פורד אסקורט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פורד אסקורט, 1974 (דור 1)
פורד אסקורט, 1971 (אוסטרליה) (דור 1)
פורד אסקורט דגם RS2000 (דור 1)
פורד אסקורט (Ford Escort)
יצרן פורד אירופה AG
שנות ייצור 1968 - 2004
הרכבה בריטניה, גרמניה, אירלנד, ישראל (על ידי חברת אוטוקרס), אוסטרליה, ניו זילנד, טיוואן, בלגיה
מודל קודם פורד אנגליה
מודל אחריו פורד פוקוס
חברת אם Ford Motor Company
סיווג מכונית משפחתית
מרכב 2 דלתות, 4 דלתות
פלטפורמה הנתונים מתייחסים לפורד אסקורט - דור ראשון
אורך 4,045 מ"מ
רוחב 1,570מ"מ
גובה 1,468 מ"מ
משקל 767 ק"ג
בסיס גלגלים 2,400 מ"מ
מפרט טכני
מנוע 4 צילינדרים, 900 סמ"ק, 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 2,000 סמ"ק
הילוכים תמסורת ידנית - 4 מהירויות, תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות
פורד אסקורט, 1979(דור 2)
פורד אסקורט דור שני (1974-1981)
נקרא גם אסקורט ברנדה
יצרן פורד אירופה AG
שנות ייצור 1974 - 1981
הרכבה בריטניה, גרמניה, אירלנד, ישראל, (על ידי חברת אוטוקרס), אוסטרליה, ניו זילנד, הולנד (1975-1978), דרום אפריקה
מודל קודם פורד אסקורט דור ראשון
מודל אחריו פורד אסקורט דור שלישי (אסקורט אריקה)
חברת אם Ford Motor Company
סיווג מכונית משפחתית
מרכב 2 דלתות, 4 דלתות
פלטפורמה הנתונים מתייחסים לפורד אסקורט - דור שני
אורך 3,975 מ"מ
רוחב 1,570 מ"מ
גובה 1,414 מ"מ
משקל 880 ק"ג
בסיס גלגלים 2,400 מ"מ
מפרט טכני
מנוע 4 צילינדרים, 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 1,800 סמ"ק, 2,000 סמ"ק
הילוכים תמסורת ידנית - 4 מהירויות, תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות
פורד אסקורט, 1,100 סמ"ק, דור שלישי
פורד אסקורט דור שלישי (1986-1980)
נקרא גם אסקורט אריקה
יצרן פורד אירופה AG
שנות ייצור 1980 - 1986
הרכבה בריטניה, ספרד, גרמניה, ברזיל
מודל קודם פורד אסקורט דור שני
מודל אחריו פורד אסקורט דור רביעי
חברת אם Ford Motor Company
סיווג מכונית משפחתית
מרכב 3-5 דלתות, הצ'בק
פלטפורמה הנתונים מתייחסים לפורד אסקורט - דור שלישי
אורך 3,907 מ"מ
רוחב 1,640 מ"מ
גובה 1,400 מ"מ
בסיס גלגלים 2,393 מ"מ
מפרט טכני
מנוע 4 צילינדרים, 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, מנוע דיזל 1,600 סמ"ק, מגדש טורבו 1,600 סמ"ק
הילוכים תמסורת ידנית - 5 מהירויות, תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות סוג ATX
מהירות מרבית 140 קמ"ש בדגם 1,600 סמ"ק מנוע דיזל
פורד אסקורט, דגם RS טורבו, שנת 1989 (דור רביעי)
פורד אסקורט דור רביעי (1986) - (1992)
יצרן פורד אירופה AG
שנות ייצור 1986 - 1992
הרכבה בריטניה, ספרד, גרמניה, ברזיל, ארגנטינה, ונצואלה
מודל קודם פורד אסקורט דור שלישי
מודל אחריו פורד אסקורט דור חמישי
חברת אם Ford Motor Company
סיווג מכונית משפחתית
מרכב 3-5 דלתות, הצ'בק
פלטפורמה הנתונים מתייחסים לפורד אסקורט - דור רביעי
אורך 4,022 מ"מ
רוחב 1,640 מ"מ
גובה 1,385 מ"מ
בסיס גלגלים 2,400 מ"מ
מפרט טכני
מנוע 4 צילינדרים, 1,000 סמ"ק, 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,400 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, מנוע דיזל 1,600 סמ"ק, מגדש טורבו 1,600 סמ"ק, 1,800 סמ"ק מגדש טורבו
הילוכים תמסורת ידנית - 4 מהירויות, תמסורת ידנית - 5 מהירויות, תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות סוג CVT CTX

פורד אסקורט, ( Ford Escort) - היא מכונית משפחתית קטנה אשר יוצרה על ידי חברת "פורד אירופה AG", (חברת בת של חברת פורד), בין השנים 1968 - 2004. בצפון אמריקה יוצרה הפורד אסקורט בין השנים 1981 - 2003.

