תחנת הרכבת שדרות
| מידע על הבנייה | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| חנוכת התחנה | 24 בדצמבר 2013 | ||||
| אדריכל | מן שנער אדריכלים | ||||
| מיקום | |||||
| מיקום | בסמוך לעיר שדרות | ||||
| תחנות סמוכות | תחנת הרכבת אשקלון, תחנת הרכבת נתיבות | ||||
| מידע על התחנה | |||||
| שירות רכבות | הרצליה, רעננה, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה, בני ברק, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, נתיבות, אופקים | ||||
| רציפים | 2 | ||||
| מסילות בתחנה | מסילת אשקלון–באר שבע | ||||
|
| |||||
| |||||
תחנת הרכבת שדרות היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל הממוקמת בסמוך לעיר שדרות על מסילת אשקלון–באר שבע ומשרתת את תושבי שדרות ויישובי הסביבה. התחנה מהווה כתחנת ביניים בקו הרצליה - אופקים.
היסטוריה
בשנת 2006 החלה רכבת ישראל בבניית מסילת אשקלון – באר שבע בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל[1]. תאריך היעד המקורי להשלמת התחנה היה סוף 2009, אך השלמת המיזם נמשכה כמה שנים נוספות עקב מחלוקת בין משרד האוצר לרכבת ישראל על היקף התקציב[2]. עלות הבנייה המשוערת של התחנה הייתה כ־50 מיליון שקל מתוך כ־2.21 מיליארד שקל שהוקצבו לבסוף לבניית הקו כולו. באוקטובר 2010. פורסם המכרז להקמת התחנה[3].
התחנה נחנכה בדצמבר 2013 עם הארכת קו הרכבת לאשקלון עד לתחנת שדרות[4]. בפברואר 2015 הוארך הקו לנתיבות. החל מספטמבר 2015 ניתן שירות רכבות סדיר גם לבאר שבע, ומדצמבר 2015 גם לאופקים[5][6].
במהלך מבצע צוק איתן, ב־18 באוגוסט 2014, הופסק שירות הרכבות לתחנה עקב חשש מירי טילי נ״ט מרצועת עזה[7] השירות חודש ב־28 באוגוסט עם תחילתה של הפסקת האש[8].
במהלך העימותים בין כוחות צה"ל לחמאס בשנת 2018, הופסק השירות לתחנה מדי פעם עקב חשש לירי מהרצועה ושריפות שפרצו בסמוך למסילה[9]. במרץ 2019, שוב הופסק השירות לתחנה למשך מספר ימים[10].
ב-25 בדצמבר 2021 השתנה שירות הנוסעים העובר בתחנה והוא הוחלף מקו באר שבע – קו החוף המערבי – לולאת השרון - הרצליה, לשני קווים: קו באר שבע – אשקלון וקו באר שבע – בנימינה דרך מסילת לוד–אשקלון.
בתאריך 18 בספטמבר 2022 הוחלט לצמצם את התדירות בין אשקלון לבאר שבע מרכז לפעם בשעה לטובת עבודות החשמול.
עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נסגרה התחנה והופסקה נסיעת הרכבות בקו, ובמקומה הופעל מערך היסעים בין התחנה לתחנת אשקלון. במרץ 2024 נפתחה התחנה וחודשה תנועת הרכבות מתחנת שדרות דרומה.
באפריל 2024 התגלתה בסמוך לתחנה גוויית מחבל שהשתתף במתקפת הטרור כשעליה אפוד, חומרי נפץ ורימוני יד, וכתוצאה מכך נסגרה התחנה לשעתיים על מנת לאפשר לחבלני המשטרה לנטרל את התחמושת.[11]
בחודש ינואר 2025 החלו עבודות מיגון על מסילת הרכבת, ובפברואר 2025 נפתח מחדש הקו משדרות צפונה. עקב הצבת אמצעי מיגון על אחת המסילות, במקטע שדרות - אשקלון נוסעות הרכבות בשני הכיוונים על אותה המסילה, מה שמגביל את תדירות הנסיעות לרכבת אחת בלבד לכיוון בכל שעה.[12] באוקטובר 2025, עם קבלת האישור פונתה רכבת המיגון מהגשר, ותדירות הרכבות הוכפלה בשעות השיא.
מבנה התחנה
מבנה התחנה נמצא ממזרח לכביש 34, סמוך לצומת הכניסה לעיר שדרות. את התחנה תכננו מן שנער אדריכלים[13]. את הנוסעים משרתים שני רציפי צד באורך של כ־300 מטרים, אשר ממוקמים מעברו השני של כביש 34. הצורך במיגון המבנה עקב מיקומו הסמוך לעזה הוביל לפתרונות אדריכליים בלתי שגרתיים: המעבר בין מבנה התחנה לרציפים מתבצע באמצעות מעבר תת-קרקעי מתחת לכביש 34, מעבר המשמש גם כמרחב מוגן. הקירות וגג התחנה עצמה וכן הקירוי מעל הרציפים משמשים גם הם בתור מחסה לשעת חירום, נוצקו מבטון עבה בשיפועים שיוצרים את הרושם כאילו המבנה מגיח מן הקרקע[4].
