רמיקוב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קוביות המשחק על קופסת העץ הפתוחה שמכילה אותן

רמיקובלועזית: Rummikub) הוא משחק חשיבה לשניים עד ארבעה שחקנים, המבוסס על אריחי משחק צבעוניים. המשחק מכיל מרכיבים מרמי וממה-ג'ונג. ישנם 104 אריחים במשחק (שתי סדרות של אריחים בערכים 1 עד 13 בארבעה צבעים שונים) ושני ג'וקרים הסדרה יכולה להתקיים לא משנה באיזה צבע הגוקרים. השחקנים מחזיקים 14 או 16 אריחים ומניחים בתורות, אריחים מהלוח שלהם לסדרה מסוימת (סדרה או רצף) של שלושה לפחות או לוקחים אריח מהקופה אם לא קיים מהלך חוקי לביצוע. בגירסת סברה (הגרסה המקובלת ביותר), השחקן הראשון שניצל את כל האריחים שלו, מקבל ניקוד חיובי בעוד שאר השחקנים מקבל ניקוד שלילי. עובדה משמעותית במשחק היא שהשחקנים רשאים לעבוד עם האריחים שהשחקנים האחרים כבר שיחקו.

היסטוריה

רמיקוב הומצא ופותח בשנות ה-40, על ידי מפתח המשחקים הישראלי, אפרים הרצנו, עולה מרומניה. הרצנו החליט להחליף את קלפי המשחק המסורתיים בקוביות צבעוניות משום שבאותה תקופה נאסר השימוש בקלפים לזמן מה. הוא יצר את הקלפים הראשונים בעצמו בסיוע משפחתו. הרצנו שיווק את המשחק על ידי מכירה במעבר בין דירות מגורים ועל ידי חתימת שיתופי פעולה עם חנויות קטנות. אפרים הרצנו, ממציא המשחק, הוא אביהם של מריאנה ומיכה הרצנו - בעליה של חברת למדע תעשיות קלות (בעלת המותג "קודקוד") והמשווקים של רמיקוב בישראל ובעולם כיום.

המשחק יוצא לארצות הברית והפך שם בשנת 1977 לאופנה חולפת(אנ')[1][2]. המשחק הופץ על ידי הסברו האמריקאית, ב-25 שפות שונות, בכל רחבי העולם והיה לאחד ממשחקי הקופסה הנמכרים בעולם ולמשחק הנמכר ביותר בעולם מתוצרת ישראל. בשנת 1980 זכה המשחק בפרס "משחק השנה" (Spiel des Jahres) בגרמניה וב-1983 זכה בפרס זה בהולנד (Spel van het Jaar). מכירותיו נאמדו בלמעלה מ-30 מיליון משחקים.

רמיקוב דומה למשחק האוקי (Okey) הפופולרי בטורקיה.

אריחי המשחק

המרכיב העיקרי במשחק הרמיקוב הוא קופת המשחק, המורכבת מ-106 אריחים: על 104 מהם מודפסים מספרים צבעוניים מ-1–13, בארבעה צבעים שונים: שחור, כתום, כחול ואדום ובנוסף יש 2 ג'וקרים. כל אחד מהקלפים (למעט הג'וקרים) מופיע פעמיים. לכל שחקן מעמד ייחודי להעמדת האריחים מבלי לחשוף אותם ליריביו. בתחילת המשחק, כל שחקן מקבל 14 אריחים.[3]

הכנה

האריחים מוכנסים לשק או מעורבבים כשפניהם מטה על השולחן. כל שחקן נוטל אריח אחד והשחקן עם האריח בעל הערך הגבוה ביותר מתחיל. האריחים מוחזרים לקופה וכל שחקן נוטל 14 (או 16 בגרסאות אחרות) אריחים ומסדר אותם על הלוח שלו. את המשחק פותח השחקן שניצח בהגרלה והסבב ממשיך על פי כיוון השעון.

עיקר חוקי המשחק

מטרת השחקן: להניח את כל האריחים שלו מסודרים על השולחן.

