עבד אל-קאדר אל-ג'ילאני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אישיות ריקה. עבד אל-קאדר אל-ג'ילאניערבית: عبد القادر الجيلاني, בפרסית: عبد القادر گیلانی; ‏31 באוקטובר 1077, נאיף, פרס - 12 בינואר -1166, בגדאד) היה משפטן פרסי השייך לאסכולה החנבלית, ומגדולי המורים והמיסטיקנים הסופיים. אל-ג'ילאני ייסד את הקאדריה - המסדר המיסטי שהתפשט למרחקים ושימר את המשמעות המקורית של הסופיזם האיסלאמי לאורך מאות שנים עד זמננו.

משפחתו

אל-ג'ילאני נולד בשנת 1077, בפרס. משפחתו הייתה שייכת לאסכולה החנבלית, שהיא המחמירה מגישות ההלכה באסלאם הסוני. אביו של אל-ג'ילאני, אבו סאלח מוסא אל-חסני, היה צאצאו של חסן אבן עלי, (אימאם חסן). אמו של אל-ג'ילאני הייתה בתו של עבדאללה סוומי, צאצא של חוסיין (בן עלי).

חינוכו

אל-ג'ילאני גדל בעיר הולדתו נאיף. בשנת 1095, בגיל 18, הוא עבר לבגדאד, שם למד את המשפט החנבלי. אבו עלי אל-מוכררימי היה מורו של ג'ילאני בפיקה (המשפט המוסלמי). אבו בכר אבן מוזפר היה מורו בחדית' (הלכה סונית) הוא קבל שיעורי תפסיר (פרשנות דיברי הקודש) על ידי הפרשן אבו מוחמד ג'עפר. המדריך הרוחני אבד-ח'יר חמאד בן המוסלמי אל-דבאס לימד אותו סופיות. לאחר שסיים את לימודיו, ג'ילאני עזב את בגדאד. הוא בילה עשרים וחמש שנים כנווד מתבודד באזורי המדבר של עיראק.

המשך חייו

בשנת 1127 אל-ג'ילאני חזר לבגדאד והחל להטיף לציבור. הוא הצטרף לסגל ההוראה של בית הספר של מורו, אל-מוחררימי. בשנת 1119, לאחר שאל-מוחרימי נפטר, אל-ג'ילאני החליף אותו כשייח'. הוא היה פופולרי בקרב הסטודנטים. בבוקר לימד חדית' ותפסיר. אחר הצהריים הוא לימד את מדעי הלב ואת מעלותיו של הקוראן. נאמר שהיה מטיף משכנע ושהמיר מספר רב של יהודים ונוצרים. כוחו נבע משילוב של הטבע המיסטי של הסופיזם עם טבעו הקפדן של הקוראן.

מותו וקבורתו

אל-ג'ילאני נפטר בערב שבת בשנת 1166 בגיל שמונים ותשע שנים. גופתו נקברה במקדש ליד (צידו המזרחי של נהר החידקל) בבגדאד, עיראק. בתקופת שלטונו של שאה אסמאעיל הספווי, קברו של ג'ילאני נהרס, אולם בשנת 1535 הסולטאן העותמאני סולימאן הראשון בנה כיפה מעל הקבר, שקיימת עד עצם היום הזה.

קישורים חיצוניים


IconeIslam.png ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0