שיחה:פיוטי הושענות/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

המורה זאב (שיחהתרומות)

אני סבור שהחסידים על הספרדים, ועכ"פ החסידים העבירו את ההושענות ללפני קריאת התורה ואחריהם הספרדים, גם בלי שהם ישפיעו אחד על השני, שכן במחזור מועדי ה' שיצא לאור בתשי"א ההושענות מובאות לאחר מוסף.

המבקר (שיחהתרומות)

מדברים איתך על לפני 250 שנה, אז החסידות לקחה הרבה מנהגים מהקבלה - ספרדים.

המורה זאב (שיחהתרומות)

מהקבלה, לא מהספרדים.

המבקר (שיחהתרומות)

סבבה, הכוונה זהה.

המורה זאב (שיחהתרומות)

למה? הספרדים לא נהגו כך. החסידים לא אימצו מהם את המנהג.

המבקר (שיחהתרומות)
המבקר (שיחהתרומות)

ראה בערך הושענות, הספרדים (כפי שמובא בחיד"א) נהגו לעשות הושענות מיד לאחר הלל, החסידים שינו ממנהגם בעקבות האר"י.

המורה זאב (שיחהתרומות)
המבקר (שיחהתרומות)

לא כתב בפירוש, דקדק היטב.

המורה זאב (שיחהתרומות)

"אחר חזרת מוסף אומרים הושענות" לא מספיק מפורש?

המבקר (שיחהתרומות)

ואדייק יותר, החיד"א מציין למנהג ארץ ישראל לא למנהג יהודי ליוורנו.

המבקר (שיחהתרומות)

התכוונתי לא כתוב שזה על פי החיד"א

המורה זאב (שיחהתרומות)

בשער המחזור כתוב.

המבקר (שיחהתרומות)

כתוב בסך הכל שלקחו הלכות מספריו.

אני חושב ששמש מרפא יוכל להבהיר את הדבר.

המבקר (שיחהתרומות)

כף החיים סימן תרס ד) שם. ולהקיפה פעם א' בכל יום וכו' ורב סעדיה כתב שמקיפין מיד אחר קריאת ההפטרה בעוד הספר על התיבה ומנהג טוב הוא כדי שלא להוציא הספר שלא לצורך כיון שאין קורין בו אלא שאין ניהגין כן. טור. ומ"ש שאין נוהגין כן ר"ל אלא שמחזיר הש"צ תפלת מוסף ואומר קדיש ואח"כ אומר הושענות ומקיפין וכמ"ש הטור ססי' תרנ"ח ורסי' זה יעו"ש וכ"כ הב"ח. אמנם בשער הכוו' שם כתב דאחר נטילת לולב ונענועיו בברכה ובהלל אז עושין ההקפות. וכ"כ בפע"ח שער כ"ט פ"ג ועי"ש בהגהת הצמח הטעם בס"ד יעו"ש. וכ"כ מהר"ם גלאנטי בס' קרבן חגיגה סי' פ"ו דבירושלים עה"ק ת"ו נוהגין לעשות ההקפות אחר הלל יעו"ש והב"ד י"א בהגה"ט. וכ"כ החיד"א בס' מו"ב סי' ט' או' רצ"ג דטוב לעשות ההושענות תיכף כמנהג א"י ת"ו כמ"ש הרב המג"ן עכ"ל וכ"כ בספרו לד"א סי' ד' אות י"ג. וכ"ה מנהג חסידי בית אל יכב"ץ אשר בעיר קדשינו ירושת"ו ההולכים ע"פ דברי האר"י ז"ל. ומשמע משער הכוו' דף ק"ח ע"א דאין אומרים קדיש תתקבל אחר הלל אלא אחר ההקפות יעו"ש. וכ"מ בפע"ח שער כ"ט פ"ו יעו"ש. וכ"ה מנהג חסידי בית אל יכב"ץ:

המורה זאב (שיחהתרומות)

בסדר, אז הספרדים בארץ ישראל הקיפו לפני קריאת התורה. בכל שאר העולם הם הקיפו אחרי מוסף.

המבקר (שיחהתרומות)

אם זה כל כך בוער לך. תשנה ל: "בקהילות הספרדים והחסידים, בהשפעת חכמי הקבלה, העבירו את אמירת ההושענות אל אחרי ההלל"

המבקר (שיחהתרומות)

אע"פ שכל בר דעה יודע שהספרדים נהגו על פי הקבלה הרבה לפני החסידים. לא לחינם קוראים לזה נוסח ספרד.

המורה זאב (שיחהתרומות)

תלוי במה.

אין נושאים ישנים יותר