פרוגרס D-18T

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פרוגרס D-18T
Progress D-18T
Lotarev D-18T
המנוע D-18T מותקן על אב טיפוס של אנטונוב An-124 רוסלן
המנוע D-18T מותקן על אב טיפוס של אנטונוב An-124 רוסלן
מאפיינים כלליים
סוג טורבופרופ
מדינת מקור

בעבר: ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות

כיום: אוקראינהאוקראינה אוקראינה
יצרן

מוטור סיץ'

מעצב: Ivchenko-Progress
תקופת שירות 1980–הווה (כ־45 שנים)
יחידות שיוצרו 188[1]
משתמש ראשי

אנטונוב An-124 רוסלן

אנטונוב An-225 מרייה

פרוגרס D-18T (או לוטרב D-18T) הוא מנוע טורבו פאן 229 קילו-ניוטון ששומש להנעת מטוסי התובלה הצבאיים הגדולים בהיסטוריה אנטונוב An-124 רוסלן ואנטונוב An-225 מרייה.

עיצוב ופיתוח

המנוע פותח במחצית השנייה של שנות ה-70 על ידי משרד העיצוב הסובייטי איבצ'נקו-פרוגרס.[2] הוא מיוצר במפעל מוטור סיץ' בזפוריז'יה, אוקראינה. היה זה המנוע הראשון בברית המועצות שיכול היה להפיק יותר מ-20,000 קג"מ (196 קילו-ניוטון או 44,000 ליברות כוח) של דחף.[3] ההפעלה הראשונה של מנוע בקנה מידה מלא התרחשה ב-19 בספטמבר 1980, טיסת הבכורה של האנטונוב An-124 הייתה ב-24 בדצמבר 1982, והמנוע עבר את מבחני המאמץ הרשמיים ב-19 בדצמבר 1985.

גרסה משודרגת 3M פותחה כדי להפחית פליטות ולשפר את חיי החלקים החמים ל-14,000 שעות טיסה, והוצגה במטוסי אנטונוב An-124 של אנטונוב איירליינס.[2] נכון לעכשיו, 188 מנועי D-18T נמצאים בשימוש עם סך של למעלה מ-1 מיליון שעות טיסה.

תאונות

במרץ 2020, רשויות אוקראינה הורו על בדיקה חד-פעמית של כל הדיסקים של מדחס הלחץ הבינוני במנועי D-18T בעקבות כשל מנוע. הבדיקות נדרשו להתבצע בתוך שישה חודשים.[4] ב-13 בנובמבר 2020, מטוס של וולגה-דנייפר איירליינס מדגם אנטונוב An-124 חווה כשל מנוע במנוע ה-D-18T השמאלי הפנימי (מנוע מספר 2).[5]

שימושו בכלי טיס

שלושה מתוך ששת מנועי D-18T באנטונוב An-225 מרייה

מפרט (D-18T)

אחד מארבעת מנועי D-18T של אנטונוב An-124

המידע לגבי המנוע מהאתר forecastinternational.com:[6]

מאפיינים כלליים:

  • סוג: מנוע טורבו-פאן בעל שלושה שלבים עם מאוורר חד-שלבי
  • אורך: 5.4 מטרים
  • רוחב: 2.93 מטרים
  • גובה: 2.79 מטרים
  • קוטר מאוורר: 2.33 מטרים
  • משקל יבש: 4,100 קילוגרם

רכיבים:

  • קומפרסור: קומפרסור IP עם שבעה שלבים, קומפרסור HP צירי עם שבעה שלבים
  • מערכת בעירה: מערכת בעירה טבעתית
  • טורבינה: טורבינה HP חד-שלבית, טורבינה IP חד-שלבית, טורבינה LP עם ארבעה שלבים

ביצועים:

  • דחף מקסימלי:
    • המראה: 229.8 קילו-ניוטון
    • שיוט: 47.7 קילו-ניוטון
  • יחס דחיסה כולל: 27.5
  • יחס היפוך (Bypass ratio): 5.7
  • טמפרטורת כניסת טורבינה: 1,600K (1,327 °C)
  • צריכת דלק ספציפית:
    • המראה: 9.8 גרם/(קילו-ניוטון לשנייה)
    • שיוט: 15.5 גרם/(קילו-ניוטון לשנייה)
  • שיעור דחף/משקל: 5.72

הערות שוליים

  1. D18T at deagel.com
  2. ^ 2.0 2.1 Guy Norris (10 אוק' 2018). "Freighter Growth And Possible An-124 Reengining Boost CF6 Prospects". Aviation Week & Space Technology. {{cite news}}: (עזרה)
  3. Progress, Ivchenko (2020). "Engines of the third millennium" (PDF). Ukraine Defence industry leaflet. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. Kaminski-Morrow, David (23 במרץ 2020). "An-124 disk inspection ordered after uncontained failure". Aircargo News. נבדק ב-13 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. "An124 runway excursion". Aviation Safety Network. 13 בנובמבר 2020. נבדק ב-13 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. D-18 by Lotarev, web.archive.org, ‏2016-12-27

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

פרוגרס D-18T40668102Q287488