חוקי הרמיקוב דומים לזה של רמי רגיל, רק בהבדל שמותר לבצע קומבינציות ושינויים בסדרות שקיימות על השולחן. קומבינציות מותרות כוללות פירוק רביעייה מאותו מספר, שבירת רצף בסדר עולה מאותו צבע, החלפת ג'וקר באבן משחק או הוספת אבן משחק. ככלל, קומבינציה יכולה להיות לפחות שלוש קוביות של סדר עולה מאותו הצבע או אותו מספר בכמה צבעים.

את האריחים מותר להניח בסדרות משני סוגים. בכל סידרה חייבים להיות לפחות 3 אריחים:

א. רצפים של מספרים עוקבים. למשל: 6, 7, 8, ו9 בצבע אדום. 1 לא יכול לבוא אחרי 13. ב. קבוצות – אותו מספר בצבעים שונים: 3 או 4 אריחים בעלי ערך זהה. למשל 3 אדום, 3 צהוב, 3 שחור ו3 כתום.

רצפים:
6
7
8
9
קבוצות:
7
7
7

סטים חוקיים

רצף חוקי:
1
2
3
4
קבוצה חוקית:
1
1
1

סטים לא חוקיים

מספרים ברצף חייבים להיות בסדר עולה:
1
2
4
מספרים ברצף חייבים להיות באותו הצבע:
1
2
3
הצבעים בקבוצה חייבים להיות שונים:
1
1
1

הדגמת משחק

אריחים ששוחקו כבר:
3
4
5
אריחים שלא בקבוצה או רצף על הלוח:
2
5
5
לאחר סידור מחדש:
2
3
4
ו-
5
5
5

ג'וקר יכול להחליף כל אריח. מותר באותו תור להניח אריח מספרי במקום ג'וקר ולהעביר את הג'וקר למקום אחר.

לשחקן מותר להתחיל להניח סדרות על השולחן רק אם יש לו 30 נקודות לפחות. הנקודות מחושבות לפי סכום המספרים של אריחי הסדרות, הניקוד של ג'וקר נחשב, לצורך זה, לפי ניקוד האריח אותו הוא מחליף. לאחר מכן רשאי השחקן להניח סדרות נוספות, להוסיף אריחים לאלו שעל השולחן ואף לסדר אותם בסדר שונה. בתור בו שחקן אינו מניח אריחים על השולחן או משנה את סידרם, עליו לקחת אריח אקראי מהקופה. אם הקופה מתרוקנת, לכל שחקן יש תור נוסף ואחר כך מסכמים את נקודות האריחים שלא הונחו. השחקן שנותרו לו פחות נקודות – הוא הזוכה. הניקוד של ג'וקר שלא הונח הוא, במקרה זה, 30.

סיכום הנקודות בסוף המשחק: הזוכה מקבל את סך הנקודות של האחרים. כל אחד מהם מקבל מינוס הנקודות של האריחים שנותרו לו.

רומיקוב-טוויסט

בשנת 2015, לרגל חגיגות 70 שנה למשחק, יצרו מריאנה ומיכה הרצנו, ילדיו של אפרים הרצנו, גרסה נוספת של המשחק הכוללת הרחבות ושינוי בחוקי המשחק. במסגרת הגרסה, עוצבו לוחות חדשים ומודרניים למשחק ונכללו 3 ג'וקרים חדשים:

  • ג'וקר מראה:
3
2
J
2
3

משמש כשני קלפים, על שני הצדדים מימין ומשמאל להיות זהים.

  • ג'וקר כפול:
5
J
2

מחליף שני מספרים משני צדדיו, מאפשר השלמת רצף או קבוצה חלקיים.

  • ג'וקר מחליף צבע:
5
J
3
2

מאפשר יצירת רצף בצבעים שונים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רמיקוב בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Rules of Tile Games: Rummikub®, www.pagat.com
  2. ^ Rummikub: Old Memories, www.skooldays.com
  3. ^ פירוט של חוקי המשחק ר' באתר רמיקוב.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0