פורטל:רכבת ישראל/מסילות הרכבת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מסילת רכבת (קרויה גם: "מסילת ברזל", "פסי רכבת") היא דרך מיוחדת המונחת לשם תעבורת רכבות. הרכבת יכולה לנוע על גבי המסילה ללא היגויים בזכות הפעלתם של מסוטים המחברים ומנתקים שלוחות מסוימות של המסילה ומנתבים את הרכבת ליעדה. כדי שתתאפשר תנועת רכבות בשני הכיוונים, יש להניח מסילה כפולה או ליצור הכפלות בנקודות מסוימות כדי שרכבות יוכלו לחלוף זו על פני זו במפגש רכבות (הנחה של מסילה בודדת נחשבת למיושנת ומתאימה למדינות מתפתחות).

מסילת הרכבת מורכבת מזוג פסי פלדה מקבילים שהרוחב ביניהם נשמר קבוע בזכות אדנים (עשויים בטון או עץ). הפסים מונחים במקטעים קצרים של כמה מטרים ומחוברים ביניהם (בהברגה או בריתוך) ליצירת מסילות ארוכות. מסילת רכבת יכולה לספוג משקל רב ולחצים פיזיקליים גבוהים בזכות מבנה המסילה והחומרים מהם היא עשויה.


רכבת ישראל משתמשת במאות קילומטרים של מסילות רכבת - רשת המסילות בישראל מורכבת מהקו הראשי של רכבת ישראל (שהוא בעצם אגד של כמה מסילות, ובהן מסילת החוף ומסילת איילון) ומהשלוחות המסתעפות מהקו הראשי (לדוגמה, שתי מסילות מתל אביב לירושלים: המסילה הישנה, והמסילה החדשה. מסילת הירקון, מסילת הרכבת תל אביב - בני-דרום, מסילת אשקלון - באר שבע (דרך שדרות, נתיבות ואופקים) ומסילת העמק (מסילה על תוואי רכבת העמק ההיסטורי, בין חיפה לבית שאן, דרך עמק יזרעאל ובירתו עפולה)). בעתיד יתווספו לרשת המסילות בישראל גם מסילות בתכנון, כמו המסילה לקריית שמונה והמסילה לאילת.


כל מסילות הרכבת בישראל


תוכנית הפיתוח של מסילות רכבת ישראל
מסילת הירקון
מסילת הרכבת יפו-ירושלים
מסילת איילון
מסילת חלץ
מסילת הדרום
מסילת השרון
מסילת הרכבת למודיעין
מסילת עירון
קו הרכבת המהיר לירושלים
המסילה המזרחית
מסילת לוד-אשקלון
תחנת הרכבת יבנה מערב
א
א
א