שמואל הירשנברג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שמואל הירשנברג
Samuel Hirszenberg
שמואל הירשנברג, דיוקן עצמי, 1907
שמואל הירשנברג, דיוקן עצמי, 1907
לידה 22 בפברואר 1865
לודז', האימפריה הרוסית האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית
פטירה 15 בספטמבר 1908 (בגיל 43)
ירושלים, האימפריה העות'מאנית האימפריה העות'מאניתהאימפריה העות'מאנית
לאום פולני
תחום יצירה ציור
יצירות ידועות "היהודי הנצחי" (1900)

שמואל הירשֶׁנְברגכתיב יידי: הירשענבערג; בכתיב פולני: Hirszenberg;‏ 22 בפברואר 1865, לודז'15 בספטמבר 1908, ירושלים) היה צייר יהודי-פולני.

ביוגרפיה

שמואל הירשנברג נולד בלודז', שבאימפריה הרוסית (בתחומי פולין של ימינו) בשנת 1865. אביו היה אורג עני. ראשית חינוכו האמנותי הייתה באקדמיה בקרקוב, שם, בזכות מלגה שקיבל ואפשרה את לימודיו, למד אצל הצייר הפולני יאן מטייקו והושפע ממנו. מאוחר יותר נסע ללמוד בוורשה ובמינכן[1].

יצירותיו הראשונות החשובות היו: "הישיבה" (1889), שזכתה לפרס בינלאומי במסגרת התערוכה הבינלאומית בפריז, ו"אוריאל אקוסטה ושפינוזה". בזכות הפרס שקיבל חי הירשנברג בסוף שנות העשרים לחייו בפריז, שבה הכיר את אשתו.

אחר כך שב ללודז' וצייר את "היהודי הנצחי" ויצירות נוספות שסבבו סביב נושא הגלות. ציור נודע שלו משנת 1904 הוא "גלות", ציור שמן גדול ממדים שבו מצוירים פליטים יהודים, מבוססים בשלג בפנים מדוכדכות. הציור הוצג במוזיאון היהודי בברלין עד 1938, ולאחר מכן נעלם.[2]

למרות פרסומו חי הירשנברג בעוני ובמחסור.

ב-1907 עלה לארץ ישראל, כדי להיות מורה ב"בצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות". הוא הגיע ביוזמת המנהל, בוריס שץ. בארץ ישראל צייר דיוקנאות ונוף בסביבות ירושלים, ביניהם את צורת הר הבית. במכתב למערכת עיתון יהודי בגרמניה כתב: "אני עובד הרבה ומוצא השראה בטבע, בחיים ולאט לאט ובזהירות אני מכניס ב'בצלאל' תיקונים חדשים וסדר".

אף על פי שנראה שבארץ נכנסה לציור שלו רוח חיים חדשה וסרה מהם העגמומיות, סבל הירשנברג מבעיות בריאות ונפטר מקץ שנה לעלייתו. הירשנברג נטמן בהר הזיתים, ואף על פי שמידי כמה שנים התפרסמו בעיתונים השונים מאמרם ומכתבים למערכת המבכים את העובדה שלא הוקמה מצבה מעל קברו וקוראים לערוך מגבית לצורך העניין - הדבר לא נעשה מעולם.

יצירותיו של הירשנברג זכו לתפוצה רבה והיו מוכרות גם עשרות שנים לאחר שנפטר[3]. בימי השואה הם אוזכרו במסגרת ניסיונות לבטא את צרת היהודים[4].

הערכה

בהספידו את הירשנברג, אמר יהושע ברזילי[5]:

הרשנברג ... חש היטב את כל המועקה הנוראה של עם עשיר בכחות אמנות נפשיים הסגור באזובי הגיטו ובציורי "הישיבה" בהצעיר הנרדם על השלחן. בכל התווים של בעלי הפנים הלבנים מסר לנו הצער הנורא המתבטא בנפש פיוטית הכלואה אלפי שנה באזובי הגטו".

על יצירתו "הגלות", תמונה של פליטים יהודים נודדים ובראשם מנהיגם, כתב המבקר שמעון מילנר:

צער של אלפי שנים זהו הבסיס, האקורד היסודי של אמנות זו; היא מלאה דמעות, היא כוללת בתוכה אנחות נשברות, צרות ותלאות. היא כולה אנקת חללים, שמחות בלולת בתוגה, אנשים כפופים ונדכאים, עצמות יבשות, צללים, צללים וצללים.

מובא בידי דוד דוידוביץ, עת־מול, אוקטובר 1984


גלריה

לקריאה נוספת

  • Richard I. Cohen, Mirjam Rajner, Samuel Hirszenberg, 1865–1908 - A Polish Jewish Artist in Turmoil,The Littman Library of Jewish Civilization, 2022

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שמואל הירשנברג בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ חמדה בן יהודה, שמואל הירשנברג, השקפה, 16 באוקטובר 1907
  2. ^ גדעון עפרת, המסע אל "גלות" של הירשנברג, 10 בינואר 2011
  3. ^ ראו למשל במכתב מגטו ורשה ב-1941: "בוודאי ראית את תמונתו של שמואל הירשנברג "גלות" - בתוך גטו ווארשה, הצופה, 18 ביולי 1941
  4. ^ אבא אריכ"א, מה טובו, המשקיף, 12 באוקטובר 1941
  5. ^ דרשת האדון ברזילי בליל ההספד על הרשנברג, השקפה, 25 בספטמבר 1908
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0