בחזית התחנה חניון לכלי רכב פרטיים ומסוף אוטובוסים. בסמוך לתחנה קיים מרכז קניות פתוח.

-
החלק הממוגן של המעבר התת-קרקעי
-
המעבר התת-קרקעי בחלק הקרוב לרציפים ביום הפתיחה
שירות הרכבות בתחנה
- בעבר עצרה רכבת פעם בשעה אל תחנת אשקלון ואל תחנת באר שבע מרכז, אך בעקבות מלחמת חרבות ברזל התחנה היוותה כתחנת קצה ויצאה ממנה רכבת פעם בשעה לבאר שבע מרכז בלבד.
- בפברואר 2025 נפתח מחדש שירות הרכבות משדרות לכיוון צפון. עד ספטמבר 2025 בשעות השפל עצרה רכבת בתחנה וממנה המשיכה לתל אביב סבידור מרכז, ובשעות השיא המשיכה עד לנתניה.
- בשנים 2018 עד 2020 עצר בתחנה זו קו רכבת לילה מבאר שבע לתל אביב, פעם בשעה לכל כיוון. קו הלילה, שנועד לאפשר הגעה ברכבת לנמל התעופה בן-גוריון, בכל שעות היממה, הושבת עם התפרצות מגפת הקורונה במרץ 2020 ומאז לא חודש עקב עבודות החשמול המתבצעות בלילות[14].
- החל מספטמבר 2025 עוצרות רכבות פעם בשעה לכל כיוון בקו אופקים - הרצליה דרך תחנות טבעת השרון ולא עוצרות בתחנות בת ים – קוממיות וצומת חולון.
| קו הרכבת אופקים — הרצליה (קו השרון - אופקים) אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – האוניברסיטה / אקספו • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
| קו הרכבת הלילי באר שבע מרכז — תל אביב ההגנה (מושבת) באר שבע מרכז • אופקים • נתיבות • שדרות • אשקלון • אשדוד • יבנה מערב • ראשון לציון משה דיין • בת ים יוספטל • תל אביב ההגנה |
קווי אוטובוס לתחנה
בצמוד לתחנה ישנו מסוף אוטובוסים ממנו יוצאים קווים פנימיים וקווים ליישובי האזור. כמו כן הקווים ליישובים סמוכי הגדר לרצועת עזה (ניר עוז, בארי והאזור) בוטלו בעקבות המתקפה ב-7 באוקטובר.
בנוסף התחנה נמצאת בקרבת צומת ניר עם שנמצא על כביש 34 כאשר ממנו יוצאים קווים עירוניים ובין-עירוניים ליישובי האזור, אשקלון ובאר שבע.
| קווי אוטובוס מהתחנה עצמה | ||||
|---|---|---|---|---|
| קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות | |
| 1/1א | דן בדרום | מסוף המעפילים – שכונת הנביאים – תחנת רכבת שדרות – שוק עירוני – מנחם בגין/מרכז מסחרי – אזור תעשייה שדרות | ♿ | |
| 3 | תחנת רכבת שדרות – מכללת ספיר – נאות אשכול – בן גוריון – נאות אשכול – נאות המייסדים – נאות רבין – נאות הנביאים – מסוף המעפילים | ♿ החל מה-7 בנובמבר 2025 | ||
| 4 | אזור התעשייה – אזור תעשייה ספירים – מכללת ספיר – תחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – מסוף המעפילים | ♿ החל מה-7 בנובמבר 2025 | ||
| 5 | תחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – נאות המייסדים – נאות הנביאים – שדרות בפארק – מסוף המעפילים | ♿ | ||
| 6 | מכללת ספיר – תחנת רכבת שדרות – בריכת שחייה – מרכז מסחרי – עירייה – נאות רבין – מסוף המעפילים | ♿ מבוטל מה-7 בנובמבר 2025 | ||
| 8 | אזור התעשייה – אזור תעשייה ספירים – מכללת ספיר – תחנת רכבת שדרות – נאות אשכול – בן-גוריון – מסוף המעפילים | ♿ מבוטל מה-7 בנובמבר 2025 | ||
| 25 | שדרות – גבים – יכיני – יושיביה – נתיבות | |||
| 26 | שדרות – אור הנר – ברור חיל – תלמים – זוהר | |||
| 27 | שדרות – ניר עם – ארז | |||
| 29 | מכללת ספיר - שדרות - תחנת רכבת שדרות - קיבוץ מפלסים | אחרי 7 באוקטובר קוצר הקו שהמשיך בעבר לכפר עזה ונחל עוז | ||
| 240 | שדרות – קריית גת | אחת לשעתיים. | ||
| 463 | גלים | שדרות – מכללת ספיר – דורות – רוחמה – בית קמה – שובל – רהט | ||
