לדלג לתוכן

תחנת הרכבת שדרות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
שדרות
נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 24 בדצמבר 2013
אדריכל מן שנער אדריכלים
מיקום
מיקום בסמוך לעיר שדרות
תחנות סמוכות תחנת הרכבת אשקלון, תחנת הרכבת נתיבות
מידע על התחנה
שירות רכבות הרצליה, רעננה, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה, בני ברק, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, נתיבות, אופקים
רציפים 2
מסילות בתחנה מסילת אשקלון–באר שבע
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת שדרות היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל הממוקמת בסמוך לעיר שדרות על מסילת אשקלון–באר שבע ומשרתת את תושבי שדרות ויישובי הסביבה. התחנה מהווה כתחנת ביניים בקו הרצליה - אופקים.

היסטוריה

בשנת 2006 החלה רכבת ישראל בבניית מסילת אשקלון – באר שבע בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל[1]. תאריך היעד המקורי להשלמת התחנה היה סוף 2009, אך השלמת המיזם נמשכה כמה שנים נוספות עקב מחלוקת בין משרד האוצר לרכבת ישראל על היקף התקציב[2]. עלות הבנייה המשוערת של התחנה הייתה כ־50 מיליון שקל מתוך כ־2.21 מיליארד שקל שהוקצבו לבסוף לבניית הקו כולו. באוקטובר 2010. פורסם המכרז להקמת התחנה[3].

התחנה נחנכה בדצמבר 2013 עם הארכת קו הרכבת לאשקלון עד לתחנת שדרות[4]. בפברואר 2015 הוארך הקו לנתיבות. החל מספטמבר 2015 ניתן שירות רכבות סדיר גם לבאר שבע, ומדצמבר 2015 גם לאופקים[5][6].

במהלך מבצע צוק איתן, ב־18 באוגוסט 2014, הופסק שירות הרכבות לתחנה עקב חשש מירי טילי נ״ט מרצועת עזה[7] השירות חודש ב־28 באוגוסט עם תחילתה של הפסקת האש[8].

במהלך העימותים בין כוחות צה"ל לחמאס בשנת 2018, הופסק השירות לתחנה מדי פעם עקב חשש לירי מהרצועה ושריפות שפרצו בסמוך למסילה[9]. במרץ 2019, שוב הופסק השירות לתחנה למשך מספר ימים[10].

ב-25 בדצמבר 2021 השתנה שירות הנוסעים העובר בתחנה והוא הוחלף מקו באר שבע – קו החוף המערבי – לולאת השרון - הרצליה, לשני קווים: קו באר שבע – אשקלון וקו באר שבע – בנימינה דרך מסילת לוד–אשקלון.

בתאריך 18 בספטמבר 2022 הוחלט לצמצם את התדירות בין אשקלון לבאר שבע מרכז לפעם בשעה לטובת עבודות החשמול.

עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נסגרה התחנה והופסקה נסיעת הרכבות בקו, ובמקומה הופעל מערך היסעים בין התחנה לתחנת אשקלון. במרץ 2024 נפתחה התחנה וחודשה תנועת הרכבות מתחנת שדרות דרומה.

באפריל 2024 התגלתה בסמוך לתחנה גוויית מחבל שהשתתף במתקפת הטרור כשעליה אפוד, חומרי נפץ ורימוני יד, וכתוצאה מכך נסגרה התחנה לשעתיים על מנת לאפשר לחבלני המשטרה לנטרל את התחמושת.[11]

בחודש ינואר 2025 החלו עבודות מיגון על מסילת הרכבת, ובפברואר 2025 נפתח מחדש הקו משדרות צפונה. עקב הצבת אמצעי מיגון על אחת המסילות, במקטע שדרות - אשקלון נוסעות הרכבות בשני הכיוונים על אותה המסילה, מה שמגביל את תדירות הנסיעות לרכבת אחת בלבד לכיוון בכל שעה.[12] באוקטובר 2025, עם קבלת האישור פונתה רכבת המיגון מהגשר, ותדירות הרכבות הוכפלה בשעות השיא.

