רבים של מידה ופורמט, שלכל אחד מהם שם ייחודי ותיאורי:

  • 16 מ"מ נגטיב הנוצר מהדפס 35 מ"מ מקורי נקרא print down.
  • 16 מ"מ נגטיב הנוצר מהדפס 16 מ"מ מקורי, שנוצר מ-35 מ"מ מקורי, נקרא dupe down.
  • הדפס 16 מ"מ הנוצר ישירות מהדפס 16 מ"מ נקרא double dupe.
  • הדפס 16 מ"מ הנוצר ישירות מהדפס 35 מ"מ נקרא double dupe down.

סוחרי קולנוע מתייחסים לעיתים קרובות להדפסי 16 מ"מ לפי שיטת הייצור של ההדפסה, כלומר, מקורית, היפוך, dupe down, double dupe, או double dupe down.

מפרט טכני

רצועה של סרט 16 מ"מ נקב יחיד עם מסגרות סופר 16.

16 מ"מ

  • יחס גובה-רוחב 1.37
  • יחס הגדלה של 1:4.58 להדפסים בפורמט האקדמיה 35 מ"מ
  • צמצם מצלמה: 10.26 על 7.49 מ"מ
  • צמצם מקרן: 9.65 על 7.21 מ"מ
  • צמצם מקרן (1.85): 9.60 על 5.20 מ"מ
  • צמצם תחנות טלוויזיה: 9.65 על 7.26 מ"מ
  • שידור טלוויזיה: 9.34 עד 7.01 מ"מ
  • הפרדת תמונה לצליל: צליל לפני תמונה לפי 26 פריימים לצליל אופטי ו 28 פריימים למגנט.

סופר 16

  • יחס גובה-רוחב 1.66
  • צמצם מצלמה: 12.52 על 7.41 מ"מ
  • צמצם מקרן (1.66 מלא): 11.76 עד 7.08 מ"מ
  • צמצם מקרן (1.85): 11.76 על 6.37 מ"מ
  • נקב אחד פר מסגרת, תמיד חד-מושלם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט 16 מ"מ בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Kattelle, Alan (2000). Home Movies: A History of the American Industry, 1897–1979. Transition Publishing. p. 334. ISBN 0-9654497-8-5.
  2. ^ Kattelle, Alan (2000). Home Movies: A History of the American Industry, 1897–1979. Transition Publishing. p. 231. ISBN 0-9654497-8-5.
  3. ^ Eisloeffel, Paul (2013). "16mm Format History" (PDF). Archives Filmworks. נבדק ב-2016-11-10.
  4. ^ John, Ellis; Nick, Hall (2017-11-09). "ADAPT". Figshare (באנגלית אמריקאית). doi:10.17637/rh.c.3925603.v1.
  5. ^ "Film specifications" (PDF). Kodak. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2017-03-26. נבדק ב-2019-04-20.
  6. ^ "How to Read a Kodak Film Can Label" (PDF). Kodak. 2014. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2017-03-23. נבדק ב-2019-04-20.
  7. ^ Specifications for 16-mm Registration Test Film. doi:10.5594/SMPTE.RP20.2003. ISBN 978-1-61482-073-4.
  8. ^ For Motion-Picture Film (16-mm) — Projectable Image Area and Projector Usage. doi:10.5594/SMPTE.ST233.2003. ISBN 978-1-61482-382-7.
  9. ^ Jones, Andy (2014). "Beyond HD". BBC Academy. אורכב מ-המקור ב-2014-12-19. נבדק ב-2019-04-20.
  10. ^ "The Early Years of Super 16 and How it All Started – Film and Digital Times". Film and Digital Times. 20 באוגוסט 2009. {{cite web}}: (עזרה)
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0