קשר חם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו קשר חם – מרכז מו”פ לקידום שיפור ורענון החינוך המתמטי בישראל

קשר חם הוא מרכז מחקר ופיתוח לקידום, שיפור וריענון החינוך המתמטי בישראל[1]. המרכז הוקם בטכניון בשנת 1986 ביוזמת פרופ' נצה מובשוביץ-הדר, על מנת לתרום להוראת המתמטיקה בישראל בעזרת פיתוח יוזמות מבוססות מחקר או מלוות במחקר, שיש בהן כדי לתרום לפתרון סוגיות מהותיות במערכת החינוך המתמטי בישראל.

אפיקי פעולה עיקריים

את צעדיו הראשונים עשה המרכז בשנת הלימודים תשמ"ז (אוקטובר 1986) עם תוכנית בת חמישה אפיקי-פעולה עיקריים, שבהם הוא פועל עד היום.

  1. תכנון וקיום מערך מסודר של השתלמויות מגוונות המיועדות להתפתחות מקצועית מתמדת של מרכזי המקצוע מתמטיקה וצוותיהם בבתי-הספר העל-יסודיים בישראל.
  2. פיתוח והפעלה של מאגר מידע בחינוך מתמטי כחלק מרשת תקשורת אלקטרונית בין צוותי המתמטיקה של בתי-ספר ברחבי המדינה.
  3. הקמה וניהול שוטף של מרכז פיתוח והדרכה בהפעלה של משאבים דידקטיים להוראת המתמטיקה וללמידתה.
  4. הקמה וניהול שוטף של מרכז ייעוץ בחינוך מתמטי.
  5. הקמה וניהול שוטף של מרכז מו"פ למחקר ולליבון של סוגיות הטעונות בדיקה שיטתית במערכת החינוך המתמטי בישראל ולפיתוח אמצעים לפתרונן.

"קשר חם" קיבל מעמד של מרכז מורים ארצי למתמטיקה בעל-יסודי מטעם משרד החינוך בשנת 1992 ופעל במסגרת זו במשך 15 שנה. בשנת 2007 הועבר חלק זה של הפעילות בעקבות מכרז למרכז המורים הארצי למתמטיקה בחינוך העל יסודי[2], שפועל במסגרת הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בשיתוף משרד החינוך ומנהלת מל"מ. צוות "קשר חם" חזר להתמקד ביוזמות מו”פ חדשניות בתחום החינוך המתמטי.

פעילות "קשר חם"

מאז הקמת המרכז התנהלו במסגרתו פרויקטים רבים. להלן רשימה חלקית:

התערוכה: מתמטיקה על גבי בולי דואר

לוח מתוך התערוכה "מתמטיקה על גבי בולי דואר"

התערוכה "מתמטיקה על גבי בולי דואר" מעבירה את המבקרים בה דרך סדרת הפעלות המיועדת להדגים כי מתמטיקה היא חלק מרתק, מעניין, ובלתי נפרד מהתרבות האנושית. התערוכה בנויה על גבי 16 פאנלים (לוחות כפולים) בגודל של 3 מ"ר כל אחד, עליהם מופיעים כ-80 בולים מקוריים, צילומיהם בהגדלה רבה, כיתובי הסבר, וכרטיסי הפעלה המיועדים להדרכה למבקרים בתערוכה. הבולים נאספו ממדינות שונות בעולם, ביניהן אוסטרליה, איראן, הודו, הולנד, ישראל, ניקרגואה, סין, עיראק, צרפת, רומניה, רוסיה ועוד.

התערוכה תוכננה ונבנתה על ידי זיוה שחם ואמירה קופר מצוות "קשר-חם" בהתייעצות עם מנכ"ל התאחדות בולאי ישראל מר טיבי יניב ועם אספן הבולים מר מנחם לדור, ובתמיכתה של הנהלת השירות הבולאי. עיצוב התערוכה נעשה על ידי המעצבים חובב ואורלי גבעתי מבנימינה, בהתייעצות עם ד"ר אירית וורטהיים מצוות "קשר-חם".

התערוכה מוצגת דרך קבע בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. לפני כן היא הוצגה במדעטק - המוזיאון הלאומי למדע בשנת 1998, בגן המדע ע"ש קלור במכון ויצמן באפריל 2003, ובמסגרת כנסים המיועדים למורים למתמטיקה.