מבנה התחנה

מבנה התחנה נמצא ממזרח לכביש 34, סמוך לצומת הכניסה לעיר שדרות. את התחנה תכננו מן שנער אדריכלים[13]. את הנוסעים משרתים שני רציפי צד באורך של כ־300 מטרים, אשר ממוקמים מעברו השני של כביש 34. הצורך במיגון המבנה עקב מיקומו הסמוך לעזה הוביל לפתרונות אדריכליים בלתי שגרתיים: המעבר בין מבנה התחנה לרציפים מתבצע באמצעות מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש 34, מעבר המשמש גם כמרחב מוגן. הקירות וגג התחנה עצמה וכן הקירוי מעל הרציפים משמשים גם הם בתור מחסה לשעת חירום, נוצקו מבטון עבה בשיפועים שיוצרים את הרושם כאילו המבנה מגיח מן הקרקע[4].

בחזית התחנה חניון לכלי רכב פרטיים ומסוף אוטובוסים. בסמוך לתחנה קיים מרכז קניות פתוח.

תרשים התחנה
תרשים התחנה

שירות הרכבות בתחנה

  • בעבר עצרה רכבת פעם בשעה אל תחנת אשקלון ואל תחנת באר שבע מרכז, אך בעקבות מלחמת חרבות ברזל התחנה היוותה כתחנת קצה ויצאה ממנה רכבת פעם בשעה לבאר שבע מרכז בלבד.
  • בפברואר 2025 נפתח מחדש שירות הרכבות משדרות לכיוון צפון. עד ספטמבר 2025 בשעות השפל עצרה רכבת בתחנה וממנה המשיכה לתל אביב סבידור מרכז, ובשעות השיא המשיכה עד לנתניה.
  • בשנים 2018 עד 2020 עצר בתחנה זו קו רכבת לילה מבאר שבע לתל אביב, פעם בשעה לכל כיוון. קו הלילה, שנועד לאפשר הגעה ברכבת לנמל התעופה בן-גוריון, בכל שעות היממה, הושבת עם התפרצות מגפת הקורונה במרץ 2020 ומאז לא חודש עקב עבודות החשמול המתבצעות בלילות[14].
  • החל מספטמבר 2025 עוצרות רכבות פעם בשעה לכל כיוון בקו אופקים - הרצליה דרך תחנות טבעת השרון ולא עוצרות בתחנות בת ים – קוממיות וצומת חולון.
קו הרכבת אופקיםהרצליה (קו השרון - אופקים)
אופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – האוניברסיטה / אקספובני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה
קו הרכבת הלילי באר שבע מרכזתל אביב ההגנה (מושבת)
באר שבע מרכזאופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדודיבנה מערבראשון לציון משה דייןבת ים יוספטלתל אביב ההגנה


קווי אוטובוס לתחנה

בצמוד לתחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יוצאים קווים פנימיים וקווים ליישובי האזור. כמו כן הקווים ליישובים סמוכי הגדר לרצועת עזה (ניר עוז, בארי והאזור) בוטלו בעקבות המתקפה ב-7 באוקטובר.

בנוסף התחנה נמצאת בקרבת צומת ניר עם שנמצא על כביש 34 כאשר ממנו יוצאים קווים עירוניים ובין-עירוניים ליישובי האזור, אשקלון ובאר שבע.

