שכונת הרכבת (לוד)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שכונת הרכבת
מפגש מסילת הברזל בשכונה
מפגש מסילת הברזל בשכונה
מידע
עיר לוד
תאריך ייסוד שנות ה-30 של המאה ה-20
אוכלוסייה 2,500
שכונות נוספות בלוד

שכונת הרכבת היא שכונה בעיר לוד הממוקמת במערב העיר, וגובלת בשכונות "נוה שלום", ו"פרדס שניר" שמצפון וממערב לה. בצידה המזרחי היא צמודה לתחנת הרכבת לוד.

היסטוריה

שכונת הרכבת בלוד הוקמה על ידי הבריטים בשנות ה-30 של המאה ה-20 לסגל העובדים של הרכבת. חלק מהמבנים, הבנויים בסגנון כפרי בריטי קלאסי, שרדו. תוכנית המתאר החדשה של לוד קבעה כמטרה לשמר את אתרי המורשת – האלה ולנצלם לחיזוק מרכז העיר והגדרת ייחודיותו.

ביולי 1948 נכבשה העיר לוד, במסגרת מבצע דני, ורוב תושביה הערבים של העיר, עשרות אלפים, פונו במשאיות ולאחר המלחמה נותרו בעיר רק כ-1,000 תושבים. שכונת הרכבת הייתה השכונה היחידה בעיר שרוב בתיה שרדו והיא הפכה מקום המגורים העיקרי של תושביה הערבים של העיר באותה עת.

לאחר שנים רבות של הזנחה, פרסמה בשנת 1996 "החברה לפיתוח אזור לוד-רמלה" (לור"ם) מכרז לפרויקט פינוי ובינוי בשכונה[1]. במרץ 1999 חתם משרד השיכון על הסכם עם החברה, בעלות מוערכת ב-190 מיליון שקל. לפי ההסכם חברת לור"ם התחייבה לפנות את דייריה של השכונה, ולבנות עבורם 491 דירות חדשות בשכונת נווה שלום הסמוכה[2]. הפרויקט מעולם לא בוצע מאחר שהוחלט להפריט את חברת לור"ם הממשלתית[3][4]. ואחר כך החברה פורקה עקב חובות למספר נושים[5][6].

מפגש מסילת הברזל בשכונה

שמונה מסילות ברזל מפרידות בין שכונת הרכבת ושכונות ערביות אחרות במערב לוד למרכז העיר. מי שמבקש להיכנס אל השכונה נדרש לחצות רצועת מסילות שרוחבה 36 מטרים בה מסילות המובילות לתחנת הרכבת לוד ולמתחם התפעולי של הרכבת. רכבות חולפות במפגש (הקרוי מפגש מספר 129) בכל כמה דקות, ובמהלך השנים נפגעו במקום עשרות הולכי רגל ורכבים, עשרה איש נהרגו[7][8][9][10]. אף על פי שרכבת ישראל הבטיחה בשנת 1999 שבמקום תוקם מנהרה, הדבר מעולם לא בוצע[11].

בשנת 2010 זכה סרטו של עדיה אמרי אור "מפגש 129", על מפגש מסילת הברזל בשכונה, בתחרות ליצירה דוקומנטרית צעירה על שם דוד פרלוב[12].

תמונות

חיילים בריטיים במחסום דרכים בכניסה לשכונה בשנת 1939
חיילים בריטיים שומרים על מסילת הרכבת ליד השכונה באוקטובר 1938

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יצחק דנון, ‏בוטל הצו שעיכב את הבנייה בשכונת הרכבת בלוד, באתר גלובס, 9 בנובמבר 1998
  2. ^ נעה ווסרמן-עמיר, ‏נחתם הסכם לפינוי ובינוי שכונת הרכבת בלוד בעלות 190 מיליון שקל, באתר גלובס, 21 במרץ 1999
  3. ^ צבי לביא, ‏ועדת הכספים אישרה את הפרטת החב' הממשלתית לפיתוח לוד-רמלה, באתר גלובס, 4 בספטמבר 2003
  4. ^ צבי לביא, ‏רשות החברות מחדשת הבקשה לאשר הפרטת לור"ם, באתר גלובס, 10 בספטמבר 1997
  5. ^ איילת פישביין, כשלים בהפרטת החברה לפיתוח אזור לוד-רמלה: תושבי לוד לא קיבלו בטחונות לכיסוי ליקויי בנייה חמורים, באתר TheMarker‏, 3 בדצמבר 2006
  6. ^ סטלה קורין-ליבר, ‏לור"ם: תמצית סיפורה העגום של ההפרטה בישראל, באתר גלובס, 19 בספטמבר 2004
  7. ^ בן 14 נהרג מפגיעת רכבת בלוד, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2003
  8. ^ יובל אזולאי, פצוע אנוש בתאונה נוספת בשכונת הרכבת בלוד; תושבים: הרמנו ידיים, באתר הארץ, 6 באוגוסט 2004
  9. ^ שרון קדמי, אדם נדרס על ידי רכבת באיזור לוד, באתר הארץ, 28 בדצמבר 2005
  10. ^ שרון קדמי, התאונה הבאה כבר כאן, באתר הארץ, 30 ביוני 2005
  11. ^ יובל אזולאי, הקמת המנהרה מתעכבת, והכניסה לשכונת הרכבת תמשיך לסכן תושבים, באתר הארץ, 7 במאי 2006
  12. ^ נירית אנדרמן, הזוכה בתחרות פרלוב: סרט דוקומנטרי על מפגש רכבות בלב שכונה ערבית, באתר הארץ, 16 בפברואר 2010
    מרב יודילוביץ', פרויקט על שכונה ערבית בלוד זכה בפרס פרלוב, באתר ynet, 16 בפברואר 2010
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0