פרויקט רמזור למורה

לוגו פרויקט רמזור למורה

מיזם "רמזור למורה" מציע אתר אינטרנט ובו מאגר שיתופי ופתוח של מערכי-שיעור במתמטיקה, תוכניות הוראה נושאיות או תקופתיות, ופריטי הערכת הישגים. כל חומרי ההוראה באתר נכתבו וממשיכים להיכתב על ידי מורים למתמטיקה בפועל בהתאם לתוכניות הלימודים במתמטיקה המחויבות על ידי משרד החינוך. זהו מאגר מידע אינטראקטיבי אשר מאפשר למורים למתמטיקה בכל שכבות הגיל להשתמש במאגר המצטבר ולהירשם כדי להעלות חומרי הוראה משלהם, לקבל עליהם משוב מעמיתיהם, לערוך חומרים שפרסמו אחרים ולהגיב עליהם.

הפרויקט מתנהל בשיתוף פעולה עם מוסד נאמן למחקרי מדיניות חברת "אומניסול בע"מ".

פרויקט שילוב הבזקי חדשות בהוראת המתמטיקה בחטיבה העליונה

לוגו של פרויקט ההבזקים

המיזם "הבזקי חדשות במתמטיקה לתלמידי תיכון" נועד לאפשר לתלמידי החטיבה העליונה בישראל הצצה אל המתרחש בתחום המתמטיקה בת זמננו. הפרויקט מעמיד לרשות המורים למתמטיקה מצגות פאואר-פוינט שכל אחת מהן מתמקדת בחדשה שהתפרסמה בעיתונות המתמטית המקצועית בשנים האחרונות. כל אחד מהההבזקים חושף את התלמידים לחדשה, לרקע המתמטי שלה, לפרטים על אודות המתמטיקאים שעסקו בה, ולמשמעות הרחבה יותר של ההישג – למשל ליישומיו (אם כבר התגלו). משך כל הבזק הוא 25–30 דקות.

הפרויקט מתנהל במוסד הטכניון למחקר ופיתוח בשיתוף פעולה בין הפקולטה למתמטיקה, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון וחברת "אומניסול בע"מ".

פרויקטים נוספים

יומיומטיקה תשעג מרץ 2013 - ראו ב-14 במרץ, ציון ליום הפאי
  • יומיומטיקה. לוח שנה מתמטי, ובו 365 בעיות מתמטיות, שהפתרון של כל אחת מהן קשור לתאריך בו היא מוצגת.
  • לוגיקה בארץ הפלאות. זהו מיזם להשתלמויות בלוגיקה למורים ולפרחי הוראה ע”פ הספר באותו שם מאת פרופ' עטרה שריקי ופרופ' נצה מובשוביץ-הדר, בהוצאת מכון מופ”ת (2012). ההשתלמויות כוללות גם קריאה מודרכת של "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" - יצירתו הקלאסית של לואיס קרול.
  • הצפנה לחטיבת ביניים ולחטיבה עליונה. זהו מיזם הנשען על תכנים שפותחו בשיתוף עם מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע. כלולות בו שתי חוברות העוסקות בהצפנה.
  • "על"ה - עלון למורי המתמטיקה[3]". כתב עת שפיט, הנערך ויוצא לאור על ידי המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי. עד גיליון 38 פורסם כתב העת במסגרת "קשר חם", בעריכת ד"ר חמוטל דוד. על"ה מיועד לקהילת העוסקים בחינוך מתמטי: מורים למתמטיקה בחינוך העל יסודי, מכשירי מורים, מורי מורים, סטודנטים להוראת מתמטיקה וחינוך מתמטי וחוקרים בתחום החינוך המתמטי. כתב העת כולל מאמרים מגוונים במתמטיקה ודידקטיקה של הוראת המתמטיקה ומאמרים מתחום המחקר בחינוך מתמטי.
  • תחרויות עממיות במתמטיקה לתלמידי כיתות ז' ו-ח'. השתתפו בהן למעלה מ-12,000 תלמידי חטיבת הביניים ברחבי הארץ.
  • המדף המתמטי. זהו מפעל שבמסגרתו הוכנו והופצו תרגומים לעברית של ספרי מופת במתמטיקה המיועדים לציבור הנאור בישראל, ביניהם: "משפט גדל", "שטוחלנדיה", "קובץ מאמרים בהיסטוריה של המתמטיקה", "1=0 ועוד הפתעות מתמטיות", ועוד. כמו כן הוצאו לאור הספרים בעריכת שי גירון: "אולימפיאדת המתמטיקה לנוער ע"ש פרופ' י. גיליס" ו"תחרות המתמטיקה הדו-לאומית ישראל-הונגריה".

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קשר חם בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0