קווי אוטובוס מהתחנה עצמה
קו מפעיל מסלול הערות נוספות
1/1א דן בדרום מסוף המעפילים – שכונת הנביאים – תחנת רכבת שדרות – שוק עירוני – מנחם בגין/מרכז מסחרי – אזור תעשייה שדרות
3 תחנת רכבת שדרות – מכללת ספיר – נאות אשכול – בן גוריון – נאות אשכול – נאות המייסדים – נאות רבין – נאות הנביאים – מסוף המעפילים ♿ החל מה-7 בנובמבר 2025
4 אזור התעשייה – אזור תעשייה ספירים – מכללת ספירתחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – מסוף המעפילים ♿ החל מה-7 בנובמבר 2025
5 תחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – נאות המייסדים – נאות הנביאים – שדרות בפארק – מסוף המעפילים
6 מכללת ספירתחנת רכבת שדרות – בריכת שחייה – מרכז מסחרי – עירייה – נאות רבין – מסוף המעפילים ♿ מבוטל מה-7 בנובמבר 2025
8 אזור התעשייה – אזור תעשייה ספירים – מכללת ספירתחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – מסוף המעפילים ♿ מבוטל מה-7 בנובמבר 2025
25 שדרות – גביםיכינייושיביהנתיבות
26 שדרות – אור הנרברור חילתלמיםזוהר
27 שדרות – ניר עםארז
29 מכללת ספיר - שדרות - תחנת רכבת שדרות - קיבוץ מפלסים אחרי 7 באוקטובר קוצר הקו שהמשיך בעבר לכפר עזה ונחל עוז
240 שדרות – קריית גת אחת לשעתיים.
463 גלים שדרות – מכללת ספיר – דורותרוחמהבית קמהשובלרהט
קווי אוטובוס בסביבת התחנה
קו מפעיל מסלול הערות נוספות
36 דן בדרום מועצה אזורית אשכולמחנה רעים – שדרות – אשקלון
136 בני נצריםמועצה אזורית אשכולמחנה רעים – שדרות – אשקלון
347 מטרופולין שדרות – צומת אשקלון – אשדוד
363 דן בדרום באר שבענתיבות – שדרות – אשקלון
364 באר שבע – צומת ניר עם – אשקלון ישיר
365 אופקיםנתיבות – שדרות – אשקלון
378 מטרופולין אופקיםנתיבות – שדרות – תל אביב-יפו
379 דן בדרום מועצה אזורית אשכולמחנה רעיםשדרות – תל אביב-יפו מאסף
391 אגד אשדוד – אשקלון – שדרות – אילת
465 דן בדרום אופקיםנתיבות – שדרות – צומת אשקלון – אשדוד
467 גלים אשקלון – שדרות – רהט
472 דן בדרום
475
492 גלים נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – צומת חטיבה שבע – ירושלים
495 בני נצריםנווהאשכול – שדרות – מסוף קסטינהמחלף חמד – ירושלים
592 נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק
593 תפרחאופקיםנתיבות – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק
594 אופקים – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק
598 תפרח – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק ישיר

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחנת הרכבת שדרות בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. שרון קדמי, החלו העבודות להקמת קו רכבת לשדרות, נתיבות ואופקים בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל, באתר הארץ, 15 בפברואר 2006
  2. ליאור ברון, ‏תושבי הדרום ממשיכים לחכות: קידום קו הרכבת אשקלון - באר שבע נעצר בגלל מחלוקת חדשה, באתר גלובס, 24 במאי 2009
  3. אבי בר-אלי, שדרות עולה על המסילה: פורסם המכרז להקמת תחנת רכבת בעיר, באתר TheMarker‏, 27 באוקטובר 2010
  4. ^ 4.0 4.1 אתר למנויים בלבד קשת רוזנבלום, הרכבת הגיעה לשדרות, והיא ממוגנת מתמיד, באתר הארץ, 23 בדצמבר 2013
  5. אתר למנויים בלבד אלמוג בן זכרי, באיחור של כמעט עשור: הרכבת הגיעה לאופקים, אבל לא כולם מרוצים, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2015
  6. נחנכה תחנת הרכבת באופקים, באתר ynet, 31 בדצמבר 2015
  7. יואב זיתון ואליאור לוי, עקב חשש מירי נ"ט: אין רכבת לשדרות, באתר ynet, 18 באוגוסט 2014
  8. הופסקה תנועת הרכבת לשדרות מחשש לירי טילי נ"ט, באתר גלובס, 18 באוגוסט 2014
  9. יניב קובוביץו בר פלג, בוטלו הלימודים בעוטף עזה, הופסקה תנועת הרכבות בין שדרות לאשקלון, באתר הארץ, 9 באוגוסט 2018
  10. בשל המצב הביטחוני: הופסקה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות, באתר גלובס, 25 במרץ 2019
  11. פלד ארבלי, ‏עם וסט ותחמושת: שרידי גופת מחבל מה-7 באוקטובר התגלתה בשדרות, באתר מעריב אונליין, 1 באפריל 2024
  12. יובל שדה, קו הרכבת לשדרות ואופקים ייפתח בפברואר, באתר כלכליסט, 18 בדצמבר 2024
  13. נעמה ריבה, גור וולנר, שדרות מתחברת לרכבת, תושבי העיר יתאמצו להתחבר לתחנה, באתר Xnet‏, 23 בדצמבר 2013
  14. אילנה קוריאל, חדש: רכבת לילה בין באר שבע לתל אביב, באתר ynet, 14 בפברואר 2018

תחנת הרכבת שדרות42135266Q6575849