בישראל הורכבה הפורד אסקורט על ידי חברת אוטוקרס החל מינואר 1968 ועד 1981 (דור ראשון ודור שני).

בתחרות מכונית השנה באירופה זכתה הפורד אסקורט במקום הראשון בשנת 1981.

הגרסה הראשונה של פורד אסקורט הייתה "פורד אסקורט 100E" שיוצרה בין השנים 1955 - 1961, והייתה הגרסה המופחתת של "פורד סקוויר".

כלי הרכב שהתחרו בבריטניה ב-פורד אסקורט החל מסוף שנות הששים של המאה ה-20 היו : אוסטין 1100, ווקסהול ויוה, ופורד קורטינה.


דורות דגמי פורד אסקורט

פורד אסקורט דור 1

(1968-1975)

פורד אסקורט הוצגה בינואר 1968 בתערוכת המכוניות ב- בריסל. האסקורט הורכבה ב- אנגליה, גרמניה (בגרמניה הורכבו כ- 150,000 יחידות בשנה, עד 1974. באותה שנה הורכבו 78,604 יחידות), אירלנד, ישראל (הורכבו 14,905 יחידות), אוסטרליה (הורכבו 67,146 יחידות), ניו-זילנד, טיוואן ו-בלגיה.

  • 2 דלתות - סדאן
  • 4 דלתות - סדאן (מאפריל 1968)
  • 2 דלתות - ואן
  • מנוע : 900 סמ"ק, 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 2,000 סמ"ק
  • תמסורת ידנית - 4 מהירויות
  • תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות

פורד אסקורט דור 2

(1974-1981)

  • כונתה: ברנדה
  • הורכבה בבריטניה, גרמניה, אירלנד, אוסטרליה, ישראל, (הורכבו 12,700 יחידות), ניו-זילנד, הולנד (1975-1978), דרום-אפריקה
  • 2 דלתות - סדאן
  • 4 דלתות - סדאן
  • 3 דלתות - סטיישן
  • 2 דלתות - ואן
  • מנוע : 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 1,800 סמ"ק, 2,000 סמ"ק
  • אורך הרכב - 3,975 מ"מ
  • רוחב - 1,570 מ"מ
  • גובה - 1,414 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,400 מ"מ
  • משקל - 880 ק"ג

פורד אסקורט דור 3

(1980-1986)

  • יוצרו כ- 1,500,000 יחידות
  • כונתה : אריקה
  • ייצור והרכבה : בריטניה, ספרד, גרמניה, ברזיל
  • 3 דלתות הצ'בק
  • 5 דלתות הצ'בק
  • 2 דלתות - קבריולט
  • 3 דלתות - טנדר
  • מנוע : 1,100 סמ"ק, 1,300 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, מנוע דיזל 1,600 סמ"ק, מגדש טורבו 1,600 סמ"ק
  • תמסורת ידנית - 5 מהירויות
  • תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות מסוג ATX

פורד אסקורט דור 4

(1986-1992)

פורד אסקורט דור 5

(1990-1997)

  • יוצרה והורכבה : בריטניה, ספרד, גרמניה, טורקיה, ברזיל
  • 3 דלתות - הצ'בק
  • 5 דלתות - הצ'בק
  • 4 דלתות - סדאן
  • 5 דלתות - סטיישן
  • 2 דלתות - קבריולט
  • 3 דלתות - ואן
  • מנוע: 1,300 סמ"ק, 1,400 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 1,800 סמ"ק, מנוע דיזל 1,800 סמ"ק, 2,000 סמ"ק
  • תמסורת ידנית - 4 מהירויות
  • תמסורת ידנית - 5 מהירויות
  • תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות
  • אורך הרכב - 4,268 מ"מ - (דגם סדאן), 4,036 מ"מ (דגם הצ'בק)
  • רוחב - 1,692 מ"מ
  • גובה - 1,395 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,525 מ"מ
  • משקל - 900-1,070 מ"מ

פורד אסקורט דור 6

(1995-2004)

  • יוצרה והורכבה : בריטניה, גרמניה, טורקיה, בלארוס, ארגנטינה
  • 3 דלתות הצ'בק
  • 5 דלתות הצ'בק
  • 4 דלתות - סדאן
  • 5 דלתות - סדאן
  • 3 דלתות - ואן
  • 2 דלתות
  • מנוע: 1,300 סמ"ק, 1,400 סמ"ק, 1,600 סמ"ק, 1,800 סמ"ק, מנוע דיזל 1,800 סמ"ק, מגדש טורבו 1,800 סמ"ק
  • תמסורת ידנית - 5 מהירויות
  • תמסורת אוטומטית - 3 מהירויות
  • אורך הרכב - 4,136 מ"מ (הצ'בק), 4,293 מ"מ (סדאן), 4,300 מ"מ (סטיישן)
  • רוחב - 1,691 מ"מ
  • גובה - 1,398 מ"מ
  • בסיס גלגלים - 2,525 מ"מ
  • משקל - 989-1,140 ק"ג

