קרון טרקלין מס' 98

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קרון טרקלין מס' 98 בתצוגת מוזיאון רכבת ישראל בחיפה.
קרון טרקלין מס' 98 בתצוגת מוזיאון רכבת ישראל בחיפה, סלון בתוך הקרון

קרון טרקלין מס' 98 היה אחד מקרונות אח"מים ברכבת ארץ ישראלית ורכבת ישראל. היום מוצג הקרון במוזיאון רכבת ישראל בחיפה.

היסטוריה

קרון

הקרון נבנה בשנת 1922 ב‏מפעל RC&W (אנ') בברמינגהם, אנגליה, עבור קציני הרכבת המנדטורית ואורחים חשובים. יחד עם קרון טרקלין נוסף מאותו דגם, שלא נשמר, שימש את רכבת ישראל עד שנות ה-60. כאשר הקרון יצא מהמפעל, הוא כלל סלון רחב, מרוהט בכורסאות מרופדות עור ומטבח מאובזר. בסוף שנות ה-20 הקרון עבר שינוי וקיבל שש מיטות מחולקות בין תאי שינה והפך לקרון שינה, הסלון של הקרון הצטמצם ונשארו בו רק כמה כורסאות בודדות. הקרון ניזוק במהלך מלחמת העצמאות, אך תוקן לאחר מכן. לאחר מלחמת ששת הימים, השתמש צה"ל בקרון כמפקדה, בבסיס רפידים, שבחצי האי סיני. קרון הוחזר מאוחר יותר לרכבת ישראל והוצג במוזיאון רכבת בחיפה, שנפתח ב-1983. באותן השנים מצבו שהקרון היה בעייתי, מרכב הקרון ניזוק משמעותית והשלדה המקורית אבדה. בשנת 2018–2019 עבר הקרון תהליך השיחזור המלא ונוספו לו חלקים חסרים מהקרונות דומים אחרים, את הגג נאלצו להחליף בשל מצב השימור הירוד שלו. במהלך השחזור נחשפו שש שכבות צבע שונות, הן נשמרו פתוחות, ומוצגים היום במקום המתאים על הקרון. הצביעה החיצונית תואמת את ערכת הצבעים משנת 1950, וכך גם השלטים וסמל הרכבת ישראל[1].

הקרון הוא כנראה היחיד ששרד מציוד רכבת המנדטורית, שביקר באיסטנבול, עם משלחת הארץ הישראלי בוועידת הרכבות למזרח התיכון ב-1947.

קרנות טרקלין נוספים

קרנות טרקלין נוספים (מדגמים אחרים) שנשמרו בישראל:

  • קרון טרקלין מס' 97 - תוצרת Birmingham RC&W, אנגליה, 1922, בשנות ה-50 הוסב לקרון בית ספר נייד, לאחר הוצאתו מהשירות שימש כמשרד נייח בסדנאות הקישון. שופץ ומוצג היום בתחנת הרכבת הישנה של באר שבע
  • קרון טרקלין מס' 95 - שרד, אך איבד את חוגון שלו וכיום משמש כאולם תצוגה בתחנת הרכבת כפר יהושע.
  • קרון טרקלין מס' 437 של רכבת החג'אזית - הוא נבנה בבלגיה על ידי חברת Baume & Marpent בשנת 1910, כקרון נוסעים של מחלקה שלישית. הקרון הוסב על ידי רכבת המנדטורית לקרון טרקלין עבור עבדאללה הראשון, מלך ירדן ומכובדים נוספים. בשנת 1948 נשלח הקרון לסדנאות הקישון, בחיפה, ששם היה מוסך התיקונים לציוד רכבתי היחיד של מסילה החג'אזית. לאחר קום המדינה כאשר קשר המסילתי בין ירדן לישראל נותק, קרון טרקלין נשאר בסדנאות קישון. הקרון התרקן מתכולתו ושימש בשנים שלאחר מכן כבית הכנסת. קרון נמצא היום במוזיאון רכבת ישראל בחיפה.

הנוסעים המפורסמים של הקרון

הנוסעים המפורסמים בקרון היו: המלך אלברט הראשון והמלכה אליזבת מבלגיה (1931), היילה סלאסי, קיסר אתיופיה (1936), ווינסטון צ'רצ'יל, נשיא ישראל יצחק בן-צבי וראשי ממשלת ישראל דוד בן-גוריון ומשה שרת.

לקריאה נוספת

  • Paul Cotterell, The Railways of Palestine and Israel, Tourret Publishing, 1986

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרון טרקלין מס' 98 בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0