| קווי אוטובוס בסביבת התחנה | ||||
|---|---|---|---|---|
| קו | מפעיל | מסלול | הערות נוספות | |
| 36 | דן בדרום | מועצה אזורית אשכול – מחנה רעים – שדרות – אשקלון | ||
| 136 | בני נצרים – מועצה אזורית אשכול – מחנה רעים – שדרות – אשקלון | |||
| 347 | מטרופולין | שדרות – צומת אשקלון – אשדוד | ||
| 363 | דן בדרום | באר שבע – נתיבות – שדרות – אשקלון | ||
| 364 | באר שבע – צומת ניר עם – אשקלון | ישיר | ||
| 365 | אופקים – נתיבות – שדרות – אשקלון | |||
| 378 | מטרופולין | אופקים – נתיבות – שדרות – תל אביב-יפו | ||
| 379 | דן בדרום | מועצה אזורית אשכול – מחנה רעים – שדרות – תל אביב-יפו | מאסף | |
| 391 | אגד | אשדוד – אשקלון – שדרות – אילת | ||
| 465 | דן בדרום | אופקים – נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – אשדוד | ||
| 467 | גלים | אשקלון – שדרות – רהט | ||
| 472 | דן בדרום | |||
| 475 | ||||
| 492 | גלים | נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – צומת חטיבה שבע – ירושלים | ||
| 495 | בני נצרים – נווה – אשכול – שדרות – מסוף קסטינה – מחלף חמד – ירושלים | |||
| 592 | נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק | |||
| 593 | תפרח – אופקים – נתיבות – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק | |||
| 594 | אופקים – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק | |||
| 598 | תפרח – שדרות – צומת אשקלון – בני ברק | ישיר | ||
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת שדרות באתר רכבת ישראל
- Sderot Train Station / Ami Shinar – Amir Mann Architects and Planners, ArchDaily, November 22, 2014
הערות שוליים
- ↑ שרון קדמי, החלו העבודות להקמת קו רכבת לשדרות, נתיבות ואופקים בהשקעה של 1.4 מיליארד שקל, באתר הארץ, 15 בפברואר 2006
- ↑ ליאור ברון, תושבי הדרום ממשיכים לחכות: קידום קו הרכבת אשקלון - באר שבע נעצר בגלל מחלוקת חדשה, באתר גלובס, 24 במאי 2009
- ↑ אבי בר-אלי, שדרות עולה על המסילה: פורסם המכרז להקמת תחנת רכבת בעיר, באתר TheMarker, 27 באוקטובר 2010
- ^ 4.0 4.1
קשת רוזנבלום, הרכבת הגיעה לשדרות, והיא ממוגנת מתמיד, באתר הארץ, 23 בדצמבר 2013
- ↑
אלמוג בן זכרי, באיחור של כמעט עשור: הרכבת הגיעה לאופקים, אבל לא כולם מרוצים, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2015
- ↑ נחנכה תחנת הרכבת באופקים, באתר ynet, 31 בדצמבר 2015
- ↑ יואב זיתון ואליאור לוי, עקב חשש מירי נ"ט: אין רכבת לשדרות, באתר ynet, 18 באוגוסט 2014
- ↑ הופסקה תנועת הרכבת לשדרות מחשש לירי טילי נ"ט, באתר גלובס, 18 באוגוסט 2014
- ↑ יניב קובוביץו בר פלג, בוטלו הלימודים בעוטף עזה, הופסקה תנועת הרכבות בין שדרות לאשקלון, באתר הארץ, 9 באוגוסט 2018
- ↑ בשל המצב הביטחוני: הופסקה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות, באתר גלובס, 25 במרץ 2019
- ↑ פלד ארבלי, עם וסט ותחמושת: שרידי גופת מחבל מה-7 באוקטובר התגלתה בשדרות, באתר מעריב אונליין, 1 באפריל 2024
- ↑ יובל שדה, קו הרכבת לשדרות ואופקים ייפתח בפברואר, באתר כלכליסט, 18 בדצמבר 2024
- ↑ נעמה ריבה, גור וולנר, שדרות מתחברת לרכבת, תושבי העיר יתאמצו להתחבר לתחנה, באתר Xnet, 23 בדצמבר 2013
- ↑ אילנה קוריאל, חדש: רכבת לילה בין באר שבע לתל אביב, באתר ynet, 14 בפברואר 2018
תחנת הרכבת שדרות42135266Q6575849