מנועי פורד אסקורט

  • 939 סמ"ק
  • 1,098 סמ"ק, מפיק 33 כ"ס, (תאוצה 0-100 קמ"ש - 20.6 שניות) (יוצר בעיקר באוסטרליה)
  • 1,100 סמ"ק
  • 1,297 סמ"ק, מפיק 44 כ"ס ן- 59 כ"ס, (מהירות שיא - 153 קמ"ש)
  • 1,392 סמ"ק, מפיק 52 כ"ס ו- 70 כ"ס, (מהירות שיא - 169 קמ"ש)
  • 1,392 סמ"ק, מפיק 55 כ"ס ו- 74 כ"ס
  • 1,558 סמ"ק (באוסטרליה, בין השנים 1970-1975)
  • 1,597 סמ"ק, מפיק 66 כ"ס ו- 89 כ"ס, (מהירות שיא - 177 קמ"ש)
  • 1,597 סמ"ק, מפיק 77 כ"ס ו- 104 כ"ס
  • 1,598 סמ"ק, מפיק 66 כ"ס ו- 89 כ"ס (מנוע Zetec )
  • 1,796 סמ"ק, מפיק 77 כ"ס ו- 104 כ"ס (מנוע Zetec ), (מהירות שיא - 196 קמ"ש)
  • 1,796 סמ"ק, מפיק 85 כ"ס ו- 113 כ"ס (מנוע Zetec )
  • 1,796 סמ"ק, מפיק 96 כ"ס ו- 128 כ"ס (מנוע Zetec )
  • 1,753 סמ"ק, מפיק 44 כ"ס ו- 59 כ"ס (מנוע דיזל מסוג Endura D)
  • 1,753 סמ"ק, מפיק 51 כ"ס ו- 69 כ"ס (מנוע דיזל (טורבו דיזל) מסוג Endura D), (מהירות שיא - 163 קמ"ש)
  • 1,753 סמ"ק, מפיק 55 כ"ס ו- 74 כ"ס (מנוע דיזל (טורבו דיזל) מסוג Endura D)
  • 1,753 סמ"ק, מפיק 66 כ"ס ו- 89 כ"ס (מנוע דיזל (טורבו דיזל) מסוג Endura D)
  • 1,998 סמ"ק, מפיק 110 כ"ס ו- 148 כ"ס
  • 1,998 סמ"ק, מפיק 167 כ"ס ו- 224 כ"ס (מנוע Cosworth YBT )

הרכבת פורד אסקורט בישראל

בישראל הורכבו 27,605 יחידות של פורד אסקורט (מהדור הראשון והדור השני). ההרכבה בוצעה על ידי חברת אוטוקרס בראשות יצחק שובינסקי, במפעל החברה בנצרת עילית. ההרכבה החלה בינואר 1968 ונמשכה עד 1981.

מהדור הראשון של הפורד אסקורט הורכבו רכבים בעלי מנועי 1,100 סמ"ק, בתצורת 2 דלתות, ותמסורת ידנית. מחיר היחידה בשנת 1970 היה במדינת ישראל 14,575 ל"י. מהדור הראשון הורכבו 14,905 יחידות, כולל 400 טנדרים.

מהדור השני של הפורד אסקורט הורכבו רכבים בעלי מנוע 1,100 סמ"ק ו- 1,300 סמ"ק. רוב המכוניות יוצרו בתצורת 4 דלתות ורק 150 יחידות בתצורת 2 דלתות. סך הכל הורכבו 12,700 יחידות. בשנת 1976 - הורכבו 3,801 יחידות. באפריל 1981 יצאה מהמפעל בנצרת עילית הפורד אסקורט האחרונה שהורכבה בארץ.[1]

פורד אסקורט מכונית השנה באירופה

בשנת 1981 זכתה הפורד אסקורט במקום הראשון בתחרות מכונית השנה באירופה עם 326 נקודות.

פיאט פנדה זכתה במקום השני עם 308 נקודות, ואוסטין מטרו זכתה במקום השלישי עם 255 נקודות.

נצחונות פורד אסקורט ב-ראלי

דגם פורד אסקורט RS1800, אשר השתתף במרוצי ראלי בין השנים 1975 - 1981, הגיע ב-20 תחרויות למקום הראשון.

בין התחרויות : ראלי לומברד 24 (1975), ראלי ספארי 25 (1977), ראלי אקרופוליס 24 (1977), ראלי האגמים 1000 (27) (1977), ראלי השבדי הבינלאומי ה-28 (1978), ראלי מלבורן (לברזיל) (1981).

לקריאה נוספת

ראו גם

תמונות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים